Gå til innhold

Solgt bil, plutselig krever kjøper og levere bilen tilbake, hva skal jeg gjøre?

Ranger emnet


c20let2k

Anbefalte innlegg

Heisann.. Solgte for 1 uke siden calibraen min..

Kjøper så på bilen i godt opplyst verksted på jobben min, så lenge og vel på den, jeg fortalte alt jeg visste om bilen og det.

Han prøvde bilen og sa han ville ha den og han overtok bilen, jeg fikk pengene osv, så jeg kjøpte meg ny bil.

 

Er 1uke siden dette, vi har skrevet kontrakt, der det fremkommer at bilen er besiktet og prøvd av kjøper osv..

 

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sakset fra forbruker.no:

 

Spørsmål: Hei! Er det noe angrefrist på bruktbilkjøp?

 

Svar: Hvis du har kjøpt bruktbil usett over Internett kan du ha angrerett. Ved ordinært bruktbilkjøp fra forhandler eller privatperson er det ikke angrerett.

 

Hvis det er feil på bilen kan du ha rett til å få rettet feil eller rett til prisavslag, erstatning eller å heve kjøpet (få pengene tilbake).

 

Hva du har rett på avhenger av hva som er feil. Ta kontakt med Forbrukerrådet (tlf 815 58 200) dersom du vil ha ytterligere tips og råd.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også legge til at bilen bør stå i stil til prisen. Har du eksempelvis solgt et slitent eksemplar av en Calibra for 150", så stiller kjøper sterkt i en tvist hvor feil kreves utbedret.

Har du derimot solgt den til en grei pris, eller en pris som ikke er spesielt høy stiller kjøper svakere i en tvist hvor feil kreves utbedret.

 

Det hadde for meg vært uaktuelt å ta tilbake en bil jeg har solgt. Du vet aldri hvordan kjøper har behandlet bilen i mellomtiden. Det måtte skjedd noe alvorlig galt med bilen som jeg hadde følt litt skyld i at skjedde, for at jeg skulle vurdert å dekke reparasjoner. Å ta den tilbake derimot ville så og si aldri vært aktuelt.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi deg en rask konklusjon. Er bilen en skikkelig haug, hvor alt har gått i stykker etter at gaffateipen du festet motoren med har løsnet, bør du ta bilen tilbake.

 

Har du solgt bilen i god tro, og ikke utelatt viktig informasjon som kunne tenkes å ha innvirkning på avgjørelsen rundt kjøpet, kan kjøper bare drite i hele greia. Det er en grunn til at man må sjekke en bil grundig FØR man kjøper, ikke etter.

 

Jeg satser på at du har solgt en grei bil til en grei pris, og kjøper kan plassere kravet om å levere den tilbake der sola aldri skinner. Dvs. han må gjerne levere den tilbake, men uten å få penger for den :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han påstår er:

At det har bynt og lekke olje mellom motoren og girkassa.. heh..

At forstillinga riktignok er 'skeiv'

Radiatorvifta går ikke..

 

Ingen av disse tingene var tilfelle da jeg solgte bilen.

Denne calibraen var i meget bra stand vil jeg påstå da jeg solgte den og solgte den til en forholdsvis grei pris, med masse tilbehør som dvd spiller osv som fulgte med..

 

Han fikk se på bilen på verkstedet på jobben min der det er godt opplyst, han fikk prøve bilen så lenge han ønsket.

 

Svarte at jeg nekta og ta bilen tilbake, for da må jeg selge den nye bilen min osvosv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du har vel skrevet i kontrakten at bilen selges "som den er" ?

 

Bruker alltid å skrive ut kontrakt fra Naf sinde hjemmesider når det selges bil her i gården, helt ok kontrakt hvor man skriver det man vet om bilen og krysser av for diverse nedover samt at bilen selges som den er :)

 

http://www.naf.no/dav/f1fff2b10f.pdf

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger å tenke så mye på dette. Han burde jo ha merket at forstillingen var skjev når han prøvde bilen, å ikke en uke etter. Han har sikkert kjørt som en tulling uansett... Om det lekker litt olje, så er ikke det verdens undergang, det er jo tross alt snakk om en gammel bruktbil, så da må man regne med litt tull, i hvertfall om det var en ok pris på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår