Gå til innhold

Opel Rekord P2

Ranger emnet


Go-carter

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

Moren min har hatt en -61 2-dørs rekord i sikkert 10-15 år, men de ti siste årene har den stått på lager, langt borte herfra... Vel, nå er jo jeg snart 18, så da satte jeg i å prøvde å få henta bilen, og jaggu skal vi ikke hente den snart! :D

 

Så til spørsmålene:

Tru det eller ei, men jeg vil ha den orginal.(det er bl.a. en original Blaupunktradio fra 1961!! :D) Lakken trenger oppfrisking, og jeg har 0, -null- erfaring på polering og rubbing. Den er heldigvis blå, så er jo ikke den værste jobben, enn om den hadde vært rød liksom ;) Så her kunne jeg trengt noen tips. Ellers hadde jeg tenkt å få chroma opp fangerne på nytt(de er jo smårusta), samt fikse forsetene, som er nedslitt.. Lønner seg å trekke de om, eller få tak i noen nye seter?

 

Takker for svar! ;)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja, da har kjærra ankommet gardsplassen! :D

 

Da følger det på noen spørsmål:

den har jo stått stille de siste 10-12 årene, noen tips å få motoren igang? selv med 12v, så sleit 6v-startern med å tørne motoren rundt... og LANGT unna liv, iallefall. Vil forøvrig 12v skade coilen? Nå vurderer jeg uansett bytte til 12v anlegg, men vil ha den til å gå først...

 

Bremsene bak henger på, er det bare å pelle fra hverandre, rense og pusse, og sette sammen igjen? Han vi hentet den fra nevnte noe om honing av bremsesylindre, men det hørtes møysommelig ut...

 

Takker for svar! :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis et 6-volt anlegg er i orden, er det i utgangspunktet ikke nødvendig å bytte til 12-volt. Du bør sjekke at det er god kontakt på batteripolene, puss vekk irr og dritt. Sørg for god jording, bruk gjerne en ekstra startkabel som ekstra jording. Hvis du vet at du bruker et godt batteri og du fortsatt ikke har framgang bør du sjekke at selve motoren faktisk dreier lett rundt - at den ikke har satt seg. Eventuelt se over eller bytte startmotoren. Selvfølgelig er det et alternativ å taue i gang bilen.

 

Når det gjelder bremsene har du rett, pelle, pusse og sjekke. Kjenner jeg Opel P1 og P2 rett har du bremsevæskelekkasje på alle fire hjul. Det er nærliggende å tro at sylinderløpene har rustet og det er det som gjør at bremsene ligger på. Har du ikke honingsverktøy kan du i nødstilfelle bruke fint smergelpapir og litt olje for å fjerne rust i løpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakbremsene har iallefall ikke rusta fast, skrudde ut lufteskruen og fikk trøkka sammen stempelet i dag så det ser iallefall bra ut hittils.. :)

 

Skal få fatt på et spell nytt 6v batteri, så jeg ikke voldtar noe av el anlegget, også får jeg se om jeg får fiksa resten av bremsene i løpet av uka og.. :) Hvordan finner jeg ut om motorn har satt seg?

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LA MEG NÅ FØR EN ELLER ANNEN KREMDOTT SIER NOE ANNET FÅ FORTELLE DEG EN TING:

 

Dette er en Opel, de RUSTER, du må behandle den! NEI, IKKE tectyl. Kommer alltid en smarting å sier at du skal tectylere, du må ikke finne på å fore dise gamle rustmaskinene med tectyl.

Funderud Antirust : <- LES og LÆR! Olje er det eneste som duger på slike biler. JEg har klart å holde min 81 MAzda ( dvs åttitals japse, disse ruster om du titter skæivt på dem ) helt rustfri ved hjelp av Funderud Antirust sin olje.

 

Det er det du bør konsentrere deg om å få gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LA MEG NÅ FØR EN ELLER ANNEN KREMDOTT SIER NOE ANNET FÅ FORTELLE DEG EN TING:

 

Dette er en Opel, de RUSTER, du må behandle den! NEI, IKKE tectyl. Kommer alltid en smarting å sier at du skal tectylere, du må ikke finne på å fore dise gamle rustmaskinene med tectyl.

Funderud Antirust : <- LES og LÆR! Olje er det eneste som duger på slike biler. JEg har klart å holde min 81 MAzda ( dvs åttitals japse, disse ruster om du titter skæivt på dem ) helt rustfri ved hjelp av Funderud Antirust sin olje.

 

Det er det du bør konsentrere deg om å få gjort!

 

ScOot,

 

Nå ble jeg glad :) Av det jeg har forstått, så er det Owatrol sin penetrerende antirust olje de bruker. Denne har egenskaper som passer utmerket på eldre biler hvor rustprosessen har startet og må stoppes før annen overflatebehandling blir påført. Det alle sier, er at rusten må fjernes med sliping/sandblåsing før videre overflatebehandling for å stoppe korrosjonsprosessen. Dette er greit nok på utvendige flater og lar seg lett gjøre. Når folk sier dette, så spør jeg alltid: hva gjør en med rust inni kanaler, falser og på plasser hvor en ikke kommer til? Det pleier å stoppe munnen på de fleste. Det er da en trenger et produkt som dette som en kan sprøyte inn og som stopper rustprosessen.

I fjor sommer så kjøpte jeg et par liter av Owatrol oljen og sprøytet hele understellet og inne alle kanaler på min Morris Oxford-68 for å stoppe det som var av rust. Bilen har etter dette kun vært kjørt på tørre veier og har stått parkert mesteparten av tiden i garasje. Planen er å etterbehandle med Linoljebasert hulromsbeskyttelse under hele bilen + kanaler og så påføre vanlig understellsmasse under bilen. Jeg tror dette er rette veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner jeg ut om motorn har satt seg?

 

Du kan prøve å snu motoren en hel omdreining ved hjelp av et godt tak med begge hender på viftebladene. Det kan hende slurende viftereim gjør det vanskelig. Et alternativ er å sette den i andre gir og rugge frem og tilbake. Men motoren har trolig ikke satt seg hvis du vet at starteren har dreid motoren rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår