Gå til innhold

Semi Pro..... Ny klasse i drifting.

Ranger emnet


Japan-Auto

Er det en god ide å ha med Semi Pro?  

33 stemmer

  1. 1. Er det en god ide å ha med Semi Pro?

    • Ja, det er en god ide og ta med Semi Pro nå!
    • Nei, det er ikke en god ide å ta med Semi Pro nå!


Anbefalte innlegg

Poenget mitt er at jeg på et stramt budsjett og allerede med lisens kanskje ikke har råd til å kjøre en licence day i tillegg til all annen kjøring, og da ville det jo være dumt om jeg i tillegg må kaste bort et løp og kanskje flere poeng på å måtte kvalifisere meg gjennom et løp i Semi Pro.... Interessen for å kjøre Powerdrift for å jakte poeng i Pro-klassen blir jo mindre hvis jeg skal ha et løp mindre enn alle de andre i Pro... Blir jo litt skjev poenginndeling det?

 

Du har et poeng der, selvom det kanskje ikke vil gjelde så mange. Ved slike spesielle tilfeller kan ting selvfølgelig også gjøres annerledes. Kan da f.eks vurdere deg på trening før den første runden eller på treninga på løpsdagen hvis det passer bedre.

Det er åpnet for slikt så lenge dommerne (evt et spesielt panel bestående av dommerne og andre utvalgte) kan få lov til å velge ut spesielle utøvere som utmerker seg til å delta i Pro i tillegg til de som automatisk kommer opp ved å vinne en Semi Pro runde.

 

Andre forslag?

 

--------------------------------

Tom Ole, http://www.powerdrift.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De som vil kjøre Club skal fortsatt få lov til det. Dette her er mer ment som en tilbud for de som har lyst til å twin drifte men synes steget til Pro er litt vel høyt.

 

Mitt inntrykk er som sagt at det ikke er nivået som skremmer førerne fra å delta i pro, men selve twindriftingen og risikoen for å bulke bilen.

 

Mener du med dette at Pro gutta ikke er bra nok til å kjøre twin? Og hvorfor vil enda en klasse føre til at man blir dårligere til å twin drifte? Dette er ment tvertom at flere skal få begynne å lære seg twin tidligere. Noe jeg heller tror vil bidra til at flere vil bli bra på å twin drifte...

 

Når det gjelder nivået pr. i dag så mener jeg at pro-gutta ikke er bedre enn at det fint er mulig å hevde seg i pro uten å gå via en mellomklasse.

 

Når det er sagt så er jeg svært positiv til at gutta skal få kjøre twin så tidlig som mulig, men mener nok at den beste måten å få til dette på er å la pro-klassen være åpen for alle som har godkjent bil. I det minste frem til nivået blir litt høyere.

 

F.

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syns jeg heller at den PYSA DER heller kan la den nypolerte fine dyre bilen sin stå hjemme i garasjen så kan han heller reise ut til skogen med mor og far og plukker bær den helgen vi andre gutta kjører så glassfibern spruter

 

Det er faen meg det siste man skal tenke på i grunn! shit happens ja. men det tar man som det kommer. i går psyka jeg meg opp til å jage par biler i twin drift som vi kjørte og det var faktisk jævli morro fordi jeg stolte på han forran meg, fordi han kjører såppas stødig og fint runde for runde. ja tving kan skje. men slikt må man bare ta som det kommer. man har jo ratt og bremser har man ikke:)

 

Svar: Eller at man kan forstette å kjøre i Club hvis man heller ønsker det. Har man en strøken bil som kanskje også har skilter på og har lyst til å være med å sladde litt så synes jeg det er meget bra at de får gjort det i Club, ser ingen grunn til å plukke bær isteden.... må tilfelle bli med frontfangeren...

 

 

Svar: Jeg er også av den oppfatning at en skikkelig drifte bil bør være satt av til det. Man må liksom tåle at den får en bulk eller to, at frontfangeren etterhvert blir lappet sammen på de mest finurlige måter osv.. Men da må man kjøpe en bil dedikert til det og vite at den, ikke kan men vil få kosmetiske skader. Etter å ha sett deg og Reidar Andresen (hvit Silvia S13)twin drifta igår så tror jeg de fleste er enige i at det er ikke dobbelt så fett men minst 10 ganger så fett å se på twindrifting. Fint å se en som drar en perfekt solo drift men det er ikke i nærheten av å se twindrifting. Du sier jo også her selv at det var veldig moro. Dette er også hovedpoenget med å innføre Semi Pro, å få fler til å kjøre twin.

 

---------------------------

Tom Ole, http://www.powerdrift.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke bli vanlig kvalifisering slik at de med 16 med høyest poengsum får stille i PRO? Eller er det seeding, slik at de beste alltid får kjøre PRO og de siste plassene er for de som utmerker seg?

 

Høres litt rart ut, så jeg håper jeg misforstår. Burde være slik at alle stiller med blanke ark på kvalifisering, og at de med 16 høyest poengsum får stille i PRO Finalen.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke bli vanlig kvalifisering slik at de med 16 med høyest poengsum får stille i PRO? Eller er det seeding, slik at de beste alltid får kjøre PRO og de siste plassene er for de som utmerker seg?

 

Høres litt rart ut, så jeg håper jeg misforstår. Burde være slik at alle stiller med blanke ark på kvalifisering, og at de med 16 høyest poengsum får stille i PRO Finalen.

 

Har tenkt det som to separate klasser med hver sin kvalifisering. Er flere måter vi kan løse rekrutteringsproblematikken på her. Er nevnt forslag på dette tidligere i tråden og flere forslag mottas gjerne.

 

Mener du her at man skulle la alle kjøre i kval i sammen (Pro og Semi Pro) og så kjøre BEST 16 i Pro og de som er igjen kjøre Semi Pro og poengene da telle der? Dette vil i tilfelle føre til at mange da vil hoppe mellom Pro og Semi Pro fra runde til runde som vil føre til at det blir verre å sanke poeng. Tror det av den grunn ikke er noen god løsning men tanken er god. Dette ville jo også ført til at flere fikk kjørt twin.. Er VELDIG surt å kjøre kvalik i Pro og ikke komme blandt de 16 beste... Har selv kjørt til Finland og opplevd det... Kjørte et par kval runder og så var jeg ferdig for helgen.... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da skjønte jeg hva du mente.

Semi pro høres egentlig bra ut for meg da, som har lyst å kjøre "pro" og twin, men som ikke har den beste redskapen og lite erfaring. Er vel mange i den båten, tenker jeg.

 

Semi pro blir nok en skikkelig rekrutteringsklasse har jeg på følelsen av, og det er jo bare bra det. Skihoppera begynner vel ikke i Vikersund?

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Etter å ha sett deg og Reidar Andresen (hvit Silvia S13)twin drifta igår så tror jeg de fleste er enige i at det er ikke dobbelt så fett men minst 10 ganger så fett å se på twindrifting. Fint å se en som drar en perfekt solo drift men det er ikke i nærheten av å se twindrifting. Du sier jo også her selv at det var veldig moro. Dette er også hovedpoenget med å innføre Semi Pro, å få fler til å kjøre twin.

 

---------------------------

Tom Ole, http://www.powerdrift.no

 

 

Seff er det ikke i nærheten av skikkelig twin drift, men det er jo ikke akkurat plass til å kunne ligge side om side gjennom svinga der heller bortset fra langsvingen, dog selv der er det trangt.

 

Men å i det heletatt begynne å nærme seg bilen mer og mer forran er jo gøy i seg selv selv om jeg merka at jeg til tider hadde mye mere grep enn andresen og takk han igjen VELDIG fort par ganger , og etter en bitte liten oppbremsing ble han borte for meg igjen:!)

 

men jeg mener at hvis du har en bil som er dedikert til banebruk og løps så burde man kunne tåle skader.

jeg har jo altids kranbilen med meg om det skulle gå skikkelig ille:) HA HA HA !

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt det som to separate klasser med hver sin kvalifisering. Er flere måter vi kan løse rekrutteringsproblematikken på her. Er nevnt forslag på dette tidligere i tråden og flere forslag mottas gjerne.

 

Mener du her at man skulle la alle kjøre i kval i sammen (Pro og Semi Pro) og så kjøre BEST 16 i Pro og de som er igjen kjøre Semi Pro og poengene da telle der? Dette vil i tilfelle føre til at mange da vil hoppe mellom Pro og Semi Pro fra runde til runde som vil føre til at det blir verre å sanke poeng. Tror det av den grunn ikke er noen god løsning men tanken er god. Dette ville jo også ført til at flere fikk kjørt twin.. Er VELDIG surt å kjøre kvalik i Pro og ikke komme blandt de 16 beste... Har selv kjørt til Finland og opplevd det... Kjørte et par kval runder og så var jeg ferdig for helgen.... hehe

 

Det du nevnte sist her er egentlig det viktige for meg merker jeg. Treffet på Lånke og Kristiansand har vært mine favoritter i år, pga avslappet stemning og masse kjøretid. Man slipper å stresse så veldig med å bytte hjul og man kan slappe litt av innimellom og kjøre litt til. Så ha en konkuranse på slutten av dagen, eller ha litt mere frikjøring etter konkuransen igjen.

 

Nivået på kjøringa blir fort enda høyere hvis man får litt kjøretid på treffene. Det er gøy å dra å lage litt show og gi drifting litt PR på feks gatebil på travbanen i drammen, Eller det andre treffet vi hadde på Rudskogen tidligere i år når det var litt andre klasser som kjørte på banen og. Men det blir jo mindre kjøretid.

 

Man kunne jo gjort det sånn at på powerdrift sin treff hvor man har mye banetid. Så kan man jo kvalifisere alle de som vil kjøre i pro til en twin konkuranse i pro den dagen. Med 8 eller 16 biler alt etter hvor mange som kommer. Så hadde det vært morsomt å kanskje bare hatt noen dommere som satt å så på treninga og frikjøringa, så kvalifiserer man seg til konkuransen basert på streetcred og generell imponering av dommerne i frikjøringa :). Da slipper man å stoppe opp og slippe en og en på banen osv. Man trenger bare flaggvakter og dommere. Da blir det mye flyt, og pro biler kan trene mere på twindrift osv, og det blir mere action for publikum.

 

Det er vel de treffene hvor det er begrenset kjøretid og hvor man feks er invitert av en annen arrangør man må finne ut hvordan man skal løse det. dumt hvis det er 30 min med drifting som pauseshow og 70 driftebiler som dukker opp. dæven det ble mye tekst så tidlig på morgenen. Jeg er sikkert uenig med meg selv når jeg leser dette litt senere.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff er det ikke i nærheten av skikkelig twin drift, men det er jo ikke akkurat plass til å kunne ligge side om side gjennom svinga der heller bortset fra langsvingen, dog selv der er det trangt.

 

Men å i det heletatt begynne å nærme seg bilen mer og mer forran er jo gøy i seg selv selv om jeg merka at jeg til tider hadde mye mere grep enn andresen og takk han igjen VELDIG fort par ganger , og etter en bitte liten oppbremsing ble han borte for meg igjen:!)

 

men jeg mener at hvis du har en bil som er dedikert til banebruk og løps så burde man kunne tåle skader.

jeg har jo altids kranbilen med meg om det skulle gå skikkelig ille:) HA HA HA !

 

God plass til å ligge nærme på Gardermoen:P Kom på onsdag, så kan vi teste:P

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at jeg på et stramt budsjett og allerede med lisens kanskje ikke har råd til å kjøre en licence day i tillegg til all annen kjøring, og da ville det jo være dumt om jeg i tillegg må kaste bort et løp og kanskje flere poeng på å måtte kvalifisere meg gjennom et løp i Semi Pro.... Interessen for å kjøre Powerdrift for å jakte poeng i Pro-klassen blir jo mindre hvis jeg skal ha et løp mindre enn alle de andre i Pro... Blir jo litt skjev poenginndeling det?

 

Da handler vel mest om prioritering fra din side. Hva vil du mest?

 

Du får ikke et mindre løp enn Pro hvis du deltar på alle rundene + license day.

 

Sånn jeg foreslo det, er at de "beste" - de som utmerker seg best - på License day for tilbud om å kjøpre i Pro. Dette er jo et fåtall av alle som kommer til å kjøre Semi Pro.

Om du møter opp på License Day eller ikke, tror jeg ikke er verdens undergang. Om du skulle vært en av de heldige på License day, ment møtte ikke opp har du jo store sjanser for bli tatt opp til Pro i en senere anledning.

 

Og da har jeg et spørsmål til det Tom Ole: Om man blir tatt opp til Pro fra Semi Pro i f.eks Runde 3 - Får man med seg de poengene man har fått i Semi Pro til Pro da?

E. Heimdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevnte sist her er egentlig det viktige for meg merker jeg. Treffet på Lånke og Kristiansand har vært mine favoritter i år, pga avslappet stemning og masse kjøretid. Man slipper å stresse så veldig med å bytte hjul og man kan slappe litt av innimellom og kjøre litt til. Så ha en konkuranse på slutten av dagen, eller ha litt mere frikjøring etter konkuransen igjen.

 

Nivået på kjøringa blir fort enda høyere hvis man får litt kjøretid på treffene. Det er gøy å dra å lage litt show og gi drifting litt PR på feks gatebil på travbanen i drammen, Eller det andre treffet vi hadde på Rudskogen tidligere i år når det var litt andre klasser som kjørte på banen og. Men det blir jo mindre kjøretid.

 

Man kunne jo gjort det sånn at på powerdrift sin treff hvor man har mye banetid. Så kan man jo kvalifisere alle de som vil kjøre i pro til en twin konkuranse i pro den dagen. Med 8 eller 16 biler alt etter hvor mange som kommer. Så hadde det vært morsomt å kanskje bare hatt noen dommere som satt å så på treninga og frikjøringa, så kvalifiserer man seg til konkuransen basert på streetcred og generell imponering av dommerne i frikjøringa :). Da slipper man å stoppe opp og slippe en og en på banen osv. Man trenger bare flaggvakter og dommere. Da blir det mye flyt, og pro biler kan trene mere på twindrift osv, og det blir mere action for publikum.

 

Det er vel de treffene hvor det er begrenset kjøretid og hvor man feks er invitert av en annen arrangør man må finne ut hvordan man skal løse det. dumt hvis det er 30 min med drifting som pauseshow og 70 driftebiler som dukker opp. dæven det ble mye tekst så tidlig på morgenen. Jeg er sikkert uenig med meg selv når jeg leser dette litt senere.

 

Egentlig ganske genialt det der da.. Da MÅ man satse litt ekstra for å bli lagt merke til - imponere dommerne for å komme videre. + at man får ekstremt mye mer kjøretid..

E. Heimdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da handler vel mest om prioritering fra din side. Hva vil du mest?

 

Du får ikke et mindre løp enn Pro hvis du deltar på alle rundene + license day.

 

Sånn jeg foreslo det, er at de "beste" - de som utmerker seg best - på License day for tilbud om å kjøpre i Pro. Dette er jo et fåtall av alle som kommer til å kjøre Semi Pro.

Om du møter opp på License Day eller ikke, tror jeg ikke er verdens undergang. Om du skulle vært en av de heldige på License day, ment møtte ikke opp har du jo store sjanser for bli tatt opp til Pro i en senere anledning.

 

Og da har jeg et spørsmål til det Tom Ole: Om man blir tatt opp til Pro fra Semi Pro i f.eks Runde 3 - Får man med seg de poengene man har fått i Semi Pro til Pro da?

 

Så du mener altså at det er bedre at jeg bruker pengene mine på å kjøre Licence Day når jeg allerede har lisens, på bekostning av penger jeg kunne brukt på å kjøre løp?

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener altså at det er bedre at jeg bruker pengene mine på å kjøre Licence Day når jeg allerede har lisens, på bekostning av penger jeg kunne brukt på å kjøre løp?

 

Har ikke sagt at du skal gjøre det.. Hva du gjør er jo opp til deg selv. Sånn jeg forstod deg så vil du kjøre Pro uansett.. Om det blir Semi Pro så er jo License Day en mulighet til å rykke opp fra Semi Pro..

 

Må man ikke fornye lisensen for hvert år?

 

Uansett, License day er jo en dag med mye kjøring, så jeg ville hvertfall deltatt der.. =)

E. Heimdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er som sagt at det ikke er nivået som skremmer førerne fra å delta i pro, men selve twindriftingen og risikoen for å bulke bilen.

 

 

 

Når det gjelder nivået pr. i dag så mener jeg at pro-gutta ikke er bedre enn at det fint er mulig å hevde seg i pro uten å gå via en mellomklasse.

 

Når det er sagt så er jeg svært positiv til at gutta skal få kjøre twin så tidlig som mulig, men mener nok at den beste måten å få til dette på er å la pro-klassen være åpen for alle som har godkjent bil. I det minste frem til nivået blir litt høyere.

 

F.

 

 

Som sagt tidligere her så er dette ment som et tilbud til de som vil begynne pent med twin drifting. I club nå finner du både de som kjører med en strøken kostbar bil, kanskje også med skilter som de derfor nødig vil få bulker i, men du finner langt flere som har bil som egner seg godt for twin drifting men selv mener at de ikke er klare for PRO. De førstnevnte her kan fortsatt kjøre i Club så lenge de ønsker, for de andre har vi da Semi Pro.

 

Er ikke enig med deg at nivået i Norge nå er lavt. Vi har pr dags dato mange som er meget bra noen hevder seg sågar meget bra både nasjonalt, Nordisk og også målt i Europeisk målestokk, og det dukker stadig opp nye! Vil vil nok neste år se nærmere dobbelt så mange som i år som twin drifter på høyt nivå.

 

Men uansett nivå så er det utifra fra vår erfaring i år nettopp førernes oppfattelse av nivået i Pro som har skremt mange fra å ta steget opp. Allerede nå på de par dagene denne tråden har lagt ute er det flere som har sagt de vil starte i Semi Pro til året. Mange av nybegynnerene som hadde hoppet rett i Pro neste år ville ofte opplevd å ikke kvalifisere seg til twin drifting (BEST16) Dette er også et tungtveiende argument for å ha en klasse til. Flere vil kvalifisere seg og få kjørt. Det blir altså mer twin drifting og mer kjøring. Det er uansett det viktigste nå de første årene! På sikt ville det også uansett tvunget seg frem, ser ingen god grunn til å vente med å innføre det. Går mer på hvordan vi bør legge det opp for at det skal bli best mulig.

 

------------------------------------

Tom Ole, http://www.powerdrift.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da skjønte jeg hva du mente.

Semi pro høres egentlig bra ut for meg da, som har lyst å kjøre "pro" og twin, men som ikke har den beste redskapen og lite erfaring. Er vel mange i den båten, tenker jeg.

 

Semi pro blir nok en skikkelig rekrutteringsklasse har jeg på følelsen av, og det er jo bare bra det. Skihoppera begynner vel ikke i Vikersund?

 

Nemlig, det er faktisk mange som ønsker å starte i Semi Pro. For de fleste som begynner med drifting er det fåtallet som har evner og mulighet til å hevde seg i teten med engang. For de så vil det være mye morsommere og være med å kjempe om pall plasseringer i Semi Pro. Jo mer vi har snakket om dette, her på forumet og ellers så ser dette ut til å være veldig riktig å gjøre nå.

 

Vet det er mange som kunne kommet med gode forslag til hvordan dette bør legges opp! Ordet er ditt!

 

----------------------------

Tom Ole, http://www.powerdrift.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår