Gå til innhold

Grunnarbeid panser

Ranger emnet


VW-HS

Anbefalte innlegg

Jeg har et panser som skal lakkest, og har tenkt å ta grunnarbeidet selv, men er det slik at jeg bør finne ut hvem som skal lakkere først? og prate med dem slik at jeg bruker rett produkter osv?

 

Panseret har hvert lakka før, men med dårlig grunnarbeid, så jeg skal matte de ned der lakken er bra, og i kantene må jeg sandblåse litt og ellers pusse ned til stålet, så da har jeg tenkt å legge på epoxygrunning rundt kanten om så fyller på hele greia, er dette produkter som må ha samme fabrikant og greier for ikke å reagere med hverandre?

 

Har hagmans epoxygrunning stående, er det noe å ha? Eller skal jeg kjøpe noe sjikkeligere?

 

Snakka også med en kar på en bilrekvisita/lakk forhandler, han sa spraysparkel var bedre enn fyller, men jeg har hørt at det er omvendt, fikk ingen argument for at det var bedre i alle fall, så vet ikke om han hadde peiling.

 

Om noen kunne vere behjelpelig med å svare på noen av desse spørsmålene, hadde jeg sett stor pris på det:)

vw golf 1 1.1 -83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg forhørt meg litt og finnet ut hva jeg skal bruke av alt mulig og slikt, men glemte selvsakt og spør om en ting, hvor store "skavanker" kan en få bort med slipefyller? Panseret er bulkfritt, men der har hvert sandblåst noen steder uten at det er sparklet, så i et bestemt lys kan en se hvor dette er, men kjenner ingen ting når jeg drar fingeren over, klarer jeg da det med slipefyller?

vw golf 1 1.1 -83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi noe eldre tenker når vi hører sprøytesparkel er den guffa som ble mye brukt på 70-80 og utpå 90 tallet...

 

Ligner dagens slipefyller, men trekker til seg foktighet som en svamp...å da blir resultatene ikke noe serlige...

 

Om ikke du kjenner noe med fingeren ville jeg tro 3 strøk med fyller gjør susen...

 

Å så slipe lett over med 240 og kloss før du vannsliper godt over med 800..

 

Legg fyller over hele panseret...å prøv å ikke slip så mye mellom fylleren ned til lakken...(lettere å få fint dekk i lakken da)

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. høres kanskje tullette ut men sjekker du priser så kan det hende at det ikke koster deg noe særlig mer å kjøpe ett nytt panser å få lakkert det istedet for å kjøpe diverse slipepapir og grunningsprodukter med herdere og all den jobben det er å slipe det panseret du har til ett perfekt resultat...

 

tviler på at det blir noe billigere, på møller var det i alle fall 3000 for panser og 4-5000 for å lakke det, skal klare det billigere enn det, og så ser jo jeg på det som en læringsprosess, har lakka en del småting og slikt med godt resultat, så dette blir den første store tingen, men nøyer meg med grunnarbeidet da:p

vw golf 1 1.1 -83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden panseret er uten bulker og han skal gjøre grunnarbeidet selv lønner det seg ikke å kjøpe nytt panser.. Lakkeringen koster jo det samme uansett..

 

 

Vel.. vet ikke om jeg enig jeg altså.. Husk at du tar 3000 kr for det nye panseret minus det syregrunning, fyller, herder, sparkel og diverse slipepapir koster pluss arbeidet og at man legger til grunn at det gamle panseret nå blir lakkert for tredje gang pluss noen strøk med fyller og sikkert litt sparkel og i tillegg at det heeelt sikkert har steinsprutskader med påfølgene rust..

 

Klart det blir noe dyrere å kjøpe nytt panser men for de ca 1500 kronene det er snakk om og at resultatet blir helt sikkert bedre og burde også i ett mer varig resultat for mye mindre arbeid så hadde valget vært veldig lett for min del ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men enkelte ting som sparkel, pusseklosser osv blir jo ikke borte når han har kjøpt det. Så pengene er jo ikke kastet bort, han skal sikkert en gang senere pusse og sparkle noe..

Og som han selv sier så er dette en mulighet for å lære noe.. Må ikke bli noe vane at man kjøper nytt for hver gang det er noe som skulle vært ordnet ^^

 

Det er forsåvidt ikke sikkert at det blir så mye bedre resultat med nytt vs gammelt.. Om han er nøye med grunnarbeidet så skal det ikke være noe galt i å bruke gammelt. Og man må også huske på at om man får tilsendt et panser fra f.eks veng, så kan det godt komme ferdig levert med bulker :)

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår