Gå til innhold

Strokerveiv til VW Golf/Jetta/Passat etc.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Veiv med 95,5 mm slaglengde selges kr. 1500,-.

Nye regler i racing gjør at det lønner seg å stroke motoren!!!

Gir slagvolum på ca. 2,1 liter. F.eks. gir 83 mm. boring 2067 ccm.

Maksimal boring for denne motoren er 84,5 mm. Da blir det noe tynt gods mellom sylindrene, så dette anbefales ikke hvis motoren må være holdbar.

 

(Slaglengden kan økes helt opp til 99 mm ved hjelp av påsveising og eksentersliping.)

Orginalstempel kan brukes dersom man freser av 0,8 med mer på stempeltoppen (og i ventillommene).

 

Passer både i tallblock (ABA, ABF, 2E) og i den lave blokka (KR, PL, 9A) med litt tilpasning (sliping for å gjøre plass til rådene).

TSR har dette som sin favorittmotor. Sjekk web-siden deres på:

 

http://www.tsr-performance.com/

 

Sjekk under "Engines" i menyen og se på Thruxton (16V) og Silverstone (8V).

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vet jeg...

 

men betaler ikke skjorta for å få råder og stempler til 300 kubikk mer....

 

tenkte mer på noe fra audi jeg, om noe passet fra den delen av slekta.

 

 

tdi veiv det her eller?

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tipper på et par tusenlapper... 4 arbeidstimer burde gjøre susen.

 

Du sliper ikke sylindertoppen på 8V, men toppen på stemplene.

Originally posted by OleVik

 

hei Vegard!

Hva koster det å få slipt til blokka og toppen på sylinderne slik at den passer på min gti 1,8 8v? sånn ca.

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vegard

Tipper på et par tusenlapper... 4 arbeidstimer burde gjøre susen.

 

Du sliper ikke sylindertoppen på 8V, men toppen på stemplene.

 

Så du mener at det vil være mulig å ta av toppen av 8V stemplene 4.55mm uten å ødelegge de ?? Bytt til kortere råder eller stempel med høyere stempel pinne vil være korrekt måte å utnytte veiven. I tillegg til å ta ut mer plass i blokken så mener jeg akslingen til fordeler/olje pumpen må dreies ned slik at rådene kan passere på "lavblokkene" det er synd vi ikke har like mange tallblocker i Europa som USA.

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger ikke forbrenningskammeret "inne i stempelet" på denne motoren? Mente de var like i utformingen som på 2-litermotoren...

Da burde det være mulig å dreie vekk en del av kanten... Mulig jeg tar feil...

Originally posted by mk1classic

 

Så du mener at det vil være mulig å ta av toppen av 8V stemplene 4.55mm uten å ødelegge de ?? Bytt til kortere råder eller stempel med høyere stempel pinne vil være korrekt måte å utnytte veiven. I tillegg til å ta ut mer plass i blokken så mener jeg akslingen til fordeler/olje pumpen må dreies ned slik at rådene kan passere på "lavblokkene" det er synd vi ikke har like mange tallblocker i Europa som USA.

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vegard

Ligger ikke forbrenningskammeret "inne i stempelet" på denne motoren? Mente de var like i utformingen som på 2-litermotoren...

Da burde det være mulig å dreie vekk en del av kanten... Mulig jeg tar feil...

 

Det er kun 1.6L GTI (EG) motoren som har en heron topp (altså helt flat under) hvor hele forbrennings kammeret ligger i stempelet. Alle andre Golf motorer har mesteparten av forbrennings kammeret i toppen også 2L 8V og 16v, noen har litt mer fordypning i stempelet men det volumet er minimalt.

 

De dreier nok ned toppen på stemplene når de bruker 95.5mm veiven inn i 2L ABA motoren da den allerede har 92.5mm veiv. Da tar de kun av 1.5mm noe som er mulig på de stemplene.

2L ABA motoren er en crossflow motor og har høyere blokk, den ble levert i de fleste VAG solgte US bilene. Den må ikke forveksles med 2L motoren som ble levert i Europa på 115hk (Audi 80 2.0 osv motor kode 2E og en del andre motorkoder) den hadde ikke crossflow topp (altså innsug og eksos på hver sin side) Eneste bilen som ble levert med en ABA i Europa var New Beetle (iallefall den eneste som jeg har fått med meg)

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EspenB

finner du ikke billigere her da?

http://www.porttuning.com/wiseco_pistons.htm

 

 

Er ikke tvil om det lønner seg å kjøpe fra USA. $525 for et sett med smidde stempel med ringer. Skulle bli sånn ca 3500,-. Er selgeren ekstra hyggelig så skriver han ned fakturaen også. :D

 

Hva koster 4 stk. stempler hvis du ringer KRB. :rolleyes:

 

 

Angående veiv: Ser at de på tysk ebay selger nye diesel veiver til 339 Euro. Er det ikke den som ofte blir brukt til å øke slaglengden??

mvh

F.L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår