Gå til innhold

Problemer med bensin, 2.0


razer2k5

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har da vært avsted og kjøpt meg en liten herjebil.

 

Det er en 2.0 16V (155HK).

 

Selger nevnte noen småproblemer med den, og det ene var at visst du ikke fyller bensin på statoil vil den fuske litt, visst du fyller vanlig 95 på noen andre bensinkjeder vil den altså fuske. Har ikke opplevd det selv enda, men lurer på om noen har hatt det samme problemet, evt. hørt om noen andre som har hatt lignende?

1993 Mitsubishi Galant GLSi 2.0

x - 1993 Citroen ZX 2.0 16V

x - 1993 Mitsubishi Galant GLi 1.8

http://www.mitsubishi-klubben.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte problemet som Citroën racer forteller om, flensen til utluftningsslangen røk og tanken ble full av støv og skitt. Det skjedde med min og jeg måtte, i tillegg til å rense anlegget, skifte dysene som var blitt fulle av skitt.

 

Ellers ble jeg fortalt at bilen var blitt chippet og at denne chipen var blitt mappa for 98 oktan, slik at den kunne fjuske litt på 95. Jeg for min del merker ikke noe forskjell på 95/98, ikke noe fjusking. Eneste som har skjedd nå etter at jeg fikk renset anlegget er at den smeller i eksosen når jeg slipper gassen, ala WRC bil, ikke funnet ut hvorfor dette skjer.

 

Hos meg har motorlampen lyst og ved diagnose får jeg feilen "feil med blandingsforhold", mistenker at dette er pga chippen, ikke prøvd med orginal EPROM.

 

Noen som har noe ide om hvorfor bilen ettertenner?

-05 Citroën C4 VTR

-71 Volvo 142 De Lux

-77 Volvo 244 turbo

X 93 Citroën ZX 2.0 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt tom 2 tanker nå, fyllte Shell V-Power ene gangen og prøver med Shell 98 nå. Syns rett og slett den drar dårligere enn når jeg var å prøvekjørte den, rart! Fusker ikke, men litt dårligere drag.

1993 Mitsubishi Galant GLSi 2.0

x - 1993 Citroen ZX 2.0 16V

x - 1993 Mitsubishi Galant GLi 1.8

http://www.mitsubishi-klubben.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lufteslangen til tanken har falt av, så kjente ihvertfall jeg at det luktet veldig bensin av bilen, spesielt etter at jeg hadde fylt full tank og når bilen stod i solen.

 

Det du kan gjøre er å bytte bensinfilteret, ta opp det gamle og se hvordan det ser ut inni, er det fullt av møkk og skitt så vet du hva problemet er.

 

Regner med motorlampa virker når du setter på tenninga?

 

En annen ting som er lett å sjekke er om ekstraspjeldene i innsuget virker når du gir gass. Ikke mye gass som skal til, er stort sett kun på tomgang de er lukket. Kan bli lekkasje i de to vakumklokkene som sitter oppe på hver side av innsuget.

-05 Citroën C4 VTR

-71 Volvo 142 De Lux

-77 Volvo 244 turbo

X 93 Citroën ZX 2.0 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

 

Kjenner ikke noe spesielt til bensinlukt når jeg fyller iallfall, håper virkelig ikke det er denne lufteslangen som er gått av.

 

Skal prøve å skifte bensinfilter, luftfilter og litt diverse annet som ikke er skiftet på en stund ;-)

 

Motorlampa kommer på ja, får ingen feil"meldinger".

 

Det siste der må jeg nesten høre med litt folk om, men takk for tipset :-)

1993 Mitsubishi Galant GLSi 2.0

x - 1993 Citroen ZX 2.0 16V

x - 1993 Mitsubishi Galant GLi 1.8

http://www.mitsubishi-klubben.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lett å sjekke disse ekstraspjeldene, trenger ikke skru noe som helst. Bare la bilen stå på tomgang, mens du ser på innsuget gir du litt gass. Da skal de to stagene på siden flytte på seg. Hvis dette ikke fungerer så vil bilen dra mye dårligere.

 

 

Litt dårlig bilde, men var det jeg hadde på dataen, her ser du ihvertfall det staget på siden som hever seg når du gir gass.

spjeld.jpg

-05 Citroën C4 VTR

-71 Volvo 142 De Lux

-77 Volvo 244 turbo

X 93 Citroën ZX 2.0 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Veldig lett å sjekke disse ekstraspjeldene, trenger ikke skru noe som helst. Bare la bilen stå på tomgang, mens du ser på innsuget gir du litt gass. Da skal de to stagene på siden flytte på seg. Hvis dette ikke fungerer så vil bilen dra mye dårligere.

 

 

Litt dårlig bilde, men var det jeg hadde på dataen, her ser du ihvertfall det staget på siden som hever seg når du gir gass.

spjeld.jpg

 

 

Ja dette er vel noe av de mest targiske innsugene PSA lagde.. Riv det vekk å finn innsug fra Xsara VTS eller peugeot306 GTI-6

Da får du med effekt og bedre respons...De koster endel og er nesten bare å finne på eBay - The UK's Online Marketplace, pleier å ligge på ca 150£ men det er verdt det.

Leder

peugeot-sport-club.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår