Gå til innhold

Hvor store begrensninger betyr "bevaringsverdig" i praksis?

Ranger emnet


MediaSUV

Anbefalte innlegg

Jeg fikk omsider registrert min svenskimporterte Oldsmobile Starfire i dag (etter en hel dag i kamp med den særnorske dragen Byråkrati, en fjern slektning av Smaug i Hobbiten - denne spruter ikke ild, men sliter deg ut med stadig flere krav og "men her mangler det noe..."), men det var bare mulig ved å klassifisere den som "bevaringsverdig". Ellers måtte jeg visst komme med masse dokumentasjon på bremser, utslipp og så videre i det uendelige.

 

Men hva betyr dette i praksis? Jeg skal pusse den opp og har uansett tenkt å holde meg til originalstand karosserimessig, men tenkte å bruke noen andre felger og dekk. Fyren på Biltilsynet trodde egentlig ikke noen ville bry seg om det, og da går vel det greit.

 

Men hvordan stiller det seg med stereoanlegg og interiør? Jeg mangler dekkplaten over baklysene og har tenkt å bygge en høyttalerkasse der som dekker hele bredden bak og har plass til to 6x9 og en 10" sub i midten (suben trenger rundt 20 liter). Da vil den nok strekke seg fra bakerst og 25-30 centimeter framover, trukket i stoff i samme farge som interiørstoffet. Er dette noe som kan skape problemer? I tillegg er det dyrt og vanskelig å få tak i originalradioen, pluss at den er ren AM og dermed helt ubrukelig her. Så jeg tenkte å stappe i et ganske standard Pioneer-anlegg, med alt unntatt selve hovedenheten montert skjult (cd-skifter, ekstra forsterker til høyttalerne bak osv.). Det siste blir to "tune-up-høytalere" på dashbordet. Hvis noen husker dem fra 80-tallet, var det Pioneer som leverte dem. De er motrent på størrelse med en 20-pakning sigaretter og festes med dobbeltsidig teip. Det kan vel selv ikke den mest pirkete byråkrat reagere på?

 

Og så er det kjøringen. I klassikerforsikringen via Amcar-klubben (Norges eneste klubb med 80 % av medlemsmassen i Trondheim og Østfold...) har jeg en grense på 8000 kilometer, og det burde være helt greit, for vi har en annen bil som hovedbil (Mastiffs MediaSUV, selvsagt). Problemet ligger i at under "bevaringsverdig" står det at den skal brukes "brukt ved treff og spesielle anledninger og leilighetsvis kjøring når kjøringen ikke er til fare eller unødig hinder for annen trafikk". Så hvor strengt er dette leilighetsviset? Siden dette er en 1978-modell med moderne bremser og en forholdsvis solid V6 tror jeg ikke noen skal kunne påstå at den er til hinder for annen trafikk. Bortsett fra noen såre panner innimellom, jeg har til nå sett fem stykker som har slått hodet i sideruta når de har snudd seg brått for å se hva det egentlig var som kom forbi dem! onfiredevi

 

Så hvordan blir dette? Jeg mener ikke i verste fall, hvis man treffer på fetteren til sir Humphrey fra "Yes, Minister", men sannsynlig praksis. Ingen vits i å bruke timevis på en velfungerende høyttalerkasse hvis den gjør at jeg risikerer å få problemer med skiltene! Men den vil være mulig å ta ut, og jeg har orginalfelgene, så hvis det bare er nødvendig å ta en visning igjen med "lovlig" utstyr, er det ikke noe problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe ang. stereo o.s.v, men jeg hadde for noen år siden en gammel amcar som var "bevaringsverdig". Som jo betydde at det var bare ved spesielle anledninger det var lov å kjøre.

Når jeg sjekket dette med Amcar, fikk jeg til svar at så lenge bilen ikke ble brukt i næring og ikke som en "daily-driver" var det helt greit å kjøre nårsomhelst. De sa faktisk at med en så fin amerikaner var det jo "spesielt" bare det å ta en tur med den :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med en LMK inspektør, og han la vekt på at ikke stereoanlegg og felger skulle være andre enn de som fantes da bilen var kurant bruksbil. Dette hadde sammenheng med at sjansene for tyveri øker mye når disse tingene er for fine og nye.:hide :yodude:

Thorvald

Miata 89 scenic 01 1/2 Simca 1501 1969 (rusten)x MG midget77 x Renault scenic x Citroen bx x Toyota Hiclass 90 x Citroen GS x Citroen GS x Volvo 144 1968

x BMW 2002 1969 x VW 1967 x Renault 8 1964 x WV 1957 x Tempo 125/175 x NSU 125

x mop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår