Gå til innhold

søke om å få igjen førerkortet etter tap av førerett i 7 mnd'er.

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

Hey

 

Jeg mistet førerkortet i sommer (27 juni) pga 98 i en 60-sone, og har nå vært fotgjenger i drøyt 4 mnd'er... Helt jævelig, ALDRI igjen om jeg skal være en Solberg på norske veier igjen. Man ANER ikke hvor glad man er i førerkortet før det er borte... Og det er ingen unnskyldning for å kjøre fort der jeg gjorde det, bare jævelig bittert i etterkant.

 

Men, jeg har (selvsagt?) hørt noen veldig lugubre, men selvsagt i mitt tilfelle kjempepositive tips på jobben, om at man mot slutten av perioden kan søke om å få igjen førerkortet litt tidligere om feks jobben trenger det, men er VELDIG usikker på praksisen rundt det.... Noen som veit noe?

 

Tenkte på om jeg kunne få sjefen på jobben min til å legge ved noen pene ord om at det hadde hatt sine fordeler om jeg fikk det igjen tidligere, men han kan ikke si jeg må ha det, for det må jeg ikke...buss&tog-transport går fra 5 om morra'n til 24 på natten. Imellom disse tidene er det dog Håpløst å komme seg til elller fra uten bil.

Er det noe vits i å søke i det hele tatt? Hadde vært en fin julegave å få kjørt opp eller noe rett før jul....hehe =)

 

Setter stor pris på alle svar!!

 

Mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey

 

Jeg mistet førerkortet i sommer (27 juni) pga 98 i en 60-sone, og har nå vært fotgjenger i drøyt 4 mnd'er... Helt jævelig, ALDRI igjen om jeg skal være en Solberg på norske veier igjen. Man ANER ikke hvor glad man er i førerkortet før det er borte... Og det er ingen unnskyldning for å kjøre fort der jeg gjorde det, bare jævelig bittert i etterkant.

 

Men, jeg har (selvsagt?) hørt noen veldig lugubre, men selvsagt i mitt tilfelle kjempepositive tips på jobben, om at man mot slutten av perioden kan søke om å få igjen førerkortet litt tidligere om feks jobben trenger det, men er VELDIG usikker på praksisen rundt det.... Noen som veit noe?

 

Tenkte på om jeg kunne få sjefen på jobben min til å legge ved noen pene ord om at det hadde hatt sine fordeler om jeg fikk det igjen tidligere, men han kan ikke si jeg må ha det, for det må jeg ikke...buss&tog-transport går fra 5 om morra'n til 24 på natten. Imellom disse tidene er det dog Håpløst å komme seg til elller fra uten bil.

Er det noe vits i å søke i det hele tatt? Hadde vært en fin julegave å få kjørt opp eller noe rett før jul....hehe =)

 

Setter stor pris på alle svar!!

 

Mvh

 

Heisan!

 

Kjipe saker. Med mindre du MÅ ha lappen pga jobb, kan du dessverre egentlig bare drite i å søke om å få den igjen tidligere. Og det er kun de færreste av de som tror at de trenger lappen som faktisk virkelig MÅ ha den... Det er jo en grunn til at man mister den for en gitt periode ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet godt hva du mener...og har forsåvidt "satte meg opp" på å måtte vente til januar, men hva har det å si en mnd til eller fra sånn eeegentlig? 6-mnd'er i mitt tilfelle betyr uansett at jeg må kjøre opp. Og med en "grei" grunn, burde det vel kanskje være mulig?

Jeg hadde tatt en forbikjøring rett før jeg ble tatt, men det ble aldri tatt høyde for i saken mot meg, og jeg orket ikke prakke det mer på dem, for det var visst egentlig ganske uinteressant. Men,men..

Nå tenker jeg selvsagt litt logisk da... men jeg vet ikke hvor mye logikk det er hos politimesteren i hedemark :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha god dokumentasjon som forklarer at du trenger førerkortet i jobb sammenheng. Det tas ikke hensyn til om dette gjelder til og fra jobb.

Det som de ser på er om du feks kjører budbil og slikt.

Eneste svaret du får når du sier at du sliter med og komme det til og fra jobb er "det skulle du ha tenkt på før du kjørte for fort."

 

//Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha god dokumentasjon som forklarer at du trenger førerkortet i jobb sammenheng. Det tas ikke hensyn til om dette gjelder til og fra jobb.

Det som de ser på er om du feks kjører budbil og slikt.

Eneste svaret du får når du sier at du sliter med og komme det til og fra jobb er "det skulle du ha tenkt på før du kjørte for fort."

 

//Johan

 

Å kjøre budbil er ikke nok. Vi har eksempler på budbilsjåfører, taxisjåfører, politifolk, bussjåfører, lastebilsjåfører osv som ikke har fått den igjen, fordi retten mener at de kan omplasseres i sin egen bedrift under inndragelsesperiodens varighet.

 

buskmanns eksempel er godt og illustrerer, satt litt på spissen, hvor strengt det faktisk er.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Å kjøre budbil er ikke nok. Vi har eksempler på budbilsjåfører, taxisjåfører, politifolk, bussjåfører, lastebilsjåfører osv som ikke har fått den igjen, fordi retten mener at de kan omplasseres i sin egen bedrift under inndragelsesperiodens varighet.

 

buskmanns eksempel er godt og illustrerer, satt litt på spissen, hvor strengt det faktisk er.

 

Budbilsjåfører er som regel selvstendig næringsdrivende, kan retten da tro at en kan omplasseres i enkeltmannsforetak???

1996 Vw Passat 1,9 TDK

1990 Vw Transporter TD nedgradert til D :((trenger noe småtteri til denne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budbilsjåfører er som regel selvstendig næringsdrivende, kan retten da tro at en kan omplasseres i enkeltmannsforetak???

 

Oi, her blåste vi liv i en gammel tråd :)

 

Nei, det skal vel vanskelig gjøres. Men det er ikke dermed sagt at retten vil synes noe synd på deg - i flere dommer har det blitt presisert at i og med at vedkommende er "avhengig" av førerkort pga jobb, er det bare ekstra idiotisk å kjøre så fort at han mister den. Det eneste unntaket jeg kan se for meg er dersom vedkommende har eneforsørgeransvar for barna sine, og ikke har formue å ta av for å brødfø sine små. Men hva med å få seg ny jobb istedenfor? Alltids mulig å få noe annet inntil man får igjen lappen...

 

Nå setter jeg det selvsagt på spissen, men poenget mitt er at det tåpelig å skrike om at man trenger lappen i jobb, når man har vært så "dum" (i rettens øyne) at man har kastet bort levebrødet sitt ved å kjøre for fort.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, lenge siden denne tråden var oppe ja :)

 

får sansynlig vis lov til å begynne å øvelseskjøre 1 mnd tidligere enn sperrefristen da... hørte med kjøreskolen og førerkortkontoret i hedemark, om muligheter, og det var ikke uvanlig at man kunne få øvelseskjøre 1 mnd før sperrefristen går ut.

 

jippii!! :D

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her blåste vi liv i en gammel tråd :)

 

Nei, det skal vel vanskelig gjøres. Men det er ikke dermed sagt at retten vil synes noe synd på deg - i flere dommer har det blitt presisert at i og med at vedkommende er "avhengig" av førerkort pga jobb, er det bare ekstra idiotisk å kjøre så fort at han mister den. Det eneste unntaket jeg kan se for meg er dersom vedkommende har eneforsørgeransvar for barna sine, og ikke har formue å ta av for å brødfø sine små. Men hva med å få seg ny jobb istedenfor? Alltids mulig å få noe annet inntil man får igjen lappen...

 

Nå setter jeg det selvsagt på spissen, men poenget mitt er at det tåpelig å skrike om at man trenger lappen i jobb, når man har vært så "dum" (i rettens øyne) at man har kastet bort levebrødet sitt ved å kjøre for fort.

 

Gammel tråd?? hehe forrige post var jo bare litt over 1 mnd gammel :D

 

Jeg kommer ikke til å kjempe for førerkortet mitt om de endelig beslaglegger den, orker ikke å gå ut med detaljer, men har vært i tingretten og forklart meg, kunne få tilbake lappen under tvil, venter bare på at politiet skal motsette seg eller ikke dommen fra tingretten, dvs påkjærelse eller hva det var!!

 

er pr nå arb. løs pga var selvstendig næringsdrivende fram til kollisjonen som jeg selvsagt er siktet i!!

Faktisk nyetablert, fikk glede av det i 22 dager :(

Har 2 barn med handicap og en samboer på trygd/tiltak!!

ikke minst stor gjeld (hus)

Tingretten la vekt på dette! Under tvil selvsagt :/

 

men ser ut til at det er UMULIG å kvelulerer eller omgå paragraf 33???

 

Leste at FORSETT skal sammenlignes med UAKTSOM, og utifra det jeg leser om Forsett på Wikipedia, flere ordbøker, så er det handling utført med vilje og klar over konsekvensene for handlingen, stemmer dette??

 

Uansett, kommer ikke til å ta ny kjørejobb, har fått nok etter 8 år!!

1996 Vw Passat 1,9 TDK

1990 Vw Transporter TD nedgradert til D :((trenger noe småtteri til denne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høh tok en telefon til politijuristen igår, for å se hva som skjer med saken!

 

ble satt over til diverse personer i telefonen, kom til rette person til slutt. Spurte hvordan det går med saken.

 

ho ringte tilbake etter 10 minutter så sa hun at førerkortet mitt var sendt i posten med et forelegg på ti tusen kroner, og anså saken som avsluttet om jeg vedtok den!!

 

sier bare en ting: :D

1996 Vw Passat 1,9 TDK

1990 Vw Transporter TD nedgradert til D :((trenger noe småtteri til denne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høh tok en telefon til politijuristen igår, for å se hva som skjer med saken!

 

ble satt over til diverse personer i telefonen, kom til rette person til slutt. Spurte hvordan det går med saken.

 

ho ringte tilbake etter 10 minutter så sa hun at førerkortet mitt var sendt i posten med et forelegg på ti tusen kroner, og anså saken som avsluttet om jeg vedtok den!!

 

sier bare en ting: :D

 

Grattis!! Du får holde GODT på den heretter, som jeg kommer til hvertfal! ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre, vurderer å få noe annet jobb der jeg ikke kjører, er lei etter 8 år, ønsker å gå tilbake til mekanikk eller skole kanskje, men med barn hus og gjeld gjør det litt vanskelig, risikoen er ute uansett om man kjører en meter eller flere mil :(

 

Til alle sammen, vis hensyn i trafikken, FOR DITT BESTE og selvsagt de rundt deg!!

1996 Vw Passat 1,9 TDK

1990 Vw Transporter TD nedgradert til D :((trenger noe småtteri til denne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hjelper det att jeg er en belastning for verkstedet jeg er lærling i heller? Er underbemanna som bare faan å får ikke inn folk, er en mnd. ventetid på en verkstedstime hos oss nå. Jeg får heller ikke prøvekjørt biler jeg har hatt service på eller biler som har en ulyd eller noe sånt. Alle er kav opptatte så bilene jeg holder på med må vente når kunden står å venter. Kav opptatte alle man! Daglige ledern sa detta byner å bli slitsomt... Belastning for de to som kjører meg å, kommer de forsjeint kommer jeg å forsjeint som har hendt noen ganger nå. Skal ikke synest synn på meg men de på jobben begynner å bli lei. Tenkte å søke i slutten av Januar da sperra går bort 30. April. Kan ikke fungere som noe annet, da sliter verkstedet seriøst om jeg skulle gjøre noe annet...

 

Daglige leder på jobben sa att ja jøss han sku skrive 1000 grunner han for verkstedets sin del.

 

Finnest ikke synn i meg, klarer meg fin fint jeg:) Er jobben ddet tar på.

Har biler

Har hatt biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

er ganske vanskelig å få lappen før tia nå. blei skjerpa karaftig inn for få år siden. Men det er sant at du kan søke om å lærekjøre 1-3 mnd før sperrefristen går ut, og som regel få det godkjent.

 

Og viss du har møsta lappen, vil eg anbefala å søka om tilbakelevering 3 mnd før sperrefristen utløper, fordi det er jo 3-4 vekers behandlingstid på det, pluss 1-2 mnd kø for å kjøra opp.

 

eg sendte den søknaden for seint inn, og må kjøra opp 23 januar i staden for 27 desember som er datoen min...

 

lite på å ikkje ha lappen når en ikkje bur i by eller plass der det går bussar heila døgnet...

1986 Volvo 240 2.3 Stv

1982 Volvo 360 2.3 Rcn u/2.4

1986 Volvo 360 2.3 Bilcross

1999 Hyundai Galloper 2.5 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår