Gå til innhold

Anbefalinger til mitt anlegg?

Ranger emnet


bobbben

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal igang med å bygge anlegg i min BMW e46 320d 2003 mod, og trenger noen tilbakemeldinger ifra folk med mer erfaring. Har bygget meg en pc som skal inn i bilen som skal brukes som lydkilde.

 

Planen er å kjøre en 12" sub i åpen kasse med refleksrøret inn gjennom skipose åpningen og bytte front og bakhøyttalere.

 

Har disse 2 forsterkerne foreløpig:

 

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1955

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1951

 

Men er usikker på hvilke element jeg skal bruke til sub. Har sett meg ut dette:

 

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1056

 

Vil dette passe bra sammen med monoblokken jeg har? Noen meninger, anbefalinger?

 

Noen som har noen anbefalinger til frontsett og høyttalere bak som passer med forsterkeren jeg har? Vil helst ikke skjære i noe for å få plass til større høyttalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Planen er å kjøre en 12" sub i åpen kasse med refleksrøret inn gjennom skipose åpningen og bytte front og bakhøyttalere.

 

Er litt usikker på hva du mener med åpen kasse, men hvis du tenker vanlig bassrefleks med røret igjennom skiposeåpningen og elementet bakover i bagasjen, så er det oppskriften på en katastrofe.

I ditt tilfelle ville jeg helt klart gått for en båndpasskasse der ALL lyden kommer ut igjennom bassrefleksrøret.

Desverre skorter det på elementer som passer bra i båndpass, men jeg har ettpar vellykkede konstruksjoner på samvittigheten.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hva du mener med åpen kasse, men hvis du tenker vanlig bassrefleks med røret igjennom skiposeåpningen og elementet bakover i bagasjen, så er det oppskriften på en katastrofe.

I ditt tilfelle ville jeg helt klart gått for en båndpasskasse der ALL lyden kommer ut igjennom bassrefleksrøret.

Desverre skorter det på elementer som passer bra i båndpass, men jeg har ettpar vellykkede konstruksjoner på samvittigheten.

 

Mvh

Dag Johansen

 

Tenkte å ha bassrefleks med røret gjennom skiposeåpningen ja.

Kjekt å få vite at det ikke var en bra løsning før jeg går igang. Men kan du utdype hvorfor det er oppskriften på en katastrofe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hva du mener med åpen kasse, men hvis du tenker vanlig bassrefleks med røret igjennom skiposeåpningen og elementet bakover i bagasjen, så er det oppskriften på en katastrofe.

I ditt tilfelle ville jeg helt klart gått for en båndpasskasse der ALL lyden kommer ut igjennom bassrefleksrøret.

Desverre skorter det på elementer som passer bra i båndpass, men jeg har ettpar vellykkede konstruksjoner på samvittigheten.

 

Mvh

Dag Johansen

 

Bare for å skyte inn et spørsmål, hva gjør man når båndpass er uaktuelt i slike biler som E36? Rør og elementer bakover fungerer ikke, så funderer på å prøve å sette røret på motsatt side, for eier vil se subbene når han åpner bagasjeluka.... Og det skal være en enkel kasse.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å ha bassrefleks med røret gjennom skiposeåpningen ja.

Kjekt å få vite at det ikke var en bra løsning før jeg går igang. Men kan du utdype hvorfor det er oppskriften på en katastrofe?

 

Et bassrefleksrør er ment å spille sammen med elementet, det er ikke slik at det kommer ekstra bass ut av røret som kommer som et tillegg til lyden fra elementet.

Hvis basselementet spiller inn i bagasjerommet vil det bli forsinket i forhold til det som kommer ut av bassporten og da vil du få fasefeil.

Fasefeil er utslukkninger i deler av bassområdet som følge av at lydbølger utfaser hverandre.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å skyte inn et spørsmål, hva gjør man når båndpass er uaktuelt i slike biler som E36? Rør og elementer bakover fungerer ikke, så funderer på å prøve å sette røret på motsatt side, for eier vil se subbene når han åpner bagasjeluka.... Og det skal være en enkel kasse.

 

Hvis han vil se basselementene er det ikke mange måtene å gjøre det på.

En løsning i E36 er å bygge en kasse som passer godt mot seteryggen og trekke baffelen inn i kassa så det blir litt rom forran elementene.

 

Og litt glass i bakplata så ser man basselementene!:)

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bassrefleksrør er ment å spille sammen med elementet, det er ikke slik at det kommer ekstra bass ut av røret som kommer som et tillegg til lyden fra elementet.

Hvis basselementet spiller inn i bagasjerommet vil det bli forsinket i forhold til det som kommer ut av bassporten og da vil du få fasefeil.

Fasefeil er utslukkninger i deler av bassområdet som følge av at lydbølger utfaser hverandre.

 

Mvh

Dag Johansen

 

 

Oki. takker for svar. Men noen som har noen andre løsninger enn en båndpasskasse? Jeg har forstått det slik at bmw e46 er veldig lydtette. og lurer litt på forskjellige løsninger for best mulig resultat. Har ikke så veldig lyst å prøve meg frem :P

 

Hva med en lukket kasse med element som spiller igjennom skiposeluken?

 

Og hvis noen kan anbefale frontsett og bakhøytalere hadde det vært fint. prisklassen kan variere fra 1000 kr - 10 000kr. Men må passe til denne forsterkeren:

 

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen som har noen andre løsninger enn en båndpasskasse?

 

Hva med en lukket kasse med element som spiller igjennom skiposeluken?

 

 

Har du lest hele tråden?

Det er i alle fall to alternative løsninger her!

Dessuten ser jeg ikke helt problemet med båndpass når du alikevel hadde tenkt å ha refleksrør igjennom skiposen?

 

 

Den 4-kanaleren din er grei nok den, men har ikke alt for mye effekt å pøse ut så jeg ville sett etter høyttalere som er lettdrevne, alternativt brukt hele forsterkeren til å drive ett frontsett i bi-amp konfigurasjon.

 

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår