Gå til innhold

Optimale stabstag?

Ranger emnet


VOLVO 1983

Anbefalte innlegg

Volvo sin R-Sport sats er god sort. Med de kraftige Gt fjærene framme og så myke originalfjærer som mulig bak.

Du kan og gå ned en dimensjon bak på krengningshammer hvis den ikke har grep på inner ved gasspådrag ut av sving.

Demperne bør ha en agresiv demping fremme med en sterk rebond

type Bilstein med rallysetting som optimalt og en noe mjukere

demper bak. Men bilstein sport er og god sort.

Får du tak i en sats av de originale gule R-Sport demperne så

har du et meget godt oppsett.

Det er ikke om å gjøre å ha 240 for stiv bak.. men det er nå

bare å prøve seg fram så ser dere hva som fungerer.

Dette er nå mine erfaringer.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Volvo sin R-Sport sats er god sort. Med de kraftige Gt fjærene framme og så myke originalfjærer som mulig bak.

Du kan og gå ned en dimensjon bak på krengningshammer hvis den ikke har grep på inner ved gasspådrag ut av sving.

Demperne bør ha en agresiv demping fremme med en sterk rebond

type Bilstein med rallysetting som optimalt og en noe mjukere

demper bak. Men bilstein sport er og god sort.

Får du tak i en sats av de originale gule R-Sport demperne så

har du et meget godt oppsett.

Det er ikke om å gjøre å ha 240 for stiv bak.. men det er nå

bare å prøve seg fram så ser dere hva som fungerer.

Dette er nå mine erfaringer.

 

Til hvilket bruk?

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hvilket bruk?

 

Sportslig bruk! :)

 

Virker som de fleste er mest opptatt av å ha det værste av alt og ikke det beste oppsettet som fungerer best å kjøre med på gata..

 

Kan bli for stivt også og dårligere veigrep som resultat.. ved f.eks en dump i en sving ved stor fart og alt for stivt oppsett så vil hjulet miste veigrepet..

Ingen som snakker om ufjæra vekt,der er det masse og hente ved å bytte div. på 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆH!? heh greiv avsporing der! rett fra stabstag til ufjæra vekt! heh..

 

men for å si det sånn, eneste jeg har merka på min sålangt er at jeg ikke har gode nok dekk forran, for det er der det gir seg om jeg prøver å teste ut i av/påkjørsler på motorvei o.l. hadde igrunnen tenkt å kjøre med gateslicks forran i år, men bilen har jo stått så mye, at det har aldri blitt, får ta det neste sommer heller..DA tipper jeg jeg virkelig får merke åssen oppsettet fungerer under harde omstendigheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt normalt med avsporing her! :)

Sikker på at det er dekka som er for dårlige da.. kan jo være at dekkene mister grepet pga. for stiv front kombinert med norsk asfalt av ypperlig kvalitet.. hjelper ikke med f1 dekk heller da vettu!

Er vel normalt sett bakenden som kommer først på 740..

:happyhappy:

 

Sorry,nå ble det mye tull her.. men var vel ikke den første på denne tråden som ble O.T,og ufjæret vekt er vel relatert til veiholdning/grep vil jeg tro.. Akkurat som at dekka dine ikke er avsporing fra stabstag.. :jail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt normalt med avsporing her! :)

Sikker på at det er dekka som er for dårlige da.. kan jo være at dekkene mister grepet pga. for stiv front kombinert med norsk asfalt av ypperlig kvalitet.. hjelper ikke med f1 dekk heller da vettu!

Er vel normalt sett bakenden som kommer først på 740..

:happyhappy:

 

Sorry,nå ble det mye tull her.. men var vel ikke den første på denne tråden som ble O.T,og ufjæret vekt er vel relatert til veiholdning/grep vil jeg tro..

 

Du sier det er masse og hente ved og bytte div. på 240. hva kan man få kjøpt eventuelt? lettere forstilllings deler og fjerben? intresant og vite. lette felger er sikkert fint og.

# 1996 940 herregårdsvogn

# 1969 Amazon 122S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke mye å hente på hver enkelt del men summen av alt er vel den som utgjør forskjellen..

 

F.eks:

Lettere kalippere (aluminium)

Flytende skiver (aluminium nav)

Alu eller rustfri bærebro med uniballs (blir vel ikke så mye lettere men bedre respons og et hav av innstillingsmuligheter)

Lettere felger alu eller magnesium typ racing.. Compomotive,cromodora osv. :)

Gruppe A bakende.. lett å få tak i yeah right!

Four link hjuloppheng bak

Norsk tynn fjelluft i dekka og tape fast heliumballonger på hele bilen :yodude:

 

Nå ble det vel ekstremt O.T her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok!

 

Ble mange svar her og meninger! :P

 

Da står vell valget mellom:

 

*25/21mm

*24/21mm

*23/21mm

 

Her oppe er det mye dumper og hompa i svingene.

 

Skal antageligvis på Mo også med årene.

 

Vil ha godt veigrep.

 

Skal ikke sprette bortover veien;)

 

Takker for alle svar hittil;)

 

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 Volvo R-sport bak er IKKE sjef: overstyrer De Luxe

 

Du har så sære oppskrifter Bollocs: LMM på trykkside og 25 mm stab bak :ahahahhaha:

 

Har R-sport 23 og 21mm på min, og det krenger som et vondt år.

Men har to kolleger som har 25/25 IPD-stag på en 245 og en 740. Og det ble hvertfall bra.

Hvis du spenner ut den feite morra di som sitter baki, og setter på noe breiere enn 145/90r14 dekk, så overstyrer det ikke så fælt.:blah:

Brenn!¨:sombrero:

- 87' Toyota MR2 MK1

- 82' Toyota Starlet KP60 (rwd)

- 85' Suzuki SJ413 Jordebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har R-sport 23 og 21mm på min, og det krenger som et vondt år.

Men har to kolleger som har 25/25 IPD-stag på en 245 og en 740. Og det ble hvertfall bra.

Hvis du spenner ut den feite morra di som sitter baki, og setter på noe breiere enn 145/90r14 dekk, så overstyrer det ikke så fælt.:blah:

Brenn!¨:sombrero:

 

Hvilke dempere og fjærer har du siden den krenger som en helt?

 

Har Bilstein ClubSport og Lesjöfors 40mm fjærer, krenger ikke akkurat mye nå...

 

Mvh

Gunnar

Bodø

:volvsmile

*83 Volvo 240 B21a

*90 Massey Ferguson 3060

Kjør hardt, kjør stil, uten tvil :D

Min bil:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=148665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke dempere og fjærer har du siden den krenger som en helt?

 

Har Lesjøfors som er kappet et par ringer og nye biltema dempere, men er liksom stabstagene som skal forhindre krenging da. Ja den kjennes selvfølgelig stivere ut med harde dempere, men krenger fortsatt.:blah:

 

Har Bilstein ClubSport og Lesjöfors 40mm fjærer, krenger ikke akkurat mye nå...

 

Spørs hva du er vant til det. Jeg kjører til vanlig rundtom i en autoslalom-rigga MR2 med senkesett, gule koni på det hardeste, whiteline justerbare stabstag, uniballs, polyforinger osv. Den krenger ikke så mye kan du si.

Ellers hadde Fosse240 her inne, mine kappede Lesjøfors fjærer, gule koni og mine r-sport 23/21 stag på sin 245 tidligere. Den krenget den.

Da han fikk på 25/25 IPD-staga ble det en helt annen bil.

- 87' Toyota MR2 MK1

- 82' Toyota Starlet KP60 (rwd)

- 85' Suzuki SJ413 Jordebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte r-sport sett til 240. det var hvertfall 23/21mm fram/bak

 

og det er mer enn en ting som forårsaker overstyring da.. og flere ting som motvirker.. men 25mm bak hjelper vel ikke på noe særlig nei :)

 

Ang. LMM på trykksiden så funker vel det greit!? kjørt med det selv. Og mener å huske jeg leste engang i tiden at Martin Schance uttalte at det ga bedre respons.. burde vite hva han snakker om han!

 

jeg kjørte også med den r-sport satsen på 245 min funka greit det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har prøvd mange oppsett men det som fungerte best

var de Gule R-Sport demperne og GT fjær framme med 23mm hammer,

Bake så prøvde eg mye forskjellig men det oppsettet

som fungerte best var 21mm hammer og mjuk orginal fjær..

såg veldig segen ut med en slik mjuk fjær men den satt seg meget bra ut av sving.

Har man feil oppsett framme så understyrer det noe jævlig..

Det gjorde det med meg i alle fall. men stivere fjør og en tynnere hammer framme gjorde susen.

Det betyr ikke at bilen sitter bedre om man har tykkere hamere på bilen.. den kjennest mer kontant når man tar sving. men det betyr ikke at du kan kjøre fortere i svingen.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår