Gå til innhold

CNC operatør eller platearbeider? HJELP!

Ranger emnet


-Supraguy-

Anbefalte innlegg

  • 1 year later...
  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

skal velge fag sjølv for tida og står med samme dillem som deg nesten... men virker som eg går for platearbeider, cnc blir alt for einsformigt og kjedeligt.

-Nissan Skyline R32 GTR

-Nissan Silvia S14

-Nissan 180sx

-Nissan Primera P10 SR20Di/De T

-Nissan Laurel C33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal velge fag sjølv for tida og står med samme dillem som deg nesten... men virker som eg går for platearbeider, cnc blir alt for einsformigt og kjedeligt.

 

du har ikke tenkt på industrimekaniker da? utrolig mye forskjellig på det, blir ikke nødvendigvis ensformig det.

 

 

jeg skal hvertfall bli det. men mange tanker rundt verktøymaker om dagen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nettopp blitt utdannet plate arbeider, men jobbet som cnc operatør gjennom hele lærlings tiden.

Jeg har ansvaret for hele maskin avdelingen hos oss, og jeg står aldri rolig på ett sted.

Jeg knekker plater, bøyer rør, freser, dreier osv.

Deilig og variert jobb! Eneste minuset er lønnen synes jeg, altfor dårlig betalt i forhold til hva jeg gjør.

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

 

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg er lærer på TIP og PIT(vg2). Ville personlig valgt bort cnc operatør. Enten platearbeider eller Verktøymaker. Som verktøymaker så har en også ett veldig stort utvalg av jobbmuligheter. Ett stort pluss å ha verktøymakerfagbrev dersom en tenker på å gå videre feks på Fagskole eller Høyskole. Det gir en allsidig utdanning der en skal (om bedriften er seriøs) lære alt fra å lage og utvikle verktøy til prosessen er ferdig med prøvekjøring osv.

 

Platearbeider er også ett interesant fag.

 

NDT-kontrollørfaget er også ett fag der en kan tjene bra. Kanskje jobbe mot nordsjøen osv.

 

Men dette er ett vanskelig valg. Har du fått prøvd deg noe i prosjekt til fordypning? Utplassert/praksis i bedrift? Vi har hele året på VG1 og VG2

 

mvh Kjetil

Raufoss VGS.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sant, syns det er et kjempe vanskelig valg jeg hvertfall, men jeg har nå søkt lærlingplass hos Aker Solutions på tranby så jeg krysser fingra for en plass der som industrimekaniker.
Nå som tidene ikke er så altfor gode er det ikke sikkert du får jobben, men har du gode karakterer i relaterte fag, og lite fravær/god orden får du sikkert en jobb der.

 

Og bare så det er sagt, så betyr ikke finanskrisen at alt går dårlig. De fleste produsenter av Kraner, HPU, borreutstyr osv holder fortsatt et høyt produksjonstempo, bare de er forsiktige med å ansette. Kan nevne at for eksempel National Oilwell har reservekontrakter helt til 2019 :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Sorry for å ta opp en så gammel tråd, men jeg vil gjerne komme med noen motargumenter mot at CNC er kjedelig.

 

Jeg har jobbet for Buind AS (http://www.buind.no) nå i snart 3 år, etter 3 år på follum og noen mnd i butikk. Og fy faen for en morsom jobb, og varierende, godt betalt også.

Jeg lager kanskje 50-100 forskjellige deler i UKA, lager omtrent aldri det samme. Tegner først, programmerer også kjøre det i maskin..

Er gøy å se det man tegner bli til virkelighet i maskin.

 

Kjekt å ha tilgang på maskiner også, om man trenger deler til bilen

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med deg mess. syns cnc ser gøy ut. går igjennom cnc verksted for å komme til min arbeidsplass som industrimekaniker, og de har sinnsykt variert arbeid, og det er ikke bare å sitte på ræva å se på maskin som folka sier her, ser mye vedlikehold av både maskiner og verktøy. og ikke minst måling.. og hvertfall der jeg jobber, så stoppes aldri de aller største maskinene sånn jeg har forstått det hvertfall. og de går da 3 skift, så om man går nattskift vil jeg tru lønna er mer enn god nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bare jobbet bitte litt med cnc, men syns det er utrolig fasinerende og vil jo tro som flere skriver at det kan være meget varierende. og når man begynner med 3D fresing og 5 akser er det litt å passe på. vil jo nesten tro at med en bra masking og litt erfaring at du nesten kan starte et eget firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv utplassert på en CNC-bedrift. Syns det var kjempemorsomt arbeid, og lønna ble jeg fortalt var meget god. Vi lagte maks 10 eksemplarer av hver del, og store rom for å tenke kreativt.

Selv gikk jeg i lære som kranfører i nordsjøen. Også noe å tenke på? Som industrimekaniker er det jo også rom for å havne i nordsjøen, hvis det er ett mål.

(-) 07 Toyota Avensis 2.2 D-cat X

(-) 99 Opel Omega B 2.5 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Bli CNC opperatør du... Å stå i et sveiseverkste hele dan å sveise å plundre er en jævla "svart" jobb spørr du meg... Ser noen skriver at du alldri blir utlært som platearbeider, kan love dere at det blir du ikke som CNC opperatør heller.. Hele tia nye ting som skal maskineres, nye oppspenninger, program osv... Kan jo bli verktøymaker også om du går den linja..

Om du vil ha litt helse igjen når du er 60år hadde jeg tatt CNC.. =)

 

Er CNC opperatør selv...

 

Men leser her at CNC er på vel til og bli helautomatisert. Hvordan tror du det vil være for fremtiden da? Har selv samme dilemmaet. Vil veldig gjerne bli CNC operatør, men tenker på hvor mye arbeid det er, og hvor lenge. Og også lønn selvfølgelig. Jeg er ute etter å finne en jobb jeg liker meg i og samtidig tjener a lot of cash, forhåpentlig et yrke jeg kan jobbe innen til jeg blir gammel og grå.:eddie:eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår