Gå til innhold

Volvo S40 Rally/rallycross spec??

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har lagt merke til at det har blitt en del S40-rallybiler på banene siden sist jeg så¨rallycross.

Så jeg satte meg ned for å søke opp litt informasjon om disse bilene på google, men finner ingen verdens ting!!

 

Er det 4wd? Motor-størrelse? Er det langs-stillt motor som i Focus'en? eller står den på tværra? Hva slags 4WD-system er det? Egenkonstruert, eller noe volo har på "motorsport"-divisjonen sin?

 

Kom med alt dere kan tilføre av info! :D

 

Om dette er noe man kan føre over til andre volvo'er(og andre merker, for all del!), kunne man bygget seg noe Veldig uvanlig, med litt mer Moderne motorteknologi enn B23-blokker,etz.

 

Mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja... jeg fikk relativt sjokk selv når jeg så dette S40 chassiet flytte seg gjennom lyngås i full 4wd sladd.

 

National eller super national....GODT SPØRSMÅL! hehe, jeg husker bare at bilen kjørte mot Forcus'er, C4'er og Xantia'er...Spiller det noen stor rolle egentlig? Poenget må være S40 i seg selv som rallybil, hehe

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer meg på hvordan han har fått det til å funke ass..hva han har brukt for noe! Mulig det bare er et escort cosworth-understell med s40-skall over...men Meget spesiell bil da gitt.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke verdens mest oppdaterte side, og K G Lindquist er byttet ut med Ludvig Hunsbedt, men man ser noen byggebilder av bilen her.. Ikke mye std der. Enorm jobb. http://www.kg-rallycross.com/3a2f59fe-5086-4deb-ba8c-0db015fda060-29.html

 

Ser også noen bilder av motorrommet her http://www.sportbilder.se/bildarkiv07.php?sportgalleri=Rallycross/070411bergteamet

 

Og det er nok lite Escort Cosworthdeler her gitt. Rimelig strenge regler for hva som er lov og ikke

 

Noen andre linker http://www.rallycross.info http://www.erc24.com http://www.motorsportavisen.no

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dæven! ALT er faktisk egenprodusert....! Shit... en svenske, og Frode Holte kjører s40 4x4 turbo hvertfal. Samme farge tom...

 

Takk Mondeo!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, absolutt de aller, aller fleste S40'ene i Rallycross, både 2WD Supernasjonal, og 4WD Divisjon 1 (Hunsbedt/Bergteamet og Frode Holte Motorsport sine), er karosseri, veltebur og chassi konstruksjon bygget av IGMAB, Ingvar Gunnarson Motorsport AB i Sverige.

 

S40'n til Frode Holte har Sellholm drivlinje, med blant annet MPG girkassen til Sellholm. Var i allefall det da den ble bygd.

 

Bilene i Supernasjonal har alle Volvo motorer, Volvo-EVO eller 16V, enten med EVO blokk eller B230 blokk.

 

Motoren som satt i S40'n som Holte har pr.dags dato, da den ble bygd var en nedforret B230, (2,0l) med 16V topp. Usikker på om det fortsett sitter der. (Var snakk om ny motor).

Sitter også Volvo 16V i Hunsbedts sin, som man ser tydelig på bildene i link postet tidligere her.

 

De fleste Super bilene har og fortsatt stivbakaksel oppheng, med unntak av S40'n som Geir Harald Skeie nettopp kjøpte av Stian Haugan, som har delt bakstilling.

 

Link til Ingvar Gunnarson Motorsport: http://www.igmab.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle bilene vel, men alle Volvoene

 

Er jo en tråd om S40 det her, og S40 jeg siterte i innlegget mitt hvis det ble misforstått!

 

Vel 16V er jo ikke lov i 240 f.eks, og disse har jo da 8V EVO. Men grunnet nye regler, kommer jo flere med Volvo motorer, om karosseriet man kjører med ikke har utgått av produksjon innen de 7 siste årene, blant annet Lexusen til Børseth som har en utrolig potent Volvo 16V motor under panseret.

 

Men selvfølgelig, var ment til S40 som jeg skrev i forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

S40en til Frode Holte tilhøyrar nå Håkon Gjesdal Nilsen. Og Steffan Jensen i Jensen Motorsport i Oltedal har også ein S40 frå Gunnarson bygg. Litt info. 2900ccm Evo med innsprøytning, Sellholm M45 gearkasse, Sellholm diff og Proflex foran og bak.

Første bilde er av den til Jensen. Og andre bilde er av den til Nilsen.

DSC00926.JPG

DSC00929.JPG

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår