Gå til innhold

Spørsmål om relè

Ranger emnet


eyzo

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg grøftlys på Golfen. I pakken fikk jeg med et vanlig 12v relè. Trenger jeg dette releet om jeg bare skal ha en helt ordinær bryter for å skru av/på?

 

Men tenkte kansje jeg også kunne koble meg inn på tenningen for.eks. Sånn de skrur seg av/på la med tenningen. I tilleg til at jeg har den seperate bryteren jeg kan skru de helt av med. Lar dette seg gjøre? Noen som kan gi en liten forklaring på hvordan det skal kobles? aldri vært borti et relè før.

 

Releet har tilkoblingene 30,85,86 og to på 87 om det sier dere noe.

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen! Dette fungerte akkurat som jeg hadde tenkt det.

 

Men, her kommer en nøtt!!

 

Jeg koblet opp alt som det skulle være og var spent på å teste. Skrudde på tenningen og lysene fungerte utmerket, så bra tenkte jeg. Skrudde av tenningen og lysene skrudde seg av. Akkurat som det skal være. Når jeg hadde ryddet osv og skulle ha meg ei stripe, fungerte ikke lysene. Stopper motoren for å finne ut ka som kan ha skjedd, og da kommer lysene på. Starter motoren igjen, og lysene skrur seg av.

 

hm?

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fann ut hva feilen var.

 

Under dashbordet på førersiden har jeg et "rekk" med 2 jordinger og 3 12v tilkoblinger som går til diverse. Målte meg frem til hva som var pluss og minus. Så jeg koblet meg inn her for å slippe unødig trekking av kabler frem til batteriet. Men det viste seg at de to jordingskablene som var festet der fra før slo seg ut når jeg startet motoren.. Derfor fikk jeg ikkje lys når motoren var i gang.. Så trekte kabelen direkte til batteriet, så nå funker det :)

 

Noen som vet hvorfor de slår seg ut? Noe med dynamo å gjøre når den begynner å lade?

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår