Gå til innhold

Trenger hjelp til å finne tak i en kondensator...

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Har en kompressor stående... Den ga ifra seg et helvettes smell her endag.. Fant da ut at start-kondensatoren til el-motoren var gåen. (Delt i 3).. Det jeg da lurer på er hvor jeg kan finne tak i en ny kondensator.. Kompressoren er fra 1988, så er ikke akkurat moderne.. Kondensatoren som small, var på 70µF..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke ha det jalla vel.. flere små sammenkobla kondensatorer blir bare rart. Bedre å få tak i en slik som skal være der. Må vel ha likestrøm ja.. Er jo 3fase system på kompressoren..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på ELFA å sett.. Fant ingen som så ut som dem kunne passe.. Men så er ikke jeg elektriker heller.. Har null peiling på kondensatorer osv.. :p

 

Uansett, hadde vært supert om noen av dere kunne funnet en direktelink til en slik kondensator som jeg trenger..

 

På den jeg har står det følgende:

 

GEOFARAD

SRP 65.118 -70

 

µF 70 +/-5%b

 

V~ 450

V~ 500 144/50

 

50Hz

 

 

Står noe mer, men det er såpass uleselig at jeg ikke klarer å tyde hva det står..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Men ut i fra de tallene osv jeg sa lengre opp her, hvor stor kan jeg ha? Evt hvor liten? Skulle helst ha hatt en slik en i nærmeste framtid da jeg er så å si hjelpesløs uten kompressor..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Men ut i fra de tallene osv jeg sa lengre opp her, hvor stor kan jeg ha? Evt hvor liten? Skulle helst ha hatt en slik en i nærmeste framtid da jeg er så å si hjelpesløs uten kompressor..

 

Du skal ikke ha noe mindre enn 70 uF. Du skal ikke ha noe som takler mindre vekselspenning. Men alt som er høyere gjør ingen ting, har ikke noe betydning om du skaffer deg en kondensator på 200 uF som takler samme spenning, eneste i dette tilfelle er at kondensatoren blir større (fysisk) og kan bli vanskelig å sette inn hvis du har lite plass. Men ellers er det bare plug and play.

NÅ-BMW E61 07 520DT

x -Toyota Yaris 05 TS Turbo

x -Ford Escort 16 V STV 98

x -Mazda FD3S 94 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Plass er ingen problem, da den gamle bare var surra fast rundt selve blokka på kompressoren.. Men uansett, har leita nå etter kondensatorer i ca 1.5mnd.. Finner ingen som har de verdiene jeg trenger.. Nærmeste jeg har kommet er 50µF 250V ellernoe.. Blir vel for lite det?

 

Derfor jeg hadde håpet noen av dere elektrokyndige hadde klart å finne fram en direktelink til en slik kondensator som jeg trenger. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Plass er ingen problem, da den gamle bare var surra fast rundt selve blokka på kompressoren.. Men uansett, har leita nå etter kondensatorer i ca 1.5mnd.. Finner ingen som har de verdiene jeg trenger.. Nærmeste jeg har kommet er 50µF 250V ellernoe.. Blir vel for lite det?

 

Derfor jeg hadde håpet noen av dere elektrokyndige hadde klart å finne fram en direktelink til en slik kondensator som jeg trenger. :)

 

Gå på elfa også på kondensatorer så på motorkondensatorer. her kan du kjøpe to 40uF som du kobler i paralell = 80uF.

så lett er det.

 

Ps:

Denne kondensatoren kan ha to forskjellige funksjoner og det er:

 

1. motvirke den reaktive effekten til spolene i motoren så det ikke blir så mye reaktiv effekt som trekkes fra strømmnettet = være litt snill med strømmværket fordi disse kunn tar betalt for reell effekt (gjelder vekselstrømm).

 

2. forsyne motoren med den store strømmen den trekker i startfasen så det ikke krever så stor strømm fra nettet akkurat når den starter opp pluss at sikringen ikke ryker. Her er størst mulig kondensator seff best mulig (dette gjelder bare for likestrømmsmotorer = ikke din).

 

-> det er ikke likegyldig om du velger en allt for stor kondensator fordi denne da blir større enn induktansen til spolene i motoren = den reaktive effekten blir større igjenn (ved perfekt match mellom spole i motor og kondensator vil det være null reaktiv effekt)

Det er forresten krav for hvor mye reaktiv effekt elektriske produkter kan trekke fordi denne reaktive effekten er noe elverkene ikke liker så godt akkurat = det er derfor man ser kondensatorer på alle ting med motorer i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår