Gå til innhold

Trimming av Elise


Anbefalte innlegg

Hei! Håper det finns noen bilkyndige her som kan gi meg tips om hvordan jeg best kan øke effekten på min Lotus Elise, har i dag ca 130 hk, ikke trimmet, bare effektanlegg(komplett) og åpent kn filter. Går bra: 0-100 på 5,5 sek (bilens vekt kun 690 kg....)

motoren er en 1,8 l k motor som finns i Rover

 

Ønsker ytterligere effektøkning! vil under 5 sek!

 

her er et alternativ:

http://www.turbotechnics.com/cars/elise.htm

 

men så jævla dyrt da!

 

Noen kompetente forslag? som er rimeligere?

post-2675-13804852463571_thumb.jpg

Vekt betyr alt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i et bilblad autofil? om to ulike turbomotorer som skulle passe "rett i" Lotus Elisen, den ene var visstnok en turbomotor som sitter i Celicaen?? den andre husker jeg ikke.

Men turbo er jeg usikker på, radiatoren i bilen min er foran, og den ligger vannrett, og ved montering av evt intercooler så kan jeg ikke fatte hvor den skal plasseres?? motorrommet er ganske trangt, og turboen utvikler vel enorm varme, så kjøling er vel et stikkord? Understreker at jeg ikke er noe særlig kyndig på dette feltet!

 

Hyggelig at du likte bildet, det er ikke meg som er avbildet i bilen, men den forrige eieren. Jeg er en "ansvarlig" mann på 39 år..*ler*.... men jeg har vært og testet den på Vålerbanen, den er helt rå å kjøre, går godt og suuuuuuger gjennom svingene.

Vekt betyr alt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i allefall 2 andre med elise her på forumet, så hvis du gir de litt tid kommer de nok med noen tips. Men en har allerede skrevet litt om dette.

mer power i elisen

 

 

Det du har lest om celicamotoren, vet jeg ikke noe om, men det samme motoren sitter jo i Toyota MR2 mk2 da. Som jo har midtplassert motor. I tilfelle autofil har rett, så er det i allefall mye pulver. Den skyver en celica på 1400kg 0-100 på rett under 6 sec.

Denne turbomotoren er levert med 242Hk i siste utgave, rev3. Den satt i Celica ST205 (den med runde lykter).

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante tips du ga, med den turbomotoren du referer til ville det nærmest blitt sinnsykt å kjøre Lotusen..... tør ikke tippe 0-100 og toppfart da, men tror ikke mange andre biler her til lands ville matchet den da! *Ler*

 

Men allerede idag, originalt så er det mange biler som ikke har sjanse, spesiellt på bane mot denne bilen, denne artikkelen bekrefter dette:

 

http://www.sportcompactcarweb.com/features/0205scc_coblot/

Vekt betyr alt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Det er forøvrig imponerende hvor dårlig en sånn Celica ST205 går.

 

Sorry; skjønner ikke kommentaren din her? Vær oppmerksom på at bilen min veier kun 690 kg...... man kan jo tenke seg effekten på denne bilen HVIS muligheten er tilstede for å putte inn denne Celica motoren.....

Vekt betyr alt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Det er forøvrig imponerende hvor dårlig en sånn Celica ST205 går.

 

Jaha.. Spørs vel litt hva du sammenligner med det tenker jeg..

 

 

Men hvis det er tilfellet at en slik motor passer i elise, så kan det være aktuelt å sjekke ut http://www.ts-ogn.no .. Der er det mange som har erfaringer med denne motoren.

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden min mor heter Elise til mellomnavn fikk jeg et aldri så lite sjokk når jeg leste navnet på denne tråden :P :OP

 

må bare ellers si at det er knallfin bil du har der

 

husker det var noen som hadde en slik en like ved der hvor jeg bor...

en hardtop velogmerke som rakk meg til litt over kneskåla (go-cart feeling? )

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by duxx0

siden min mor heter Elise til mellomnavn fikk jeg et aldri så lite sjokk når jeg leste navnet på denne tråden :P :OP

 

må bare ellers si at det er knallfin bil du har der

 

husker det var noen som hadde en slik en like ved der hvor jeg bor...

en hardtop velogmerke som rakk meg til litt over kneskåla (go-cart feeling? )

 

Helt klart gocart feeling! bilen suuuuger i svingene, og aksen er rå, men som sagt ønsker enda mere skyv.... dette er kanskje en "sykdom"? *ler* mye vil ha mer...

 

Artig med mora di sitt mellomnavn; få henne til å kjøpe en Elise, så står det i stil..... så kan jo du låne bilen da! *S*

Vekt betyr alt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige på disse motorene er Piper eller Newman kammer, og portet topp, neste steg blir datasprut og throttle bodies. Ikke noe problem å ta ut over 200 hk av disse motoren hvis en vil.

 

Har lest masse om trimming av disse motorene i CCC. Vanlig motor i Elise, Caterham og MGF.

 

Med spjeldhus, datasprut, portet topp, kammer, nye råder og veiv har jeg sett at de har tatt ut 242 fra 1,8L versjonen (finnes i 1.4L, 1.6L og 1,8L)

 

Ta en titt her

 

QED

 

Minister

 

wilcox

 

Moto-Build

Alt du trenger å vite på et sted, Dave Andrews

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår