Gå til innhold

Hvor mye bensin brukes pr time på tomgang?

Ranger emnet


Bauer

Anbefalte innlegg

Jeg kan jo anta rundt 5 liter kanskje?

Vet jo egentlig overhodet ikke, men f.eks. en Golf 5 med 2.0 TDI bruker, i flg. sin egen kjørecomputer rundt 0,5-1,5 liter i timen, avhengig av temperatur og strømforbruk.

Så tenkte jeg bare endel mer side du har en Sunny, som ikke er altfor ny.

Kanskje jeg tar helt feil, eller kanskje jeg treffer veldig bra, aner ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at biler bruker mer bensin på tomgang enn ved normal kjøring, kan det stemme? I så fall var det jo fryktelig lite med bare 1-3 liter i timen. Selvfølgelig ikke under gasspådrag men ved vanlig fartsholding f.eks cruisecontrol. 4-5 liter i timen om man kjører en rett strekke er vel ikke så langt i fra sannheten, med forbehold om bilvalg. En 1.4 diesel og en 3.0 bensin har helt andre tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tomgang (hvor spjellet er så godt som helt stengt) er kompresjonen som skjer så liten (får man ikke inn noe,kan det ikke klemmes sammen) at bensinmengden som trengs for å få 12:1 AFR og fin tomgang er latterlig liten... Men står den et par timer eller så går det noen liter... Motorer lages for å ha så lavt spesifikt bensinforbruk som mulig i sitt normale arbeidsområde,og blir derfor ikke spesielt bra på forbruket på tomgang,rett og slett fordi de ikke er laget for å jobbe der..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastebilen jeg kjører (Volvo FH) bruker 2 liter i timen på tomgang (står på computern inne i bilen). Noen av de litt mindre Scania`ene bruker faktisk så lite som 1 liter i timen på tomgang

 

Sjukt at personbiler bruker så mye i forhold da? Men er vel som det blir sagt, lastebilmotorene er kanskje mer "tomgangsvennlig" bygd opp? Hm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår