Gå til innhold

Cosworth vs Yamah R1

Ranger emnet


Asim

Anbefalte innlegg

  • Svar 639
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm tenkte jeg skulle regne litt på det:

 

HK vs vekt

Tok utgangspunkt i en 99 modells R1 og at Cosworthen ikke er letta.

 

Yamaha R1 = 180hk / 172kg = 1.04hk per kilo

Cossie = 605hk / ca 1250kg = 0.48hk per kilo

 

 

NM vs vekt

 

Yamaha R1 = 112.7NM / 172kg = 0.65NM per kilo

Cossie = 700 / 1250kg = 0.56NM per kilo

 

Det er ihvertfall lett å se at det er NM som teller, og at de har ganske like fartsressurser med tanke på moment per kilo. Jeg vil tru at cossien er en del kjappere på lavere farter, jeg har sett det gang på gang at sykler sliter med å henge med kjappe biler fra stillestående eller gangfart. Kanskje ikke så rart egentlig.

 

 

 

Har ikke 99/00 mod R1 "bare" 150hk da? Mener å huske det...

Den nyere R1 med 180hk burde vel ha betydligere større sjanse.

00' Golf IV V6 4Motion

03' Honda Hornet 900

X 91' Ford Sierra Cosworth 4x4

X 91' Ford Sierra 2,9i GLS

X 83' VW Polo 1,2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...skal vedde rævva mi på at en r1 som går som den skal fliser en 600hk sierra ja...eller...drar ifra ihverfall...:) er vel også en ombygd til streetfighter ser det ut som... har kjørt r6 street og r6 med kåpe...det er stor forskjell...

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm tenkte jeg skulle regne litt på det:

 

HK vs vekt

Tok utgangspunkt i en 99 modells R1 og at Cosworthen ikke er letta.

 

Yamaha R1 = 180hk / 172kg = 1.04hk per kilo

Cossie = 605hk / ca 1250kg = 0.48hk per kilo

 

 

NM vs vekt

 

Yamaha R1 = 112.7NM / 172kg = 0.65NM per kilo

Cossie = 700 / 1250kg = 0.56NM per kilo

 

Er du edru?

 

1. Hvis du skal regne med vekter, så må du også ta med føreren.

 

2. Når det gjelder dreiemoment, så hopper du elegant over at motorsykkelen kan snurre på dobbelt så høyt turtall på som Sierraen. Dobbelt turtall gir dobbelt så stort moment på drivhjulet. For det er dreiemoment på drivhjulet som teller.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R-sykkelen vinner på akselerasjon, toppfart og rett-fram-kjøring.

 

Men kommer svingene tett nok og gjennomsnittfarten er lav nok, så bør en 600 hk Sierra kunne dra i fra.

 

Det kommer an på hvor gal MC-føreren er ;)

 

Men jo, de heftigste R-syklene slår de aller fleste biler på aks og toppfart. Jeg har kun kjørt én bil som banker alle originale R-sykler på både aks og toppfart - en fullstendig ombygd Corvette Stingray med 9,4 liters motor, 1100 hk og ca 1000 nm - og dem går det ikke så mange av på denne sida av dammen :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med føreren av mc'n. Han holdt cossien opp til nesten 200 på 2 gear men når han legger inn 3 og 4 gear så lugger motoren som faen mellom 10 og 12.000 rpm. Omtrent som at man slår tenninga av og på. Han mister all toppeffekten.Så la oss holde oss til ALLE fakta: Cossyn gikk veldig bra, Den kjørte fra R1'n fra 200 og oppover men husk at R1'n ikke går optimalt i det hele tatt OG at det er en naken R1 uten kåpe. Da stagnerer den fort i 200. Dessuten er den ikke trimmet annet enn dysekit i forgasserne, Race Anlegg og luftfiltersats samt tunet i benk og har 152 HK på bakhjulet. Altså ca 17HK mer enn orignalt.

Da er alle fakta på bordet og fører er keen på å teste på nytt med en helt standard 98 R1 MED kåpe som går som den skal til 12.000 rpm

No smoke,no fun!

Big bore,høykomp,porta topp,store ventiler,Yosimura rs3,modda rs38r,

spesial slipte ov 01 kammer,V&H powerpak,billet clutch+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å herregud så mange verdens mestre her!

 

Personen på sykkelen gav maks av det han hadde!

det samme gjorde personen i cossien.

 

FACE IT! det finnes biler som er råere en Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrr syklene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjorde nok det men den gikk ikke som den skulle så det innelgget der kunne du spart deg for.kansje ikke prate om ting du ikke greie på,men det er jo sånn det har blitt på detta forumet.ja det finnes biler som parker r sykkler,men det er ikke mange kontra det som blir påstått...jeg sitter å prater med mc sjåføren nå så att du forteller meg hva som er fakta blir litt mye bullshit.jeg å har vært borti nok episoder der folk sier de har kjørt fra en r å da har jeg bare liggi bak å loffa å enda så har folk grisekjørt fra meg,lå sia ta en viss evo for mange år si å knapt nok litt over kvart gass enden på historien var att en evo hadde knekt en r på motorveinen,ler meg skakk jeg ass!

No smoke,no fun!

Big bore,høykomp,porta topp,store ventiler,Yosimura rs3,modda rs38r,

spesial slipte ov 01 kammer,V&H powerpak,billet clutch+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår