Gå til innhold

Uslitelig motor?

Ranger emnet


nnnneh

Anbefalte innlegg

Som regel kan en motor gå forbløffende lenge dersom den vedlikeholdes godt. Hyppige oljeskift inkl oljefilter, luftfilter og god timing av innsprut/tenning gir gode foutsetninger for et langt liv. Et annet smart trekk er bytte tannreimer med jevne mellomrom.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden er det snakk om dieselmotor, Jo-Erik..

 

Det vanlige, ut i fra biler i familien og til kamerater, så pleier toppen på D6-motorene å ryke på rundt 200 000 km, de fleste bilene som har høyere kilometerstand enn det pleier å ha "ny" motor.. Om de nyere motorene med turbo har fått en oppgradering vet jeg ikke, men selve motoren i den bilen er utviklet på 70-tallet, da uten turbo.. Ellers er det greie motorer og de går brukbart.. Synd dieselen er så dyr om dagen

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D24 er jo en veldig seigliva motor. Vet at de har svake/myke stempelringen som blir slitt etter en stund. Men tror dette var størst problem på de tidligeste D24 motorene uten turbo. En tidligere kollega av meg eier en 760 Turbodiesel IC som har rulla over 700 000 km - urørt. Til og med turboen er original på motoren.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye med vedlikehold av motor å gjøre...

 

Bytter du olje osv ofte, og bruker olje av grei kvalitet, så holder det også mye lenger...

 

Hvis du ikke er som pakkisene på jobben, som skal ha billigste olja som er 150 kroner for 4 liter...

 

Skjønner at det ikke er noe du skal bruke på en motor du vil ha en stund.

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en 760 td som har gått 428.000 totalt.. 230.000 med den motoren som står i nå. må bytte toppakning grunnet varmgang. det er forsåvidt ikke motoren sin feil(sprekk i radiator).

 

har hatt en 240 d6 som hadde rundta 800.000 (dog de siste 5000 med grisekjøring) den var umulig å starte når den var kaldt, måtte taues i gang. har pelt opp den motoren nå. gåene stempelringer på alle sylindre(knekt) og sprekk mellom ventil seten.

 

har hørt no rykter om at vis sprekkene mellom setene i toppen har mindre enn 1mm gap så kan toppen brukes som normalt uten vann/olje forbruk.

 

det som er drepen for "D6" motorene er varme og høye turtall. også veldig viktig å ikke gi på no særlig før motoren er gjennomvarm.

Volvo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår