Gå til innhold

Få årsavgiften gratis på veteran biler tilbake

Ranger emnet


staff

Anbefalte innlegg

Før hadde vi det gratis ang årsavgift for veteran biler dvs over 30 år gamle. så kom staten og la in en avg på 125kr og lovet at den skulle bli stående. neste år ble den dobbel. og nå er den på nesten 400. er det ikke på tide og rope ut? la oss få det tilbake slik det var... lei av at staten stikker sugerøret sitt der det kan lukes ut litt penger. bevar veteranbil kulturen videre!!!!! gå til denne linken og skriv under:

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=1374

Du vinner ikke andre plass, du taper første plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 370 kronene er en obligatorisk ansvarsforsikring. Også elbileiere må betale dette (elbiler var også fritatt for årsavgift tidligere). I prisippet er det derfor mulig å la være å ha separat forsikring på bilen så lenge man betaler årsavgiften, hvis man har råd til å tape bilen.

 

Denne endringen for den obligatoriske årsavgiften gjelder alle registreringspliktige motorkjøretøy og ble innført fordi en del bileiere tidligere lot være å skaffe bilforsikring og derfor ikke hadde ansvarsforsikring når det smalt. Nå er dette i orden for alle kjøretøy som har gyldige skilt/årsavgiftoblater.

 

Så for å få fjernet denne "avgiften" så må dere samtidig finne opp en annen måte for å få alle kjøretøyeiere til å betale ansvarsforsikring, hvis ikke tror jeg neppe all verdens underskrifter hjelper. Sorry Mac!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare piss sealion. Personskadeavgiften sikrer at de som blir påført skade av en som ikke forsikret får erstatningen, det dekker ikke deg om du skulle skade noe(n), det er ansvarforsikringen som dekker deg for utgiftene\skadene du påfører andre. Klarer du kunststykket å påføre en annen bil skader for 100.000 er det du som må betale hele summen hvis du ikke har ansvarforsikring.

 

Fra vilkårene: Myndighetskrav og dekninger

Ansvarsforsikringen er obligatorisk og må kjøpes for å få skilter på bilen. Dette ansvaret reguleres av Bilansvarsloven og er et “objektivt ansvar”. Det vil si at man kan bli ansvarlig for skaden selv om man er uten skyld i den, i motsetning til et rettslig erstatningsansvar hvor man kun kan bli stilt til ansvar hvis man har utvist uaktsomhet.

 

Btw, denne avgiften veteranbiler betaler krevde forsikringsselskapene inn før, men det ble forandret til at den skulle kreves inn via årsavgiften.

05 Skoda Octavia L&K

75 Jaguar XJ6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgift - innlemmelse av personskadeavgiften

Oppdatert: [26.10.2005]

Gyldig fra 22.01.2004

Saksnummer:* 2004/188

Stortinget vedtok i forbindelse med budsjettet for 2004 at personskadeavgiften etter folketrygdloven § 23-7 skal innlemmes i årsavgiftene (årsavgift og vektårsavgift).

 

I denne forbindelse er direktoratet kjent med at det råder en del tvil om forhold knyttet til dette. Hovedproblemet synes å være usikkerhet om hvilket tidsrom personskadeavgiften gjelder for, og om avgiften for noen kan bli krevet dobbelt, dvs. både personskadeavgift og årsavgift. Dette skyldes nok i stor utstrekning de ulike forfallsdatoer på forsikringspremiene.

 

Direktoratet er gjort kjent med et brev fra Sosialdepartementet til Finansnæringens Hovedorganisasjon hvor dette forholdet er presisert. Det understrekes i brevet at premietillegg innbetales for hele kalenderår. Dette følger av forskrift om forsikringsbasert refusjon av trygdeutgifter ved trafikkskade (personskade) § 2 første ledd og vedtaket om premietillegg til folketrygden for motorvogner 2004. Av sistnevnte vedtak fremgår det at premietillegget til folketrygden for motorvogner, mopeder, traktorer og veterankjøretøy fastsettes til 0 kroner fra og med premieåret 2004. Dette er fastsatt ved Kronprinsreg. res. 5. desember 2003. Samtidig oppheves kongelig res. av 19. september 2003.

kilde: http://www.toll.no/templates_TAD/CircularL...&parentid=44779

 

Jeg er ingen jus-ekspert, men for meg ser det som om det å betale ansvarsforsikring i tillegg til årsavgift har blitt smør på flesk etter 2004. Selvsagt bør man nok ha en slags gjeldsforsikring for egen del, men selve ansvarsforsikringsdelen er nå en del av årsavgiften slik jeg tolker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, denne avgiften veteranbiler betaler krevde forsikringsselskapene inn før, men det ble forandret til at den skulle kreves inn via årsavgiften.
Det var nok det jeg tenkte på.

 

Dere får ha meg unnskyldt, jeg har vel egentlig innrømt indirekte i denne tråden at juss det har jeg null peiling på. Enda bra at andre er eksperter på sånt, så kan jeg være ekspert på mitt.

:spin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår