Gå til innhold

Er det mulig for en 19åring å få tilatelse til å kjøre lastebil med kjøre & hviletid?

Ranger emnet


Stealth

Anbefalte innlegg

Problemet er det at jeg er 19 år, og driver å tar førerkort kl. C, men får ikke kjøre storbil med kjøre & hviletid greiene.

 

Finnes det noen måte for meg å få tillatelse til å kjøre lastebiler med kjøre & hviletid før jeg blir 21 (uten å måtte gå 1-2 år på skole)?

Noen (hurtig)kurs e.l.?

 

Har fått mange jobbtilbud, men kommer ikke noen vei med de så lenge jeg ikke får kjøre storbil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan kjøre alt innenfor 50km radius frå der bilen høre heime.

 

Finst vel btw sann 6mnd kurs på transportfag:/

 

6mnd kurset har 21-års aldersgrense :\

 

Men jeg får vel bare høre litt rundt med forskjellige firmaer om hvem som har biler uten kjøre & hviletid, eller som har lokalkjøring og om de trenger sjåfør.

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en eg gjekk på skule med køyre langtransport og er 19 år.

han gjekk rigtignukk på vk1 køyretøy, og kom i avisa for å være den yngste lastebilsjoføren i landet.

 

Jeg begynte og kjøre langtransport når jeg var 18. Nå er jeg 19 og har egen bil (volvo fh 12 460), og forrige måned kjørte jeg 16 000 km. Sliter litt med å holde ukehvilene og alt, men det går som regel greit. Litt triksing kan man jo tillate seg når man enda har analog skriver :P

 

Såfremt man har gått transportfag på videregående kan man jo kjøre med en gang man får lappen. Ellers er det 21 år...

BMW E46 M-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en eg gjekk på skule med køyre langtransport og er 19 år.

han gjekk rigtignukk på vk1 køyretøy, og kom i avisa for å være den yngste lastebilsjoføren i landet.

 

Lasse ja, var yngste med fagbrev:)

kjøre asfalt ilag med han av og til.

-90 Mercedes 300E 4-matic

-63 Buick Riviera Kustom

 

Härda killar rakar pungen med vinkelslip!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Kan også begrave myten om at renovasjonsbil og bergingsbiler ikke går under kjøre og hviletidsbestemmelsene, for det gjør dem ;)

 

Ja, men de har også noen "fritaksbestemmelser". For bergningsbilene gjelder ikke kjøre- og hviletidsbestemmelsene dersom de opererer innenfor en radius av 100 km fra "hjemstedet", blant annet. Men dette er nevnt ørten ganger før...

 

Les http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/grafikk/32006r0561.pdf, så ser du at Europaparlaments- og rådsforordning 561/2006 av 15. mars 2006 artikkel 3 bokstav a) fastslår at kjøre- og hviletidsbestemmelsene ikke får anvendelse for "spesialkjøretøyer for hjelp ved bilhavari, som opererer innenfor en radius av 100 km fra der de er hjemmehørende".

 

De nye reglene henviser til denne, og gjør ingen endringer på dette området.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår