Gå til innhold

Endelig B230FK, masse barnesykdommer =(

Ranger emnet


Rabagast1

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig fått kobla motoren min rett, og nå går den :D:D

 

Dessverre er det en del "barnesykdommer" på den, og jeg lurer på om noen har tips til disse?

1. Motoren blir varmere enn den har godt av. Uansett kjøring havner den omtrent på kok, og jeg liker ikke at det freser under panseret mitt :/ Holder på å skal montere bryter på el-vifta, selv om den har gått når den skal.

2. Den nye el-pumpen under bilen durer og går hele turen, og lager en helv**** ulyd, noen som vet hva dette kan komme av? Er det pumpa som er sånn? Greit nok, den er fra Biltema, men jeg kjenner folk som bruker disse, og de fungerer fint.

3. Motoren hoster og harker som bare fy, lurer på om det har noe med at pumpa kjører full guffe hele tida, for når jeg ruser motoren, og får blåst litt ut, så kommer motoren seg, men det er bare noen få minutter med lav fart, så er jeg tilbake til hostinga igjen :|

 

 

I tillegg til dette, hvordan tømmer man kjølesystemet for væske? Jeg må gjøre det alle volvoeiere kvier seg for, bytte varmeapparat, og jeg vil ikke ha alt kjølevannet inne i bilen. Tips?

Holder også på å skal montere boost controller for å få justert turbotrykket =)

Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v

Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( )

Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt)

Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter ralf2 her. Er noe som er galt med bensintilførselen til hovedpumpa. Enten får ikke tankpumpa strøm, eller så sitter den for høyt i tanken, eller så er den rett og slett defekt. Skru ut og test.

 

Kengurukjøring kan komme av dårlig bensintrykk.

 

Er du sikker på at radiatoren er god nok? Turbo-radiatoren er noe tykkere enn NA-radiatoren, og det med god grunn. Både oljen og turboen kjøles av denne på FK-en. Kan godt tenkes at en noe sliten NA-radiator, rett og slett ikke klarer dette. Radiatorvifte betyr foresten null og niks når bilen er i bevegelse, så det kan du godt se bort i fra.

 

På min FK er det ihvertfall en kran nede ved oljekjøleren, som en enkelt kan bruke for å tappe motoren for kjølevæske. Ellers er det rimelig greit å nappe av nedre radiatorslange for samme effekten (husk å sette varmeapparatet på maks varme før du gjør dette).

 

Ellers så må du sjekke om tempgiveren du har stemmer overens med tempgiveren som instrumentpanelet skal ha (dvs skru i den fra den gamle motoren). Er en del forskjellige instrument/tempgiver kombinasjoner som er blitt brukt i 740, så det kan tenkes at det er samme for 240.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tømme motoren for vann er jo bare å skru av den nedre radiator-slangen og starte bilen i allefall! (Nei dette er ikke skadelig for motoren, ettersom vannet kun er der for å kjøle ned motoren, og du gjør ikke dette med glo-varm motor ;))

 

At motoren blir varm kan være at termostaten er mongo! Den tar 10 min å bytte og koster 50-100 kr på bilxtra :) verdt et forsøk det! :)

 

Trur at å sjekke tank-pumpa kan være en veldig god start til å finne ut av problemet. Funker ikke den så vil det ikke ta lang tid før den andre pumpa tar kvelden pga overbelastning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt feilsjekk på termostaten, og den funker. Varmeapparatet funker ikke at all, men har et nytt liggende baki, derfor skal jeg bytte, og det blir vanskelig å kjøre varme på det, da det ikke funker :s

Kan desverre ikke montere i den gamle giveren, da den gamle motoren ikke lenger er i system :p

Men Lars BJ her på forumet(han jeg kjøpte motoren hos, og som kobla) mener at det skal ikke ha noe å si for annet enn hva måleren i bilen viser..

 

Men jeg mener at pumpa i tanken skal funke, men skal sjekke. Ellers mener dere at radiatoren er for liten?

Hvorfor skulle bensinpumpa bli påvirka av reimdriften sånn? :s Ja, den lager en grusom lyd, type kompressor-aktig.. :s

Pumpa i tanken funka sist jeg sjekka, men mulig det er blitt kobla feil sånn at den ikke slår inn når jeg starter. Sist jeg hadde den oppe og sjekka gikk den som en trimma moped :p

Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v

Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( )

Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt)

Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpa i tanken kan sitte for høyt, slangen til den kan være ødelagt, eller så er koblingen dårlig. Ta av slangen fra forpumpa, og sjekk at det kommer bensin når du setter på strøm ved bensinreleet.

 

Hovedpumpa bråker hvis den er nødt til å suge bensin fra tanken siden den er designet for å kun "dytte" bensin.

 

Angående måleren, så trenger ikke motoren din nødvendigvis å koke, kan godt være at måleren rett og slett viser feil. Så det kan være en ide å undersøke det, eventuelt montere måler og instrument som viser eksakt vanntemp.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye mulig at tankpumåa di durer og går :) MEN, det kan jo hende at "impellerene" inni der er slitt, så den ikke leverer så mye som den skal. kjører du for lenge med det her, tar det knekken på hovedpumpa di også. ville brøvd en annen tankpumpe, for så å se om hovedpumpa fortsatt gir ulyder:) hvis den gjør det, har du allerede kjørt for mye med ødelagt tankpumpe, og tatt knekken på hovedpumpa.

-Volvo 740 T6 prosjekt-

- Bruksbilen: Volvo 940LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, luft i kjølesystemet, eller blåst toppakning, vil jeg tro.

 

Toppakninga ja:| det var det jeg frykta det kunne være.. :s

Det går hardt ut over en fattig stakkar :s

Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v

Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( )

Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt)

Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår