Gå til innhold

WRX STI i ulykke på E18

Ranger emnet


Dawg Dee-Lux

Anbefalte innlegg

Kom gjerne med henvisninger til hva som skjer i Tyskland, uten at det tilfører norsk kjørekultur noe som helst.

 

Selvfølgelig er tyskland en god henvising. Det er det landet som har best motorveiskultur og oppførsel blant bilistene i hele verden. At folk vrenger ut i venstrefeltet uten å sjekke speilet er noe du mister lappen for der.

 

Også er vi tilbake til kjernen, du forsvarer Jetta mannen fordi skumle subaru mannen er så überkriminell at han bryter fartsgrensa. Altså er du en av dem som mener fartsoverskredelser er den værste forbrytelsen vi har i trafikken, den overprøver alle andre regler og lover.. vikeplikt og det å kjøre aktsomt (sjekke speil før du legger deg ut) er av mindre betydning så lenge du holder fartsgrensa.

 

Da blir fartsoverskridelser det samme som fyllekjøring. Skjer det noe så er det garantert at fartsoverskrideren får skylda. Samme faen hvor utrolig fantastisk dårlig motparten har oppført seg i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 189
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Selvfølgelig er tyskland en god henvising. Det er det landet som har best motorveiskultur og oppførsel blant bilistene i hele verden. At folk vrenger ut i venstrefeltet uten å sjekke speilet er noe du mister lappen for der.

 

Også er vi tilbake til kjernen, du forsvarer Jetta mannen fordi skumle subaru mannen er så überkriminell at han bryter fartsgrensa. Altså er du en av dem som mener fartsoverskredelser er den værste forbrytelsen vi har i trafikken, den overprøver alle andre regler og lover.. vikeplikt og det å kjøre aktsomt (sjekke speil før du legger deg ut) er av mindre betydning så lenge du holder fartsgrensa.

 

Da blir fartsoverskridelser det samme som fyllekjøring. Skjer det noe så er det garantert at fartsoverskrideren får skylda. Samme faen hvor utrolig fantastisk dårlig motparten har oppført seg i trafikken.

 

Apropos barnehage...

 

Å tilpasse farten etter forholdene er et begrep som ikke sier deg stort skjønner jeg. Det betyr at man kan kjøre i 140 eller mer når forholdene ligger til rette for det, men også at man i enkelte tilfeller må kjøre i 50.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos barnehage...

 

Å tilpasse farten etter forholdene er et begrep som ikke sier deg stort skjønner jeg. Det betyr at man kan kjøre i 140 eller mer når forholdene ligger til rette for det, men også at man i enkelte tilfeller må kjøre i 50.

 

Joda. Er det is på veien så kjører jeg deretter. Er det suppetjukk tåke så kjører jeg deretter..

Men er mitt felt fritt på motorveien så kjører jeg forbi bilene i høyrefeltet uten et fnugg av dårlig samvitighet.

 

Skjønner ikke hva du vil fram til med å skrive "men også at man i enkelte tilfeller må kjøre i 50." Det blir jo for dumt om du skulle mene at impreza mannen skulle ligge i 50 kmt fordi et knøl i en Jetta kunne komme til å legge seg i venstrefelt uten å se seg for.

Eller var det utsagnet helt uten betydning og et forsøk på å avspore tråden grunnet dårlige argumenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er tyskland en god henvising. Det er det landet som har best motorveiskultur og oppførsel blant bilistene i hele verden. At folk vrenger ut i venstrefeltet uten å sjekke speilet er noe du mister lappen for der.

 

Også er vi tilbake til kjernen, du forsvarer Jetta mannen fordi skumle subaru mannen er så überkriminell at han bryter fartsgrensa. Altså er du en av dem som mener fartsoverskredelser er den værste forbrytelsen vi har i trafikken, den overprøver alle andre regler og lover.. vikeplikt og det å kjøre aktsomt (sjekke speil før du legger deg ut) er av mindre betydning så lenge du holder fartsgrensa.

 

Da blir fartsoverskridelser det samme som fyllekjøring. Skjer det noe så er det garantert at fartsoverskrideren får skylda. Samme faen hvor utrolig fantastisk dårlig motparten har oppført seg i trafikken.

 

Er det mulig..

Nei, Reodor F er antageligvis ikke en person som mener at det å kjøre for fort er det verste man kan gjøre i samfunnet. Fint med feiltolkninger og det å legge ord i munnen på folk.

 

Nordmenn har mye å lære av tyskere, det råder det ingen tvil om. Når satte vi sist på nødblinken når det ble kø på motorveier/ringveier? Tyskerne er flinke. Men, jeg vet ikke om Tyskland er et kremeksempel her. Kan man for eksempel foreta det du påsto i samme trafikk som det var da Subaruen smalt inn i Jettaen, eller var det mindre? Kanskje det var mer, men jeg vil iallfall vite hvor stor trafikkmengde det er i de tilfellene. Som jeg før har sagt, Jettaen brøt vikeplikten, Subaruen brøt fartsgrensa, begge dreit seg ut. Enkelt og greit.

 

Mr Deej, til det siste der tror jeg Reodor overdrev litt da han sa 50 km/t. Hvis det er kø, dårlig sikt, veiarbeid eller noe annet må man vel kjøre et stykke under fartsgrensa. Men jeg tror ikke engang poenget hans var at Subaruen skulle kjørt i 50 her. Da er det nok du som sporer av, ikke ham.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at vi har mye å lære av tysk kjørekultur, men jeg hadde snarere i tankene at det ikke nytter å henvise til tyske forhold for å legitimere tilsvarende kjøring i Norge, nettopp fordi norsk kjørekultur er annerledes. I Tyskland er man - på de veiene hvor det er fri fart - vant til at det kommer noen kommer dundrende forbi i 250 km/t.

 

Min henvisning til 50 km/t var et forsøk på en generisk fremstilling av hva jeg legger i å tilpasse hastigheten etter forholdene. Jeg kunne like gjerne skrevet 100 eller 30.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at vi har mye å lære av tysk kjørekultur, men jeg hadde snarere i tankene at det ikke nytter å henvise til tyske forhold for å legitimere tilsvarende kjøring i Norge, nettopp fordi norsk kjørekultur er annerledes. I Tyskland er man - på de veiene hvor det er fri fart - vant til at det kommer noen kommer dundrende forbi i 250 km/t.

 

Min henvisning til 50 km/t var et forsøk på en generisk fremstilling av hva jeg legger i å tilpasse hastigheten etter forholdene. Jeg kunne like gjerne skrevet 100 eller 30.

 

...og på bakgrunn av de overstående innlegg, hvor folk åpenbart misforstår med vilje, har du forhåpentligvis lært at "alle andre" er imbesile amøber, som må mates med teskje...:)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og på bakgrunn av de overstående innlegg, hvor folk åpenbart misforstår med vilje, har du forhåpentligvis lært at "alle andre" er imbesile amøber, som må mates med teskje...:)

 

Ja, og i den forbindelse ønsker jeg å engasjere en skrankeadvokat for betalt bistand til å pønske ut onde mottiltak... :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur ikke jeg hadde lest eller hørt om dette før jeg startet å lese her. Det er mye bra på dette forumet men litt griseprat avogtil :P

 

må innrømme det at jeg ble offer for norsk mediavinkling før jeg leste videre sånn som her:

 

http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/article530800.ece.

 

Sjefen min ble tatt bilde av der i 130. Noen som hadde snudd skiltet som advarte om fotokontroll så han kjørte som vanlig(rart dem som satte kameraene til å ta bilder et halvt år etterpå ikke merka det). Samtidig er bakken designet for at bilen garantert drar deg godt over fartsgrensa. -.-

 

takk for at endel av dere vinkla inn at det ikke var subaruen som var eneste synderen :p

Jeg er ny, men alle må vel begynne et sted. Litt sent ute men det har jeg alltid vært. Annet en på skolebenken men der sov jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulle god argumentasjon for den fotoboksen har de også:

 

I fjor sommer omkom en 20 år gammel kvinne i en motorsykkelulykke i tunnelen. Siden den gang er det blitt brukt nærmere 60 millioner kroner på utbedring, deriblant lys, vifter, tv-overvåkning og nye fotobokser.

 

- Vi vil ikke ha flere ulykker. Vi vil unngå at folk blir kvestet, sier Ekeberg.

 

Så skal vi lese hva som egentlig skjedde den skjebnesvangre dagen:

 

Mc-føreren (20) mistet veigrepet i såpeglatt tunnel

 

Det var den 20 år gamle Silje Vestøl fra Kristiansand som lørdag kveld døde etter skadene hun pådro seg i en motorsykkelulykke i Flekkerøytunnelen. På den glatte veibanen i tunnelen mistet hun kontrollen over motorsykkelen.

 

( ... )

 

Glatt og mørkt

De to kvinnene kom kjørende på motorsykkel fra Flekkerøy på riksvei 457 gjennom Flekkerøytunnelen ved 14-tiden lørdag. Midt nede i tunnelen ga føreren av mc-en signal og ville kjøre forbi. Straks etter at de hadde lagt seg ut, traff de fronten på den møtende bilen, og motorsykkelen kom i klem mellom to biler. Begge kvinnene ble kastet av sykkelen og over bilen.

 

- Det var glatt i veibanen, og motorsykkelen skled under forbikjøringen. Dermed mistet føreren kontrollen over mc-en, opplyser operasjonsleder Jørgensen. Det sto lange køer begge veier i tre timer etter ulykken.

 

Den 21 år gamle passasjeren fikk bruddskader og var ved bevissthet, mens den andre ble funnet livløs minst 20-30 meter unna sykkelen. Hun måtte få gjenoppliving på stedet, og ble kjørt til Sørlandet sykehus Kristiansand med alvorlige indre skader.

 

Føreren av den møtende bilen, en 51 år gammel mann fra Kristiansand, fikk ikke fysiske skader, men tok imot krisepsykiatrisk hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovenstående kan være et kremeksempel på at farten ikke var tilpasset forholdene (såpeglatt). Hun burde antagelig ha kjørt saktere enn fartsgrensa tillot. Med andre ord har fotoboksen ingen - og da mener jeg INGEN - ulykkesforebyggende effekt. Denne vil jo ikke reagere på at noen kjører fortere enn forholdene tillater, men likevel i tråd med fartsgrensa... Fiffig!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS eller EI har ingenting å si når du PLUTSELIG har en idiot forran deg på 5m'ers avstand!

 

Da kan du drite i å reagere eller gjøre noe som helst enn å kjøre typen i ræva

 

Ja, men er du nært fartsgrensa, så har du god tid til å stoppe siden det bare er 5-10km/t som skiller dere. Ligger du mye over, så smeller det såklart, fordi du ikke har tid til å reagere eller bremse.

 

Ingen kjører perfekt, med unntaket av deg da, sugekopp. Hadde vi gjort det hadde det heller ikke vært nødvendig med fartsgrenser. Siden alle hadde kjørt aktpågivende hele tiden, og kjørt nøyaktig så fot at de kunne stoppe på femøringen på oversiktlig veistrekning.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å passere en rekke normalbilister i 140 km/t (minst) er ikke å tilpasse farten etter forholdene, uansett om veien teknisk sett tåler 140 km/t og vel så det.

Her tror jeg du er inne på kjernen i saken ;)

 

Skyldspørsmålet vil alltid være et spørsmål om årsakssammenheng. Selv om det er vikeplikt ved feltskifte, er jeg rimelig sikker på at vikeplikten bare vil gjelde forhold som den som bytter felt skjønte eller burde ha skjønt/forventet at kunne inntreffe. Så i dette tilfelle vil Subaru'ens hastighet i forhold til den øvrige trafikken ha betydning for skyldspørsmålet/årssakssammenhengen.

 

Så selv om det er vikeplikt ved feltskifte, er det ikke uten videre gitt at dette er årsakssammenhengen i denne saken. Går den øvrige trafikken i 90, og man kommer i venstrefeltet i 100, så tror jeg vi er enige om at en feltskifter vil være skyld i et sammenstøt. Går trafikken i 90, og man kommer i venstrefeltet i 180, så tror jeg dette er langt over det feltsikfteren burde forvente og hensynta ved feltskifte. Da spiller det liten rolle hvor mye veien er god for, siden forholdene ikke tillater slike hastigheter.

 

Slik jeg ser saken koker det ned til hvor stor hastighetsforkjell feltskifteren skal måtte være forberedt på. Noen nevner Tyskland, og jeg tror nok den alment aksepterte hastighetsforskjellen er betydelig større der enn i Norge. Jeg kjenner ikke til om det finnes noe rettspraksis på dette, men jeg vil anta at den gjennomsnitlige oppfatningen i befolkningne er en aksept for forskjell i hastighet som er betydelig lavere enn det mange "supersjåfører" her på forumet vil akseptere.

 

Så kan man mase og syte om at folk kjører som idioter og må følge med hvis noen kommer bak i 100-og-mye, men når alt kommer til alt så vil årsakssammenhengen som regel avgjøres av en domstol med "vanlige folk". Det er en realitet vi må forholde oss til enten vi liker det eller ikke ;)

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår