Gå til innhold

Stølens fototråd

Ranger emnet


Stølen

Anbefalte innlegg

Blei 3 fine bilder :)

 

Gode kontraster og godt komponert. Brukte litt ekstra tid på å studere bildene dine, og det tilsier at bildene er gode, ellers hadde man bare zappa videre.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 240
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enda et fint bilde Stølen, men syns Civicene sto litt kjedelig plassert denne gangen. Integraen sto bra. Fargen kom ikke så klart fram på civicene heller som de andre bildene fra honda-møtet.

 

Jeg liker bilder med gode kontraster, og at lakken på bilen er blank og reflekterer.

 

http://fc03.deviantart.com/fs26/f/2008/070/0/4/Honda_Meeting_3_by_Stoelen7.jpg

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et fint bilde Stølen, men syns Civicene sto litt kjedelig plassert denne gangen. Integraen sto bra. Fargen kom ikke så klart fram på civicene heller som de andre bildene fra honda-møtet.

 

Jeg liker bilder med gode kontraster, og at lakken på bilen er blank og reflekterer.

 

http://fc03.deviantart.com/fs26/f/2008/070/0/4/Honda_Meeting_3_by_Stoelen7.jpg

 

 

Fargene kommer ikke så bra fram fordi jeg har dempet fargene i hele bildet med 70%, bortsett fra den røde Type R'n og enkelte smådetaljer på de andre to.

 

At lakken ikke er blank her i bildet har med at bilene (spesielt den svarte Integraen) ikke var vaska, var møkkavær på formiddagen...

 

Hadde dette vært en photo-shoot der henskten var å ta gode, oppstilte bilbilder hadde saken vært en annen. Men dette var et uformelt minitreff der jeg tilfeldigvis tok med kameraet. Selv om jeg flytta på et par biler så finnes det grenser for hvor mye jeg orker å "stille opp" bilene for å få et greit bilde.

 

Men takk for konstruktiv kritikk! Keep'em coming ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar noen helt utrolige bilder! Noen av bildene dine er nesten ubeskrivelige. Her er det bare å komme med mer. Men jeg stjeler tråden din litt ved å spørre. Hva betyr to eksponeringer?

 

Tusen tusen takk...!!

 

Du stjeler ikke noe som helst, er jo en fototråd..! ;)

To eksponeringer (eller dobbelteksponering) er enkelt å forklare;

 

Eksponering = bilde (når man tar et bilde eksponeres lys inn i kameraet, herav eksponering).

 

Dobbelteksponering = to eksponeringer (bilder) oppå hverandre i en eller annen grad. Dette gjøres når en eksponering alene ikke får frem alle detaljene en vil ha frem (ofte pga sterkt eller svakt lys). Jeg bruker dobbelteksponering for å få frem både motivet og landskap rundt (himmel m.m.) mens andre bruker både to og flere eksponeringer for å få frem den effekten de vil ha.

Denne teknikken har vært brukt lenge, i analogkameraets tid var det vanlig å ta et bilde for så å "dytte" rullen tilbake og ta et nytt bilde på samme ramme. Slik kunne man få fram flere lysmålinger på et bilde. I dag tar man bare to bilder etter hverandre med ulik lysmåling og "spleiser" de sammen i Photoshop senere.

 

Bare spør hvis det er mer du lurer på..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk...!!

 

Du stjeler ikke noe som helst, er jo en fototråd..! ;)

To eksponeringer (eller dobbelteksponering) er enkelt å forklare;

 

Eksponering = bilde (når man tar et bilde eksponeres lys inn i kameraet, herav eksponering).

 

Dobbelteksponering = to eksponeringer (bilder) oppå hverandre i en eller annen grad. Dette gjøres når en eksponering alene ikke får frem alle detaljene en vil ha frem (ofte pga sterkt eller svakt lys). Jeg bruker dobbelteksponering for å få frem både motivet og landskap rundt (himmel m.m.) mens andre bruker både to og flere eksponeringer for å få frem den effekten de vil ha.

Denne teknikken har vært brukt lenge, i analogkameraets tid var det vanlig å ta et bilde for så å "dytte" rullen tilbake og ta et nytt bilde på samme ramme. Slik kunne man få fram flere lysmålinger på et bilde. I dag tar man bare to bilder etter hverandre med ulik lysmåling og "spleiser" de sammen i Photoshop senere.

 

Bare spør hvis det er mer du lurer på..! :)

 

Takk skal du ha! Dette må prøves.

quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Hei.

Fine bilder Stølen, Jeg pleier ikke bli så glad når jeg ser sånne skyer, men det fiksa du bra :)

 

Ole

 

Takk takk! :)

 

Var på et lite Honda-treff på Ingierstrand i dag, knipsa noen bilder....

Dessverre ingen dobbelteksponeringer denne gangen pga "kjedelig" vær ;)

 

Pent vær var det da..!

 

 

Honda_Spring_Meeting_by_Stoelen7.jpg

 

 

Honda_Spring_Meeting_3_by_Stoelen7.jpg

 

 

Honda_Spring_Meeting_6_by_Stoelen7.jpg

 

 

Honda_Spring_Meeting_4_by_Stoelen7.jpg

 

 

Honda_Spring_Meeting_7_by_Stoelen7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår