Gå til innhold

Hva slags veteranbil?

Ranger emnet


DJbob

Anbefalte innlegg

Jeg skal bo et år i Frankrike, og funderer på å kjøpe meg en veteranbil der nede som jeg kan ta med hjem. Slik jeg forstår det er det få utgifter forbundet å ta med veteranbiler hjem.

 

Citroen 2CV er jo en klassiker som jeg tenker på med en gang... men er det andre merker/modeller jeg kan se etter i Frankrike. Bilen må være eldre enn 1979, og jeg har sansen for små og mellomstore biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bo et år i Frankrike, og funderer på å kjøpe meg en veteranbil der nede som jeg kan ta med hjem. Slik jeg forstår det er det få utgifter forbundet å ta med veteranbiler hjem.

 

Citroen 2CV er jo en klassiker som jeg tenker på med en gang... men er det andre merker/modeller jeg kan se etter i Frankrike. Bilen må være eldre enn 1979, og jeg har sansen for små og mellomstore biler.

 

 

Ami 6, LN, GS, CX, R16 og R5 le car er bare noen av det herlige fraske forførende eurotrash man finner langs europas vestkyst. om du kikker forbi de franske har italienerene lager bøtter og spann av sjarmerende biler det ikke går inflasjon i lengere nord i europa. 2cv hadde jeg pent styrt unna, den er rett og slett for kjip om du ikke kommer over en av de aller første produserte, da prater vi propper ikon.

våga vägra mainstream!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ikke vet om siden fra før gjør du det nå...

 

Annonces Voitures Toute la France - leboncoin.fr

 

ellers er sveits skjitbil himmelen om du søker biler av litt nyere årgang for og fise rundt med. masse deilig og ekkelt fra typ 80 tallet som praktisk talt gis bort...

 

for og ha det på det rene, eurotrash, skjitbil og autoshite er for meg possetive ord.

 

kikk også på matra, talbot og simca. mye ace fra den kanten.

våga vägra mainstream!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter ikke disse citroen DS? Nydelige biler foresten.

 

 

jepp det der er DS, siste generasjon altså nyere enn 69!? med det litt kjipe interiøret i forhold til de tidligere billene, men med flere gode oppgraderinger ellers. tenk dette var en bil som ble sluppet på markedet i 1955!

disse bilene har en helt overlegen komfort og er så og si skuddsikre teknisk.

i frankriket ligger en bil i god bruksstand på rundt 50 norske. altså ommtrent hva man må gi for tilsvarende bil her hjemme, men utvalget er jo desto større.

 

jeg ville nok alike vel holdt en knapp på en pen CX prestige, vesentlig mere modærne og mere egnet til hverdagsbruk i søreuropa ( prestige er en lang utgave med ekstra støydemping osv), her prater vi limusin og flygende teppe i ett! kanskje litt på siden når trådstarter nevner 2cv, men vi må jo lede han vekk fra sardinboksen og over til fransk tour de force

 

9ebb55297fa96ef2a340629px8.jpg

 

28.jpg

våga vägra mainstream!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøpe en fransk veteran som det faktisk kan være litt tak i, må det bli Renault 8 Gordini (evt replica av en) eller f.eks Simca 1000 Rally (gateversjon)

 

Men, det må da vel finnes andre veteraner i Frankrike enn akkurat franske biler vel?? Oser ikke akkurat av kvalitet av franske biler..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøpe en fransk veteran som det faktisk kan være litt tak i' date=' må det bli Renault 8 Gordini (evt replica av en) eller f.eks Simca 1000 Rally (gateversjon)

 

Men, det må da vel finnes andre veteraner i Frankrike enn akkurat franske biler vel?? Oser ikke akkurat av kvalitet av franske biler..........[/quote']

 

hva baserer du det på ? motoren i en DS/CX er utvilsomt like pålitelig som en B20. og i prinsippet ganske så like. at det er mere rafinert teknikk betyr ikke at bilene er dårlige. jeg har ingen betenkeligheter gennerellt, men selvsagt finnes det sorte får. det gjør de i alle leire. forsjellen er at fransk og italiensk har langt mere passion i seg og du slipper og ha samme bil som naboen... orginalitet er åpenbart undervurdert. hvorfo må alle stå modell for firkanten ?

våga vägra mainstream!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med franske (Peugeot 309, Talbot Horizon) og svenske biler (Volvo 145) som familieslitere. Kvalitetsmessig vil jeg ikke si at det er mye forskjell på de bilene... og over x antall år som det her er snakk om så har eieren vel så mye å si om bilen er i brukbar stand eller ikke. Rust spiste etter hvert opp Volvoen (den ble 28 år gammel, 500' km), mens Peugeot 309 lever den dag i dag (21 år gammel, 300' km) uten en rustflekk. Men det har vært litt mer trøbbel med bremsene for eksempel på Peugeot kontra Volvoen.

 

Klart noen biler har fortrinn i forhold til andre biler (bedre rustbeskyttelse, bedre mekanikk, bedre elektronikk...). Men er ikke bilen fulgt opp skikkelig av eieren(e) fra starten av så hjelper det ikke hvor god bilen er i utgangspunktet. Unntaket er hvis bilen er restaurert nylig selvsagt.

 

Hvis en reiser nedover i Afrika, så går det mange Peugeot 504/505 for eksempel. De bilene er enkle og solide, kjent for å tåle en støyt eller tre og lett å skru på. Franske biler er ikke så ille som en skal ha det til.

 

Jeg lagde denne tråden for å finne ut hvilke biler det kunne vært spennende å se etter mens jeg er der nede. På 70-tallet ble det laget mange pene biler, både veldig firkantete og runde. For eksempel er Simca et nytt bekjentskap for meg! :) Det trenger absolutt ikke være fransk heller; BMW og Alfa Romeo fra 70-tallet er tøffe biler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW E3/ E9 har jo helt klart potensiale!

 

BMW_E3_1968-77_30.jpg

 

E9%20CHA2.jpg

 

det samme har alfa´s 105 serie, herlige biler...

 

105_gta.jpg

 

auto-show-photos.asp?imageId=43659&galleryId=60

 

jeg vet ikke budgettet ditt, men porsche pre 73 er heller ikke ille biler, fra tiden de hadde ett rent design og tripple webere.

 

x75958310ap.jpg

 

 

Lancia har også godbiter, montecarlo er en av dem. flavia en annen...

 

Lancia.sized.jpg

 

 

LHA079_2000Coupe1971_1973_800.jpg

 

 

 

Fiat´s 850 sport coupe er ekte sportsbil i miniformat, det samme er 1X9.

fiat dino er litt i en annen liga med skrikende sekser den deler med stratos og 206/246 dino ferrari´n

 

 

1300124coup8580photousinerosso.jpg

 

 

treffen2.jpg

 

 

1-2-251.jpg

 

Lotus har jo eclat, tøffe og spreke

 

800px-Lotus_éclat_22.jpg

 

dette er jo bare en liten smakebit på biler fra den herlige epoken 1960-1980

våga vägra mainstream!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår