Gå til innhold

EU underkjent - for lang avstand fra sikring til batteri

Ranger emnet


cozmo

Anbefalte innlegg

Kjerra ble altså underkjent på EU-kontroll i dag - årsak : For lang avstand fra batteri til sikring.

Jeg vil anslå dagens avstand til ca 40cm.

 

Det jeg lurer på da er : Kan noen forklare meg hvorfor denne avstanden må være kortere enn dette, og 2) hvor er dette nedfestet som en regel/forskrift som testerne forholder seg til ? Håper virkelig ikke de tar det på skjønn...

 

Gitt at kabelen f.eks kortslutter mot karosseri et sted mellom sikringen og forsterkeren - minsker virkelig brannfaren ved at sikringen sitter nærmere plusspolen ? Skjønner ikke helt dette :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med det at om sikringen løsner så skal du ikke ha nermere en halvmeter kabel til å rote rundt i motor rommet,

den har løsnet med meg hadde jeg hatt 40 cm så hadde bilen vært i full fyr.

 

Sikringen løsner jo ikke - den har jeg jo selvsagt skrudd godt fast. De andre sikringene i bilen av litt størrelse sitter jo lenger unna enn min sikring.

 

Eneste argumentet jeg ser er at man ønsker å sikre mest mulig av kabelen - slik at ikke stumpen mellom sikring og batteri skal kunne kortslutte. Men det får da være grenser for paranoia også ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da hadde jeg villa spurt han som tok pkk på bilen din om hva han villet ha gjort med fks en 2005 mod bmw med batteriet bak og tilkobblingspunkt for hjelpe start forran i motor rommet....han blir garantert svar skyldig.:cool:

Cosworth,the search for power.

 

 

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da hadde jeg villa spurt han som tok pkk på bilen din om hva han villet ha gjort med fks en 2005 mod bmw med batteriet bak og tilkobblingspunkt for hjelpe start forran i motor rommet....han blir garantert svar skyldig.:cool:

 

Type godkjente løsninger som BMW har, kan ikke EU-Godkjenning eller Biltilsynet gjøre noe med.

 

Da disse løsningene er testett og godkjent.

 

Etter montert utstyr er ikke testett.

 

Altså da bør visse regler følges.

 

30cm er maks. Og noe lenger en det bør en egentlig ikke ha.

Så sant det ikke er tydlig plastkasse ved batteriet,(eller dobbelt isolert kabel) som bevislig likevell sikrer kabelen fra kortsluttning, da kan faktisk avstanden økes. Men da må jo bilen vises og godkjennes, så ser ikke grunn for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vel ikke krangle om dette,jeg mener absulutt det skal være sikkring,men eneste du kan skrive 2 på en pkk kontrol på den saken er vist kabelen ligger løst og er sikkret MOT kortsluttning. Det står ingen rubrikk på pkk seddelen som sier "manglende" sikkring.

Cosworth,the search for power.

 

 

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kuklengde fra batteriet, som elektrikerene sier

 

Blir jo bare 5 cm det da:P

 

Er vel en hovedregel som sier 30 cm. Slik har det vert der jeg har jobbet vertfall..

 

Og så har du de som setter sikringen bak, ennå batteriet er foran. Og hva skjer om en 50mm2 ledning går til jord mellom disse punktene? i beste fall smelter hele skiten, i værste fall går batteriet i lufta. Har sett en batteri eksplosjon. Ikke noe å leke med. Så jo nærmere jo bedre.

- 1975 Volvo 242L : Pioneer, Soundream.

- 1975 Audi 50LS "Doris": Skal bli rustfri.

- 2003 Audi A4 Sline: Bruksvogn. Foreløpig orginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår