Gå til innhold

Bilen tar inn store mengder vann

Ranger emnet


svortevik

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt bilen min på verksted for en skade i front. De skiftet lykter og skjerm på høyre siden framme, samt rettet opp panseret.

 

Nå når snøen kom til byn ser jeg at bilen tar inn store mengder med vann. Står jeg parkert i en times tid i en oppoverbakke, så er det en fyllt opp med vann på gulvet bak førersetet. Er da snakk om 4-6 cm dypt.

 

Jeg har sjekket alle steder jeg kan komme på for å finne ut hvor vannet kommer inn, og på meg virker det som om at vannet kommer inn via gulvet rett bak fører setet.

 

Det er ikke vått i vegger, tak, ved dører eller vinduer, kun på gulvet.

 

Jeg dro opp på verksted hvor bilen har hvert, siden jeg ikke har hatt dette problemet før den var på verksted. De sa så fint at de umulig kunne ha noe med dette å gjøre da de hadde ordnet bilen i front. Han sa likevel at grunnen var noen tette kanaler som ligger under batteriet og skal føre vannet bort fra bilen.

 

Javel tenkte jeg og fikk dette sjekket. Det var riktignok en del blader osv liggende der, og jeg har spylt skikkelig og sett at vannet nå renner fint igjennom der.

 

Så da tenker jeg at nå er alt i orden. Tørker opp det jeg klarer, legger ned aviser osv for å trekke ut mest mulig vann fra gulvet i bilen, før jeg tenkte å kjøre på med en vifteovn de neste nettene for å få det tørket skikkelig ut.

 

Så etter at bilen har stått parkert i ca 1 time ute i regnet er det på nytt en stor dam på gulvet, så da må jeg fram med bøtten og øse ut vannet fra bilen.

 

Vannet kommer kun når bilen står med fronten oppover, ikke når jeg står parkert slik at fronten er nedover, så jeg misstenker at vannet kommer inn i front ett sted, uten at jeg aner helt hvor.

 

Jeg hadde ikke dette problemet før bilen var på verksted.

 

Når jeg sjekker på gulvet i bilen så er det helt klart at det kommer opp der. om jeg tar førersete helt bak, så blir det rett innenfor setet fra baksiden at det til stadighet er mest vått, og vannet siger opp der.

 

Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Det er så store mengder som kommer inn med vann at bilen er rett og slett ubrukelig slik den står i dag. Bare ved å kjøre i en kort oppoverbakke så har det samlet seg en dam på gulvet.

 

Jeg hadde aldri dette problemet før bilen var på verksted, så jeg misstenker så klart at noe må ha skjedd der. Verkstedet vil så klart ikke ta dette på seg, så jeg står da igjen med en bil som tar inn mye vann, uten at jeg finner ut hvor det kommer fra i første omgang.

 

Noen som kan være så grei å komme med noen gode tips til meg her? Er dt mulig at verkstedet kan stå bak denne lekkasjen, eller er det bare tilfeldig at det kommer til syne rett etter bilen var på verksted?

 

Jeg har forresten en 99 Passat Sedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm kan vere litt av kvert. Kontroller begge avløpsventilene (under batteri og bremsekraftforsterker) hvordan ser det ut rundt den svarte boksen som skjuler styreenheten (ligger ved torpedovegg på førerside) fjern drit og slikt der og ta å lys i bakkant for å se om du ser noe.

har du montert ledninger selv som du har tredd gjennom torpedoveggen så kontroller tetningene der.

Visst bilen står parkert i motbakke når det er nedbør,åpn panseret og se om du ser noe form for vannsamling,bruk et godt lys..

visst du ser skitne streker/renninger under dørtrekket,i nedre kant av døra,tyder det på at det siver inn fra døraggregat også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste stedet jeg har sjekket dreneringer er ved å skru ut batteriet, så fjernet platen som ligger under batteriet. Da fikk jeg tilgang til ene dreneringen, og den renset jeg og har nå sørget for at vannet renner fint der.

 

Ved bremsekraftforsterker, er der en annen drenering der?

 

Har motorvarmer og kupevarmer, men har sjekket ledninger osv der at ikke de er fuktig. Hadde vannet kommet inn der ville vel disse kablene også ha hvert fuktig?

 

Jeg holder på å tørke opp bilen skikkelig nå, så når det er gjort tenkte jeg å stille meg i motbakke igjen og spyle vann på bilen, se hvor jeg spyler når det kommer inn vann for å finne ut hvor lekkasjen ligger henne.

 

Leste her på forumet om en som hadde tilsvarende problem som meg, og da hadde han glemt å tette i en gummiplugg nederst til høyre på torpedoveggen.

 

Problemet mitt er at jeg ikke har noe kunnskap om bil, og derfor ikke er helt sikker på hvordan jeg skal få tilgang til å sjekke akkuratt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste stedet jeg har sjekket dreneringer er ved å skru ut batteriet, så fjernet platen som ligger under batteriet. Da fikk jeg tilgang til ene dreneringen, og den renset jeg og har nå sørget for at vannet renner fint der.

 

Ved bremsekraftforsterker, er der en annen drenering der?

 

Har motorvarmer og kupevarmer, men har sjekket ledninger osv der at ikke de er fuktig. Hadde vannet kommet inn der ville vel disse kablene også ha hvert fuktig?

 

Jeg holder på å tørke opp bilen skikkelig nå, så når det er gjort tenkte jeg å stille meg i motbakke igjen og spyle vann på bilen, se hvor jeg spyler når det kommer inn vann for å finne ut hvor lekkasjen ligger henne.

 

Leste her på forumet om en som hadde tilsvarende problem som meg, og da hadde han glemt å tette i en gummiplugg nederst til høyre på torpedoveggen.

 

Problemet mitt er at jeg ikke har noe kunnskap om bil, og derfor ikke er helt sikker på hvordan jeg skal få tilgang til å sjekke akkuratt dette.

 

Som postet i en tidligere tråd om vann på dørken, så hadde jeg samme problemet. Det virket som vannet bare ligger bak førersetene, men tro meg, når du kjører, bremser og svinger så flyter dette vannet rundt i hele gulvet. Jeg anbefaler deg STERKT å demontere begge framsetene (husk å jorde airbagene i setene hvis du har dette) og riv opp hele gulvtrekket! Da ser du hvor mye vann det er snakk om og hvis du er heldig også hvor det kommer fra. Du må få fjernet vannet så fort som overhodet mulig pga at det ligger mye følsom elektronikk under gulvtrekket og vann kommer til å ødelegge det. Da får du problemer av den arten jeg sliter med. Plukk opp comfort-enheten og sjekk at den er tørr, i verste fall legg hele comfort-boksen oppå gulvtrekket når du kjører og sørg for at relèene, som sitter i "veggen" ved venstrefoten din når du sitter i førersetet, ikke er utsatt for vann. Pass også på hvis gradestokken viser noen blå ute, at ikke vannet fryser og utvider seg i gulvet ditt. Det kan ta knekken på det meste.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det jeg frykter, at det skal være store mengder vann i gulvet på bilen.

 

Men etter jeg renset dreneringene ser det ut til at bilen ikke tar inn mer vann. Er hvertfall ikke kommet noe mer vann på gulvet der det pleide å samle seg.

 

Skal ta å spyle bilen i morgen, se om det da kommer til syne igjen, om ikke tyder det vel på at bilen kanskje nå er tett og at jeg er kvitt problemet?

 

Hvor vanskelig er det å få ut setene, opp tepper og de isolasjonsplatene som ligger under der?

 

Er vel ikke noen her som bor i Bergen og har lyst å hjelpe til med dette? Redde en druknende bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er garantert den gummi pluggen, som gassen wiren går igjennom som er blitt dratt ut. jeg hadde akkurat det samme problemet, og fikk verksted kostnader på 8 lapper, pga at det kom vann inn derfra. Gummi pluggen er helt oppe til høyre ved torpedo veggen bak, kan egentlig bare følge gass wiren inn til torpedo veggen, så kan du se om den gummi pluggen sitter ordentlig. det gjorde ikke min, og det havnet 30-40 liter med vann inn i bilen, spesielt bak fører setet. Jeg begynte å lure på om det var noe kødd med klima anlegget, fordi en venninde av meg sa det kom vann ut fra det røret under setet, men det var bare den forbanna pluggen som jeg ikke hadde satt ordentlig fast etter montering av turbo trykks måleren. den feilen gjør jeg ikke igjen for å si det mildt :D

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

 

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30-40 liter vann tror jeg ikke bilen har tatt inn.

 

Jeg har nå sjekket om og om igjen om bilen fortsatt tar inn vann, og virker på meg som at dette nå er i orden.

 

Har tørket bilen med vifteovn nå tre netter på rad, satt bilen i motbakke å spylt massevis med vann på bilen i front, frontruten osv. Har i tillegg hatt bilen igjennom vask, så om den tok inn vann fortsatt tror jeg det ville kommet til syne.

 

Så virker som om at det var dreneringene som var tett i mitt tilfelle, men jeg skal selvfølgelig sjekke dette med gummiproppen i morgen. Bedre å være på den sikre siden enn å ende opp i store utgifter.

 

Dersom det nå viser seg at denne gummipluggen er borte, er det noe de selger hos møller til en billig peng?

 

Hva må så gjøres med bilen? Ut med seter framme, opp med gulv og isolasjon, for så å øse bilen for vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Fatter har samme problemet på sin passat 01 stv.

Så vidt han har sagt til meg har han ikke noe vann foran i bilen, bare bak passasjersetet.

Jeg la merke til det sitter dreneringer i gulvet under bilen på denne siden, kan det være vannet kommer inn der? Jeg ble i hvertfall ganske så våt på fingrene når jeg "klemte" litt på den gummiproppen.

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

BMW E30 Entsuiast? Klikk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problem i vår passat 02. Reiste på møller og fikk beskjed om d var en aksjon på disse bilene, pga dreneringen på klimaen var feil så d rant inn vann. Leverte bilen der, og dem byttet styre enheten på sentrallås og el vinduer pluss fikset feilen. HELT gratis :) Ta en tlf og sjekk med møller.

2002 Vw Passat tdi 1,9l 130hk (Familie bil)

(x) 1986 Vw Golf 2 GTi 16v med KR motor!!

(x)1996 Vw Golf 3 GTi Edition

(x)1993 Vw Golf 3 VR6 2,8l

(x)2000 Vw Golf 4 GTi 1,8T 20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår