Gå til innhold

Behandling av krom / rekromming

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kromdetaljene på min Morris Oxford -68 begynner å få endel rustflekker og noen plasser har rusten satt seg enda bedre. Noen deler kan sikkert poleres opp med det rette produktet/metoden, men resten har best av å bli krommet opp på ny. Mitt spørsmål er, hva/hvordan kan jeg friske opp de delene som er brukbare og hvem utforer krommingsjobber i Norge? Hva koster det feks å få krommet en støtfanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfrisking/polering av "brukskrom" gjør du med Autosol. Finnes blandt annet på Statoil, men kjøpes nok billigere andre steder. En bør ikke bruke autosol på utstillingskrom, da det er et ganske grovt slipemiddel som ikke gjør en allerede perfekt overflate noe godt. Kromming av deler er dyrtog omfattende, i Sverige også. Gjør det du kan for å få tak i en brukt fin eller ny fanger, det sparer du mye penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja du kan bruke Autosol for å rense det, men du bør legge på en vax eller polish etterpå, siden Autosol bare er rens, chroming av dine deler er det vel best å sende til England for å få gjort, slik at du får rette fargen/nyansen i chromen, engelsk chrom er litt mere blåaktig i forhold til amerikansk chrom, hvordan fargen på chromen fra sverige eller ellers i europa er i forhold til engelsk og amerikansk er vet jeg desverre ikke

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Centrum fornikling og Sørligaten fornikling er to norske. Har ingen erfaring med de hverken på pris eller kvalitet, men det er ihvertfall to som går an å sjekke ut.

 

Skal du få forkrommet delene, så sørg hvertfall for å gjort det på rett måte, med kobber i bunn, så nikkel og så krom til slutt. Da får du finish som holder en stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke et slipemiddel? Da lærte jeg noe nytt. Autosol har jo konsistens som slipepasta? Det inneholder slipende midler, om du ikke vil kalle det slipemiddel er det greit for meg.

 

 

Står til og med på pakningen at den ikke inneholder slipemiddel.. Stoffet egner seg også på sølvtøy, og mamma sier at sølvtøy ihvertfall ikke tåler slipemiddel...

Bravo, Mike, Whiskey!

 

-E30 327 turbo

- 97 Octavia 1,9tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Står til og med på pakningen at den ikke inneholder slipemiddel.. Stoffet egner seg også på sølvtøy, og mamma sier at sølvtøy ihvertfall ikke tåler slipemiddel...

 

 

Hva mammaen din mener om sølvtøy er kanskje ikke så interessant i sammenhengen... Jeg sitter med en pakke Autosol Metal Polish fremfor meg, og verken på esken eller tuben står det at stoffet er fritt for slipemidler. :fatality:

 

Hvis du undersøker litt, så finner du ut at Autosol selger et EGET slipemiddel beregnet for gull og sølv. Metal Polish er altså i utgangspunktet ikke ment å brukes som sølvpuss.

 

Egen erfaring er at Autosol Metal Polish gjør blasse overflater blanke på ekstremt kort tid. Jeg pusset rammen på trialsykkelen min med middelet, og Gud bedre meg det tok ikke mange minuttene før det ble blankt. Jeg snakker da om en motorsykkelramme som i utgangspunktet ikke var ment å være blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår