Gå til innhold

Chevrolet Silverado lett lastebil

Ranger emnet


DiNGo

Anbefalte innlegg

Syns det kommer så mange nye regler hele tiden som gjelder amerikanske pickuper som er klassert til lett lastebil (C1).

De som er førstegangsregistrert 2001 og eldre rammes ikke av fartsperra. Men f.eks en 2004 modell som har BENSINMOTOR, har heller ikke fartsperre. Lurer på hva slags plan staten hadde med det. Ser ofte at prisen på lett lastebil ofte er 50.000 kr lavere en de som er klassert som varebil med grønne skilt. men det koster bare 10.000 kr å klasse ned en pickup selv?

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det kommer så mange nye regler hele tiden som gjelder amerikanske pickuper som er klassert til lett lastebil (C1).

De som er førstegangsregistrert 2001 og eldre rammes ikke av fartsperra. Men f.eks en 2004 modell som har BENSINMOTOR, har heller ikke fartsperre. Lurer på hva slags plan staten hadde med det. Ser ofte at prisen på lett lastebil ofte er 50.000 kr lavere en de som er klassert som varebil med grønne skilt. men det koster bare 10.000 kr å klasse ned en pickup selv?

 

Hadde det vært en 2005 så hadde den vært fartssperrepliktig :)

 

Følgende biler skal ha hastighetsbegrenser:

 

Bilgruppe N2: Lastebil med totalvekt over 3500kg til 12000kg.

Bilgruppe N3: Lastebil med totalvekt over 12000kg har hatt krav siden -95.

Bilgruppe M2: Buss med totalvekt under 5000kg.

Bilgruppe M3: Buss med totalvekt over 5000kg, M3 buss med totalvekt over 10000kg har hatt krav siden -95.

 

Tabellen nedenfor viser hvilke datoer som gjelder for når hastighetsbegrenser må være montert i lastebil N2, buss M2 og M3:

 

Nasjonalt bruk:

 

Bensin reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg):

Før 1. oktober 2001; ikke krav

Fra 1. oktober 2001; Ikke krav

Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2008

 

Diesel reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg):

Før 1. oktober 2001; ikke krav

Fra 1. oktober 2001; krav fra 1. januar 2008

Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2008

 

Internasjonalt bruk:

 

Bensin reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg):

Før 1. oktober 2001; ikke krav

Fra 1. oktober 2001; Ikke krav

Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2005

 

Diesel reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg):

Før 1. oktober 2001; ikke krav

Fra 1. oktober 2001; krav fra 1. januar 2006

Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2005

 

De respektive hovedimportører har utviklet programvare for å endre software på elektronikk som styrer motor og automatgearkasse slik at hastigheten begrenses til 90 km/t for N2 lastebiler og 100 km/t for M2, M3 buss. Denne omprogrammeringen ivaretar avgasskrav på motor og riktige skiftetidspunkter på automatgearkasser. Forhandlernett til hovedimportørene vil kunne utføre dette.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Hadde det vært en 2005 så hadde den vært fartssperrepliktig :)

 

Følgende biler skal ha hastighetsbegrenser:

 

Bilgruppe N2: Lastebil med totalvekt over 3500kg til 12000kg.

Bilgruppe N3: Lastebil med totalvekt over 12000kg har hatt krav siden -95.

Bilgruppe M2: Buss med totalvekt under 5000kg.

Bilgruppe M3: Buss med totalvekt over 5000kg, M3 buss med totalvekt over 10000kg har hatt krav siden -95.

 

Tabellen nedenfor viser hvilke datoer som gjelder for når hastighetsbegrenser må være montert i lastebil N2, buss M2 og M3:

 

Nasjonalt bruk:

 

Bensin reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg):

Før 1. oktober 2001; ikke krav

Fra 1. oktober 2001; Ikke krav

Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2008

 

Diesel reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg):

Før 1. oktober 2001; ikke krav

Fra 1. oktober 2001; krav fra 1. januar 2008

Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2008

 

Internasjonalt bruk:

 

Bensin reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg):

Før 1. oktober 2001; ikke krav

Fra 1. oktober 2001; Ikke krav

Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2005

 

Diesel reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg):

Før 1. oktober 2001; ikke krav

Fra 1. oktober 2001; krav fra 1. januar 2006

Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2005

 

De respektive hovedimportører har utviklet programvare for å endre software på elektronikk som styrer motor og automatgearkasse slik at hastigheten begrenses til 90 km/t for N2 lastebiler og 100 km/t for M2, M3 buss. Denne omprogrammeringen ivaretar avgasskrav på motor og riktige skiftetidspunkter på automatgearkasser. Forhandlernett til hovedimportørene vil kunne utføre dette.

 

Mener du her at den skal være første gangs reg i Norge eller generelt?

Fks en 2000 modell bensin pick up av merke Dodge som er importert fra USA og reg i Norge i oktober 2005, skal den da pr dato ha montert fartsperre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår