Gå til innhold

Ulovlig øvelseskjøring

Ranger emnet


stian_seim

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

En fyr jeg kjenner til fant ut at han skulle kjøre litt bil midt på natta. Han var da 16 og hadde med seg 2 venner. Så dro de ned på motorveien å la seg i 180 rettning Drammen. (jævli glupt! drunk ) Når de dro tilbake kjørte de forbi en fotball bane å spant opp hele banen. Han hadde flaks å ble ikke tatt denne gangen.

 

Noen dager senere dro de samme ut igjen, og kjørte rundt på noen små veier. Han lå da å holdt fartsgrensen, da han ser onkel i speilet. Han får panikk å begynner å vingle å sett på vindusviskerene midt på den tøreste sommer natt. Han ble selvfølgelig vinka inn, å der ja 6 mnd. utsettelse. Det rare er at han bare fikk 6 mnd. å han måtte betale saksomkostninger.

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 850

kjørte jævli mye selv alene da jeg var 16 og tilslutt ble jeg tatt.. fikk bare 3000 i bot og ikke en dag utsettelse

 

Da er det bare fantastisk flaks!

 

Synes det er jævli med en slik forskjellsbehandling, uansett om det kom deg til gode eller noen andre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det skal være står i veitrafikkloven.

 

Hvis du blir busted under 16 for å kjøre uten lappen så skal du få sperrefrist på 6 måneder fra dagen du fyller 18. Hvis du er over 18 gjelder sperrefristen fra dagen du ble busted.

 

Grunnen til at alle dere kjenner får så mye lengre sperrefrister er at de stort sett blir tatt når de kjører i fylla / kræsjer / eller blir liggende opp ned i skogen.

 

Hvis du kan kjøre så er det ufattelig sjelden man blir vinka av veien av politiet - og hvis man først blir det er det enda sjeldnere at man må vise lappen. Det er min erfaring etter å ha kjørt 25 000 i en 93 modell pappacarina. Alle km forøvrig med førerkort :-)

 

 

Ref:

 

24a. Sperrefrist for utstedelse av førerkort på grunn av straffbart forhold m.m.

 

 

 

Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerkort for vedkommende gruppe av motorvogner, kan ikke få slikt førerkort første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slikt førerkort, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen. Er det voldt større skade ved kjøringen, skal sperrefristen etter første og andre punktum være ett år. Ulovlig kjøring med moped får samme virkning når det gjelder mopedførerbevis. Tilsvarende gjelder også for den som ulovlig endrer maksimal hastighet eller ytelse for motorvogn i strid med § 13 femte ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske strenkt.. En jeg kjenner lot en 17 år gammel jente øvelsekjøre, og han selv var bare 20 og hadde ikke hatt lappen i over 2 år engang. Dette førte til at jenta fikk 2 år utsettelse, og gutten på 20 mistet lappen siden han enda var inne i prøvetiden på 2 år. i tilegg så fikk han 2500 kr i bot. (vel og merke så ble disse stoppen når de kjørte i 70 i en 60 sone på E6)

- 94 Vectra GT 16v 160 hk (TIL SALGS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by NiX

Dette er ganske strenkt.. En jeg kjenner lot en 17 år gammel jente øvelsekjøre, og han selv var bare 20 og hadde ikke hatt lappen i over 2 år engang. Dette førte til at jenta fikk 2 år utsettelse, og gutten på 20 mistet lappen siden han enda var inne i prøvetiden på 2 år. i tilegg så fikk han 2500 kr i bot. (vel og merke så ble disse stoppen når de kjørte i 70 i en 60 sone på E6)

 

mulig han kunne klaga på den - det er jo en vurderingssak hvor farlig det var å kjøre på denne måten. Hvis jenta hadde kjørt alene kan det jo godt være hun hadde fått 6mnd utsettelse.

 

Hun burde bare sagt at han 20 åringen satt på og ikke visste hun kjørte uten førerkort :-)

 

høres ikke så farlig ut å kjøre i 70 i 60 sonen på e6 i finnmark. e6 i finnmark er jo som kjent ikke som e6en opp mot gardermoen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by steinar

 

Hvis du kan kjøre så er det ufattelig sjelden man blir vinka av veien av politiet - og hvis man først blir det er det enda sjeldnere at man må vise lappen. Det er min erfaring etter å ha kjørt 25 000 i en 93 modell pappacarina. Alle km forøvrig med førerkort :-)

[/i]

 

Kremt.. Du glemmer Moores lov. Når alt kan gå til helvete så gjør det det.. Ergo. Når du kjører uten førerkort og er nervøs for å bli busta så blir du det... Når du har førerkort.. Hva er sjangsen for å havne i en førerkort kontroll da? Har aldri blitt stoppa i førerkortkontroll.. ikke etter 2 år og 30 000km kjørt..

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lethal

Er du 16 og kjører alene får du forelegg og utsettelse i 1,5 år ca (husker ikke akkurat hvor lenge det var)

Kjører du med en som ikke er gammel nok, mister han lappen sannsynligvis samtidig som han får et forelegg på noen laken.

 

Det er ikke riktig.

Det er kun fører av bilen som får straff!

chatting with Ascona is like masturbating with a cheese iron,slightly amusing but mostly painful.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Kommer vel an på hvem som eier bilen, og hvem som overlot bilen til den som ikke har førerkort det..

 

Fører av bil har det fulle å hele ansvar.

Har selv blitt stoppet ved ulovlig øvelseskjøring der dama var 17 og jeg var vel 20. Eneste politiet gjorde var å gi dama utsettelse på førerkort i 6mnd. Jeg fikk ingenting.

Så lenge man ikke har førerkort kjører man ulovlig så lenge du ikke har en ledsager som har hatt førerkort i 5 år og er over 25.

chatting with Ascona is like masturbating with a cheese iron,slightly amusing but mostly painful.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår