Gå til innhold

Ny uoriginal motor, Godkjent? (BMW M50 i Corolla TE71)

Ranger emnet


ReVoX

Anbefalte innlegg

Sitter å drømmer om å kjøpe meg en 80 modell Corolla TE71 så bruke et par år på å restaurere den samt sette inn en BMW M50 (2.5l rekke 6'er) i den. Chassis, bremser, drivverk og alt må selvfølgelig kraftig oppgraderes men er det noe håp å få dette godkjent hos BT?

 

Mener det er en i Drammens område som har en Corolla KE70 eller i den duren med en bmw turbo motor i. Om den er godkjent aner jeg ikke dog. Men tyder ihvertfall på at det er fysisk mulig å utføre det.

 

Om det ikke skal være noe håp med BMW motor lar det seg f.eks gjøre å bare hoppe over på en Toyota V6'er istedet?

'05 Opel Astra GTC 2.0T

Audi Coupe GT B2 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok ikke så enkelt, men man skal aldri si aldri. Bilen må tilfredsstille de krav som eksisterte når bilen var ny. Din 80-modell må da tilfredstille de nye kravene som kom i 1970 mener jeg. Hadde du begynt med en bil som var eldre enn 1970 måtte den tilfredstille de krav som var i kjøretøyforsikriften fra 1940-tallet. Mener det er slik det funker men ta kontakt med det lokale biltilsynet så kan de forklare deg akkurat hvordan det er.

prosjekttråd

McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal forsåvidt ikke være noe problem med tanke på effekt. Et annet krav er at motoren ikke kan være gamlere enn bilen, heller ikke noe problem i dette tilfellet. Men det kan være verre med tanke på vekt. Bilen er typegodkjent med en bestemt forakslingvekt, så dette kan bt henge seg opp i.

Bravo, Mike, Whiskey!

 

-E30 327 turbo

- 97 Octavia 1,9tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Detta kan du egentlig bare glømme å få godkjent i disse tider...

 

Da hele forstillingen til denne bilen kun er skapt for en sur liten 1300... å en bmw 6 er veier mye...andre bremser får du ikke til denne bilen...

 

Å den i drammen med M5 motor er IKKE godkjent hva jeg vet...:thumb

NÅ skal jeg svare på ting jeg kan, Bead-Lock! :D ;)

 

1) Dette kan jeg på vegne av Egil Svendsen, teknisk avdeling på Toyota bekrefte at bare er å glømme med dems hjelp.

 

2) Jeg vet ikke hva TE71 ble skapt for og som, men denne spesifikke modellen er levert orginalt med 1600ccm fra fabrikk. :) Hvilket er en idiotisk tung motor i forhold til levert effekt.

 

Og hva bremser angår er det relativt enkelt og relativt vanlig andre steder i verden å sette på større bremser og deler fra f.eks AE86 og ymse racingdeler. Heia Norge! :thumb

 

3) Like godkjent som en moped med trimsett. :D

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Hei.

Jeg har den mest ombygde TE71'en i Norge. Dette er en 1982 modell.

TE71 GT som er den modellen med størst motor har en 1588ccm, 2T-G med kun 108 hk.

Jeg kan si dere såpass at det er glemmesak å få godkjent med noe annet enn en annen 1600ccm toyotamotor.

 

Biltilsynet har strenge krav når det gjelder slik ombygging som du som bileier aldri klarer å oppfylle (med mindre du har ubegrenset med penger)

Selv søkte jeg om bytte av motor,men det stoppet fort opp når det må dokumenteres at kjøretøyets råkarosseri tåler den ekstra belastningen.

 

Om regelverket blir enklere når bilen er blitt 30 år og veteran, vet jeg ikke,men det tviler jeg på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår