Gå til innhold

hjelp, kjølevæske lekker ut??!

Ranger emnet


mdyve

Anbefalte innlegg

1996 940 LT med BSR chip 3" eff. og 0.8 wg klokke.

 

Hei, kjørte fra Drammen til Geilo nå i helgen med bilen, lå bare å kjørte pent og fulgte traffiken hele vegen,men akkurat da jeg var fremme skulle jeg gi på ut av en sving, og når jeg giret på 4500 kom det et slags smell/lyd som hørtes ut som at noe røk på motoren. da jeg parkerte og gikk ut av bilen hørte jeg at det var noe som lakk under panseret. lukket opp panseret og så at all kjølevæsken fra beholderen rant ut. tømte seg i løpet av en 15-20 sek. tenkte det var en slange ellr noe som hadde hoppet av men fant ikke noe feil med det første.

 

Dagen etter fikk jeg tak i ny væske og fylte på beholderen og startet opp, og alt fungerte som det skulle.(trengte heller ikke å etterfylle så tydet på at det bare var beholderen som hadde rent ut) kjørte og fikk litt temp. på bilen men alt fortsatt bra.

 

men da jeg kom ut senere på dagen for å sjekke var alt rennt ut igjen. Fylte da på mer væske og det så ut som det holdet seg i beholderen. kjørte helt hjem til Drammen igjen uten problemer, stoppet 6-7 ganger på veien men alt så fint ut.

 

senere samme dag etter at bilen hadde stått 2-3 timer gikk jeg å sjekket på nytt. DA VAR ALT RENNT UT IGJEN!?

kunne ikke se noe spesiellt nede i motor-rommet nå heller , men så ut som at det rant litt vann ut av eksosen bak.

 

Kan det være noe med kjølingen til turboen? en pakning eller noe som har røket der? eller noen andre forslag? takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg har opplevd noe av det samme!

 

Feilen hos meg var kjøleslangen FRA turbo og INN til det tykke slangen opp til vannpumpa som gikk til helvete.

Så med en gang sirkulasjonen stoppet opp, bygget det seg opp et jævla trykk i systemet, turboen kokte litt av vannet, som skapte enda høyere trykk, også endte det med at den lille slangen fra turboen, skvatt ut fra slangen opp til vannpumpa...og tømte omtrent HELE jævla motor'n for vann.

 

Bytta til et lokk på ekspansjonskammeret som åpner tidligere, Ny slange, og siden var det aldri noe problem...selv ikke når topp-pakningen røyk, og slangen fra topp til radiator dobblet seg i størrelse=P Selv om det er litt ulogisk... men ventilen slapp sakte men sikkert ut trykket når bilen stoppet, hørte det feis...men spruta ikke vann.

 

For din del ville jeg kanskje bytta lokk på ekspansjons-tanken din...for det kan virke som om den holder igjen, slik at trykket i systemet blir alt for høyt.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har byttet lokk og termostat nå, ha fungert bra den siste tiden. men tror noe av grunnen ligger i for dårlig kjøling fra viften. slurre-clutchen til vifta er utrolig dårlig. omtrent ingen motstand i den. så tenkte jeg skulle finne meg en brukt en. kosta 3000 på volvo så :P takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...jeg ser ikke helt logikken i at den vifta er dårlig, ettersom den uansett står stille når motoren ikke sviver... og det er jo når du skrur av motor'n det hele plutserlig skjer.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår