Gå til innhold

S4 2,2 problemer :(

Ranger emnet


frank1982

Anbefalte innlegg

skulle gjerne ha fått noen tips fra noen med erfaringer med mitt problem.

 

ved kjøring med liten belastning fungerer alt perfekt.

hvis jeg akselrerer hurtig kutter motoren å dra. helt kutt.

da går bilen i nødprogram.

 

skiftet følgene på mistanke: bensinpumpe, lambdasone og luftmassemåler.

 

grunnen til at skiftet massemåler var fordi at hvis jeg tar av stikket til massemåleren og kjører uten kutter den IKKE. Den drar noe jævli. trodde jeg hadde funnet feilen da det ble bra når jeg tok at stikket og bestilte massemåler med et stor smil om munnen selv om den kostet godt over 3000,- det hjalp altså ikke.

 

vet at det har vært skiftet endel coiler på AAN motorer men da ville vel den defekte coilen vært like defekt når jeg kjører uten massemåler.

 

det eneste jeg finner litt rart og som jeg tror ikke skal være sånn er at det er full gjennomgang fra trykkside turbo gjennom magnetventil og til wastegate. jeg mente det ikke skulle være trykk her før styreenheten sender signal når trykket nærmer seg max. men igjen så skulle vel problemet vært der når jeg kjører uten stikket på massemåleren.

 

begynner å bli ganske tom for forslag

I`d rather push an Audi then drive a BMW

 

94 S4 STV

88 bx turbo diesel

88 bx GTI 16v turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle gjerne ha fått noen tips fra noen med erfaringer med mitt problem.

 

ved kjøring med liten belastning fungerer alt perfekt.

hvis jeg akselrerer hurtig kutter motoren å dra. helt kutt.

da går bilen i nødprogram.

 

skiftet følgene på mistanke: bensinpumpe, lambdasone og luftmassemåler.

 

grunnen til at skiftet massemåler var fordi at hvis jeg tar av stikket til massemåleren og kjører uten kutter den IKKE. Den drar noe jævli. trodde jeg hadde funnet feilen da det ble bra når jeg tok at stikket og bestilte massemåler med et stor smil om munnen selv om den kostet godt over 3000,- det hjalp altså ikke.

 

vet at det har vært skiftet endel coiler på AAN motorer men da ville vel den defekte coilen vært like defekt når jeg kjører uten massemåler.

 

det eneste jeg finner litt rart og som jeg tror ikke skal være sånn er at det er full gjennomgang fra trykkside turbo gjennom magnetventil og til wastegate. jeg mente det ikke skulle være trykk her før styreenheten sender signal når trykket nærmer seg max. men igjen så skulle vel problemet vært der når jeg kjører uten stikket på massemåleren.

 

begynner å bli ganske tom for forslag

 

Høres ut som plugghettene dine...Typisk symptom på overslag fra coilen til jord..

Sjekk om plugghettene har sprukket nederst (Der de ligger rundt pluggene)

 

Magnetventilen skal være åpen når den ikke har spenning.

På denne måten vil den slippe gjennom trykk fra trykksiden på turboen og inn i wastegaten dersom magnetventilen (N75) feiler.

Dette for å sikre motoren ved feil på ventilen.

 

Uansett vil ikke dette forårsake dine problemer, ved feil på N75 ventilen vil bilen din lade 0,7 bar og gå "normalt", bare mye dårligere... Haha... :D

 

Du kan oxo ha lekkasje i en trykkslange, men da burde du høre at det suser når du tråkker på...

Spesielt slangen inn på IC'en er utsatt på S4.

 

Sjekk dette, evt ta en diagnose på den.. :)

Ettersom den går i nødmodus, ligger det garantert feilkode på den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar

 

men...

 

alt strøkent når jeg kjører uten massemåler.

 

hm..

 

Hæææ???

Det var fryktelig rart...Disse bilene går normalt VELDIG rart uten LMM tilkoplet...Mulig det ligger en feilkode på LMM i styreenheten din, og at ECU kompenserer med en nød-verdi...

Trodde ikke at det ville skje med LMM, men vet at det skjer dersom visse andre sensorer feiler...(Bla høydemåleren som gir ut 965mbar som nødverdi)

 

Nei, da melder jeg pass... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en liten oppdate på problemet:

 

funnet ut at magnetventilen var koblet feil. er noen nisser som har skiftet turbo på bilen før jeg kjøpte den :drunk:

 

men er ikke helt i boks enda. tok opp lokket på wastegaten for å inspisere. sjekket fjæra å fant ut at det manglet en eller flere "winninger" . p.g.a at på enden av fjæra var den liksom knekt rett av. tro det eller ei, men fant ikke noe rester i huset... men kunne tydelig se at den var knekt.

 

 

 

får styreenhet med 280hk mtm chip til uka så da får jeg tak i ny fjær :cheers:

I`d rather push an Audi then drive a BMW

 

94 S4 STV

88 bx turbo diesel

88 bx GTI 16v turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår