Gå til innhold

Hva slags hund har/ønsker du å eie

Ranger emnet


200sx4ever

Anbefalte innlegg

Det kan gå bra å kombinere katt og hund. Vi hadde katt når vi fikk hunden.

Til å begynne med fikk hunden daglig juling av katten. Men etter hvert lot de hverandre være i fred.

Det har også gitt den effekten at hunden er redd for katter, så den springer ikke etter dem.

Uff det her vekket dårlige minner, hunden vi hadde før het Shadow. En Border Collie, var utrolig glad i ham. Måtte dessverre gi ham bort pga av vi reiste så mye, og vi hadde rett og slett ikke råd til kennel. Men en dag når han var en valp, så tok jeg han med en liten tur til en kamerat. Hos kameraten hadde katta akkurat fått kattunger, og når jeg kom dit så var katta foran frontdøra. Jeg måtte jo ringe på, og da ble hunden angreptet av katta. Fy flate, jeg ble livredd. Værste av alt jeg ble så sjokka, at jeg klarte ikke å reagere før Shadow fikk noen stygge kloremerker... Var ikke noe farlig, men fy flate det var en dårlig opplevelse...

 

Her er et bilde av Shadow: :rolleyes:

shadow.jpg

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 259
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg og dama har en Japansk Spisshund ved navn Grizzly.

Vi hentet han i August, da var han 8 uker.

Nå nærmer han seg 6 måneder, og er en skikkelig kosebamse.

Hils på Grizzly :D

 

Her er han med og skrur M3 når han er ca. 9 uker gammel...

DSC00212.JPG

 

Litt leking på gresset

DSC00220.JPG

 

DSC00221.JPG

 

 

Og her er bilder tatt nylig. Snart 6 måneder gammel og fullt utvokst. Så det er hendig størrelse på han :)

DSC00030.JPG

 

DSC00031.JPG

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan starte med å gi deg en link.

Staffordshire Bull Terrier - Wikipedia, the free encyclopedia

 

Trenger sikkert ikke å oversette for deg. Kortere bein og kraftig hund er ikke som en stor hund med lange bein. Tyngdepunktet ligger så tett mot bakken at det er ikke alltid bare å holde igjen for hvem som helst.

 

Å begynne med å si at jeg ikke har peil er lavmål. Hvorfor går du til "personangrep" da jeg forteller fakta?

 

Selvfølgelig kommer det alltid ann på hvordan man oppdrar en hund. Men enkelte ting kan man bare ikke endre på. Det finnes hunder som legger seg flat for alle hunder, og det finnes hunder som ikke lar seg pirke på nesa. Selv hadde jeg det sistnevnte, noe som ikke alltid var like morro. Men igjen, min ble angrepet av Schaefer som liten (9 uker) og tror det gjorde mye med sinnet mot andre hunder. Men mot mennesker var hun utrolig snill. Var vel totaltsett et par glefsinger som liten da hun ikke fikk vilja si.

 

Det sies at Boxertisper skal veie ca. 25kg ved ustilling. 30kg med hannhunder. Var det jeg fikk høre av oppdretteren vi henta våres fra. Min hund veide rundt 32kg og var stor for å være ei tispe.

 

For all del, ikke handle hundefor på Rimi, Prix og andre lavpriskjeder. Kun det beste er godt nok ;)

 

Broren min har ei rottwailer tispe på 43kg når hun drar presser hun kroppen fremover å hun blir tung å dra tilbake fordi bakbeina peker nesten vanrett bakover. å da blir det nærmere 70kg hund du holder igjen kanskje mer.

staffen har mye kortere ben og får ikke det samme fraspakret som sørre krafftige hunder. å er den vansklig å holde igjen får du gå med ei brøstlenke slik at du løfter forrlabbene klar av bakken.

 

jeg har fulgt opp denne rasen i to år nå lest stort sett alt jeg kan kommer over av informasjon vært på besøk hos opptrettere som har denne rasen å kan men hånda på hjerte si at det er mye letter hund å holde igjen en 43kg rottwailer eller bokser på 30 kg. det står også i linken du sendte meg at du kan ungå aggresivitet med sosialisering og trening. vet at det er en sta rase men det er det mange andre raser som er også. å seff som du sier mye kommer an på oppveksten, hva de har blitt utsatt for som valper. er derfor jeg her fulgt opp rasen i en lang periode. du kan ikke kjøpe denne rasen i en bakgård. finn en skikkelig opptretter å bruk god tid på å studere atferdmønster hos valpekull og foreldrene.

 

Ja ble litt feil skrive det, var ikke meningen som personlig. men er så mange som snakker negativt om staffen fordi de har lest noe i avisa å egentlig ikke har peil på hund, også mange som blander med ammstaff. ta f.eks golden rettdriver det er den hunden som biter flest mennesker i verden. men det hører man ikke så mye om.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann,

vurderer å gå til annskafelse av hund om ei (god) stund. hvilken hund passer til meg? er ikke den mest aktive som jogger vær dag, men er heller ikke helt slapp.

liker skjenerelt:

skjæfere? (ikke helt riktig skrevet da,menmen)

golden retrivere

"ulvehunder"?

begynner faktisk å få litt sansen for de hvite hundene på de side 2.

boarder colli, men disse tror jeg ikke jeg klarer å tillfredstille når det kommer til mosjon.

 

noen tips til hunderase? har ikke forsket så mye på hunder enda, da jeg regner med at det blir ett par år før jeg anskaffer meg en hund :-)

 

du kan gå inn på canis.no der går det an å ta en hundetest for å finne ut hvilke raser som passer til ditt liv, med morsjon, stell, å litt rundt det.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 Rottweilere.

Tispa mi som heter Shakira.

mg2109vz5.jpg

 

Hun er født med hjertefeil som jeg fikk vite når hun var 6 måneder. Var på veterinærhøyskolen og fikk beskjed om at hun mest sansynelig ikke blir mere enn 3 år:( Har gitt henne ett så godt liv jeg klarer og alt har foregått i hennes tempo. Det har tydelig vis hjulpet endel da hun blir 5 år til juni. Men 10 september i år fikk jeg en ny sjokk melding. Ikke nok med at hun har levd hele sitt korte liv med hjerteproblemer men nå hadde hun også fått kreft. Svulsten i jura vokste og vokste og legen ville ikke opperere pga han ga henne en 50-50 sjanse på å overleve operasjonen. Men etter hvert ble svulsten så stor at hun hadde problemer med å gå. Jeg nektet å avlive henne og sa han SKULLE operere. Da har jeg hvertfall på samvittigheten att jeg har prøvd og gjort det jeg kan selv om det kunne gå galt.

IMG_3239.jpg

Hadde vært vesentlig billigere å avlive henne men hvem kan måle livet til sine barn i kr og øre? Mot alle ods overlevde hun og var raskt på bena igjen. Men igjen skulle det komme noe faenskap. Kreften kom tilbake og hadde nå spredd seg både nedover høyre ben og fremmover i jura:( Hun er en livsglad hund med godt humør og alltid en man kan stole på. Men denne gangen ville ikke legen operere. Så nå går hun på antibeotika og smertestillende. Hun har problemer med å reise seg og å legge seg ned og mye av livs lysten er borte. Halen har gått fra intens loggring til henging mellom bakbena:( Har innsett at selv om jeg ikke vil så er det rett og slett å plage henne å holde henne gående på piller så iløpet av 14 dagers tid må jeg ta den HELVETTES turen til dyrlegen og se godjenta mi ta turen over i de evige jaktmarker:shake

 

Går egentlig å drømmer om at hun faller om mens hun er ute og løper eller når vi går tur eller lignende. Da vet jeg at hun forlater meg mens hun gjør noe hun liker hvertfall. Gruer meg skikkelig til å ta det steget å si til dyrlegen at han kan ta fra meg jenta mi som har stått ved min side de siste 4,5 åra;)

 

Men så over til noe litt mere hyggelig.

Når som sakt tispa mi var 6 måneder og jeg fant ut at hun hadde hjertefeil fikk jeg erstattnings valp av oppdretter. Måtte vente på neste kull og da ble en liten krabat som jeg valgte og kalle Kompis født. Var og hentet hann når han var 5 1/2 uke gammel. Da var han så liten at han fikk plass inni hånden min.

MineTLFbilder009.jpg

Han er da halvbroren til Shakira med samme mor men en annen far da det er faren som har arvelig hjertefeil. (og eier gir F og parrer videre). Nå er han 3 1/2 år og har vokst fra sin søster som veier 45 med sine 55 kg. Han er sta som ett esel og det beste han vet er å IKKE gjøre som pappa sier.

vaalerkompis.jpg

vaalerkompis2.jpg

 

Har samlet endel av bildene av barna mine her

Kong-Erik/Hundene - Photobucket - Video and Image Hosting

Så for de som gidder er det bare å ta en titt.

 

bikjenejul2.jpg

4 års dagen med kake.

ChristinaHellas001.jpg

Barna.jpg

 

 

Så nå går jeg mere eller mindere og krysser fingere på at jeg har en sund og frisk gutt jeg kan kose meg med i mange år fremmover.

 

synd det med god jenta de.

 

syntes det er to flotte hunder du har å det er utrolig mye glede i denne rasen. lykke til videre med lille/store halv bror ;)

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt lyst på amstaff lenge, men har egentlig mere lyst på engelsk staff nå. Traff på en med 12 uker gammel valp her om dagen :)

Men med 2 katter, er det litt uaktuelt.

 

jeg har også to katter!

 

skal ikke være noe problem heller tvært om da lærer den seg å ta hensyn til mindre dyr, noe den tar med seg når den blir eldre. hvis kattene ikke er så veldig gamle kommer de til å venne seg til å ha en hund i huset, han kommer til å elske kattene å de kommer sikkert til å unngå han hehe. mye bedre denne veien en at du har en voksen staff å får kattunger.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siberian husky kan gå an, men en malamute, vil eg ikkje anbefale.. men fy faen so flotte dei er.. :)

 

 

Why is that? Trodde nesten Husky var mer hardhendt enn malamute? OM jeg skal ha husky skal den hvertfall ha 2 blå øyne, ikke ett av hvert, selv om den da hadde vært en refleksjon av meg, siden jeg har ett blått og et grønt:thumb Men da må den nesten ha et grønt i stedet for brunt.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100_6841.jpg

00049R.jpg

 

Mika (Toller), kartleser/co-pilot i Impreza'n. 10 år gammel i September - tiden går for fort :(

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først og fremmst vil jeg ikke annbefale folk og anskaffe malamute eller husky med mindre de er noen Lars Monsen folk som er MYE på tur og da gjerne med kløv eller pulk på hunden eller bruker den til hundespannkjøring.

Disse hundene blir helt gærne og ville hvis de ikke får mye mosjon og jeg vil nesten kalle det dyremisshandling og ha slike som "kosehunder/sofahunder" bare pga. at man syns de ser fine ut.

 

Så når det gjelder Rottweiler, bull terrier, amstaff, bokser, ol. så kan sikkert dette bli fine og snille hunder med riktig oppdragelse men det skal mye trening til for og få disse til og ikke være agressive mot andre hunder, og det kan være veldig stressende og ha en hund som nesten aldrig kan leke med andre mindre hunder.

Det jeg ser som problemet med slike hunder er egenklig eierene som anskaffer de. Hvorfor vil de ha en slik hund? hva skal de bruke den til? osv. Alle disse spørsmålene får man vel som regel svar på når man ser at disse hundene nesten alltid går med halsbånd med pigger på, er "vakthunder" og man ser at eieren ofte er en tattoert fyr som gjerne er en typisk "biker fyr".

Poenget mitt er at slike hunder ofte kjøpes for og liksom være tøffe og det mener jeg er helt feil grunnlag for og anskaffe hund og da blir de vel også ganske ofte feil oppdratt.

 

Når du skal vurdere hvilken hund du skal ha må du vurdere aktivitetsnivået til hunden, størrelsen på hunden, "personelighet"/gemytt som denne rasen pleier og ha og om den passer til det du skal "bruke" den til. En ting til man kansje kan vurdere er jo at raser med ull istedenfor pels ikke røyter (røyting er noe jævla dritt) og er mye mindre allergiframmkallende.

 

Jeg har selv hatt to kongepuddler, ja jeg vet hva dere tenker men dette trenger ikke og være noen fisefine utstillingshunder (de var faktisk aldrig på utstilling og vi fikk den ene litt billigere fordi den hadde littt for lang hale og hals for utstilling :wonder: ).

De veier ca 25-30 kg og kan dra/bære nesten like mye i kløv og pulk som en schæfer (har gjordt dette flere ganger og bikkja blir veldig "stolt" da fordi den føler at den blir brukt til noe / er til nytte

 

Kongepuddel har veldig godt gemytt, er som regel snille og greie mot mennesker og andre hunder og er lette og oppdra. I tillegg har de jo ull (ikke pels) som egenklig er en veldig stor fordel og de er veldig gode til og svømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til man kansje kan vurdere er jo at raser med ull istedenfor pels ikke røyter (røyting er noe jævla dritt) og er mye mindre allergiframmkallende.

 

Vet ikke helt om pelsen til samoyed går under det du nevner som ull, men den er langhåra og har tykk underpels. Når disse røyter er det et rent helvette. Lange hvite hår og store ulldotter over alt. Bikkja vår kan fylle opp en remapose med ull i løpet av noen dager når det står på som verst (hvis man kammer den hver dag / annenhver dag i løpet av uka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først og fremmst vil jeg ikke annbefale folk og anskaffe malamute eller husky med mindre de er noen Lars Monsen folk som er MYE på tur og da gjerne med kløv eller pulk på hunden eller bruker den til hundespannkjøring.

Disse hundene blir helt gærne og ville hvis de ikke får mye mosjon og jeg vil nesten kalle det dyremisshandling og ha slike som "kosehunder/sofahunder" bare pga. at man syns de ser fine ut.

 

Så når det gjelder Rottweiler, bull terrier, amstaff, bokser, ol. så kan sikkert dette bli fine og snille hunder med riktig oppdragelse men det skal mye trening til for og få disse til og ikke være agressive mot andre hunder, og det kan være veldig stressende og ha en hund som nesten aldrig kan leke med andre mindre hunder.

Det jeg ser som problemet med slike hunder er egenklig eierene som anskaffer de. Hvorfor vil de ha en slik hund? hva skal de bruke den til? osv. Alle disse spørsmålene får man vel som regel svar på når man ser at disse hundene nesten alltid går med halsbånd med pigger på, er "vakthunder" og man ser at eieren ofte er en tattoert fyr som gjerne er en typisk "biker fyr".

Poenget mitt er at slike hunder ofte kjøpes for og liksom være tøffe og det mener jeg er helt feil grunnlag for og anskaffe hund og da blir de vel også ganske ofte feil oppdratt.

 

Når du skal vurdere hvilken hund du skal ha må du vurdere aktivitetsnivået til hunden, størrelsen på hunden, "personelighet"/gemytt som denne rasen pleier og ha og om den passer til det du skal "bruke" den til. En ting til man kansje kan vurdere er jo at raser med ull istedenfor pels ikke røyter (røyting er noe jævla dritt) og er mye mindre allergiframmkallende.

 

Jeg har selv hatt to kongepuddler, ja jeg vet hva dere tenker men dette trenger ikke og være noen fisefine utstillingshunder (de var faktisk aldrig på utstilling og vi fikk den ene litt billigere fordi den hadde littt for lang hale og hals for utstilling :wonder: ).

De veier ca 25-30 kg og kan dra/bære nesten like mye i kløv og pulk som en schæfer (har gjordt dette flere ganger og bikkja blir veldig "stolt" da fordi den føler at den blir brukt til noe / er til nytte

 

Kongepuddel har veldig godt gemytt, er som regel snille og greie mot mennesker og andre hunder og er lette og oppdra. I tillegg har de jo ull (ikke pels) som egenklig er en veldig stor fordel og de er veldig gode til og svømme.

 

sant det.

en nabo av meg hadde en havlt border collie/golden retriver, den fikk ikke i nærheten av den morsjonen den skal ha, så det endte med at bikkja ble helt tullete og avlivet! :( trist at noen ikke klarer å ta hånd om hundene sine :/

- 95mod Audi A4 B5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår