Gå til innhold

3-ukers regelen spørsmål?

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som kan bekrefte at 3-ukers regelen ved førerkortbeslag KUN gjelder om du IKKE samtykker beslag?

Hørte noe annet i går nemlig, og har brukt halve arbeidsdagen på å finne et sted der det konkret sies at den kun gjelder om man IKKE samtykker.

 

Er det slik at hvis man samtykker til beslag kan de bruke så lang tid de vil?

Mistet lappen for 8 uker siden nå på fredag, og har fortsatt ikke hørt et kvekk. Begynner å bli lei...

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her har du et utdrag av aktuelle punktet i GP-4027, politiets instruks for trafikktjeneste. Formateringa blei dessverre fucka da jeg klipte og limte.

 

Les dem, så blir du kanskje klokere....

 

138 Beslag av førerkort og mopedførerbevis – Vegtrafikkloven § 33 nr. 5

 

139 Beslag  Hvem som treffer vedtak

Beslag foretas vanligvis av en polititjenestemann. Beslagsspørsmålet må imidlertid snarest mulig forelegges en politiembetsmann (herunder politiadjutant eller politifullmektig) til vurdering, jf. vegtrafikkloven § 33 nr. 5 og politiloven § 7.

 

140 Beslag  Når mistenkte ikke samtykker

Etter vegtrafikkloven § 33 nr. 5 kan politiet ikke beholde førerkortet utover 3 uker uten samtykke av førerkortinnehaveren eller forhørsretten. Ved førerkortbeslag skal førerkortinnehaveren spørres om han samtykker i beslag, og han skal gjøres kjent med sin rett til å nekte samtykke av beslag. Videre må det gjøres klart for førerkortinnehaveren at et samtykke når som helst kan trekkes tilbake, og at tilbakekalling av samtykke vil kunne føre til at saken straks blir sendt forhørsretten.

 

141 Tilbakekalling av samtykke, ny tre-ukers frist

Tilbakekalling av samtykke kan skje formløst. Som tilbakekalling av samtykke må også regnes anmodning om utlevering av førerkortet.

 

Trekker førerkortinnehaveren et gitt samtykke til beslag tilbake, løper en ny 3 ukers frist fra tilbakekallingen av samtykket.

 

142 Oversendelse til forhørsretten  Tre ukers-fristen i vegtrafikk¬loven § 33 nr. 5

Etter lovendring i 1991 er det tilstrekkelig at begjæring om fortsatt beslag er sendt forhørsretten innen 3 uker fra beslagstidspunktet/tilbaketrekkingen av samtykket. Med sikte på at forhørsrettens avgjørelse så vidt mulig bør foreligge innen tre uker, understrekes at saken uten ugrunnet opphold skal sendes forhørsretten dersom førerkortinnehaveren ikke samtykker i beslag eller senere trekker et gitt samtykke tilbake. I uttrykket «uten ugrunnet opphold» ligger at det kan være påkrevet med ytterligere etterforsking for klarlegging av grunnlaget for beslag før saken sendes til forhørsretten.

 

143 Oversittelse av tre-ukers fristen  Krav om utlevering

Dersom forhørsrettens kjennelse for beslag ikke foreligger innen 3 uker fra beslagstidspunktet, eller fra tidspunktet for tilbakekalling av samtykke til beslag, skal førerkortet utleveres til førerkortinnehaveren hvis han krever det. Dette gjelder ikke hvis retten på forespørsel opplyser at kjennelse vil bli avsagt innen få dager. En slik melding fra forhørsretten innebærer at førerkortet kan holdes beslaglagt i inntil 4 uker i de tilfelle rettens avgjørelse først foreligger etter at fristen på 3 uker er utløpt.

 

144 Førerkortinnehaverens krav på utlevering av selve førerkortet når kjennelse for fortsatt beslag ikke foreligger

Dersom politimesteren ikke finner grunn til å forelegge saken for forhørsretten for innhentelse av samtykke til fortsatt beslag, skal førerkortet uten opphold leveres tilbake til innehaveren. Det presiseres at når politiet ikke lenger har hjemmel til å holde et førerkort beslaglagt fordi 3-ukersfristen er utløpt uten at saken er sendt forhørsretten, eller retten ikke samtykker i fortsatt beslag, har innehaveren krav på å få selve førerkortet utlevert. Det er ikke adgang til i stedet for utlevering å utstede midlertidig kjøretillatelse i påvente av at straffesaken skal bli avgjort.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aii. dumt å samtykke.. :P

 

Det kommer helt an på.

 

Dersom du veit at du har vært dum gutt, kan du like gjerne samtykke. Da slipper du å møte i retten, og få saksomkostningene tredd nedover ørene i samme sleng. Du kan til og med få "strafferabatt" dersom du avgir en uforbeholden tilståelse, istedenfor å lage krøll i etterforskninga ved å nekte å samtykke på pur faen.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aii. dumt å samtykke.. :P

 

Det kommer jo helt ann på det da. Det folk ser ut til å glemme er jo at det er kun om politiet får lov til å holde førerkortet inntill saken er endelig avgjort som skal oversendes innen tre uker. Hvis politiet får medhold i dette har de jo ingen "ny frist" annet enn det som følger av kjennelsen om hvor lenge de kan holde på førerkortet til å oversende straffesaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å samtykke eller ikke samtykke.. Det man samtykker/ikke samtykker til er hvorvidt politiet skal beholde lappen til saken er avgjort. Det er altså ikke spørsmål om å samtykke i at du har gjort noe galt i første omgang. Det må du ta stilling til når du får presentert et forelegg pluss inndragningstid av politijuristen.

 

Ser ikke så mange gode grunner til å samtykke i beslag, egentlig. Dersom du ikke samtykker, går det som regel kortere tid til saken blir avgjort. og så kan man jo håpe at politiet driter seg ut, slik at man får lappen tilbake (ihvertfall for en liten periode). Det skjer ikke så rent sjelden.

 

 

Angående å møte i retten og saksomkostninger osv når man ikke har vedtatt politijuristens "tilbud", så kan det opplyses om at man helt frem til rettssaken begynner, kan vedta forelegget og inndragningstiden som er "tilbudt" fra politijuristen. Uten at det koster deg en krone mer.

 

Så hvis du mener deg urettferdig behandlet, men ikke ser noen vei ut av uføret, så hvorfor ikke belaste systemet litt som en slags hevn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å samtykke eller ikke samtykke.. Det man samtykker/ikke samtykker til er hvorvidt politiet skal beholde lappen til saken er avgjort. Det er altså ikke spørsmål om å samtykke i at du har gjort noe galt i første omgang. Det må du ta stilling til når du får presentert et forelegg pluss inndragningstid av politijuristen.

 

Ser ikke så mange gode grunner til å samtykke i beslag, egentlig. Dersom du ikke samtykker, går det som regel kortere tid til saken blir avgjort. og så kan man jo håpe at politiet driter seg ut, slik at man får lappen tilbake (ihvertfall for en liten periode). Det skjer ikke så rent sjelden.

 

 

Angående å møte i retten og saksomkostninger osv når man ikke har vedtatt politijuristens "tilbud", så kan det opplyses om at man helt frem til rettssaken begynner, kan vedta forelegget og inndragningstiden som er "tilbudt" fra politijuristen. Uten at det koster deg en krone mer.

 

Så hvis du mener deg urettferdig behandlet, men ikke ser noen vei ut av uføret, så hvorfor ikke belaste systemet litt som en slags hevn?

 

Vel talt :)

 

Jeg har ingen direkte argumenter for å samtykke til beslag, for det er jo kjipt å traske rundt uten lappen i unødvendig lang tid, men la oss se litt lenger... Uten å ha noe særlig erfaring med å kjøre trafikksaker i retten, vil jeg anta at de vil se på det som "kranglete" å nekte å samtykke i beslag, og det er aldri spesielt gunstig for helhetsinnstrykket de skal danne seg av deg som tiltalt. Så hvis du har til hensikt å tilstå, er det kanskje like greit å samtykke - men hva vet vel jeg? :)

 

Litt OT, men likevel relevant i denne sammenheng: ved å være samarbeidsvillig og erkjenne de faktiske forhold samt straffeskyld fra første stund (dersom du vet at du faktisk har gjort noe galt og har tenkt å ta din straff uten å krangle) kan du oppnå en gunstig fordel. Dersom du avgir en slik "uforbeholden tilståelse" kan retten nedsette straffen under det for handlingen bestemte lavmål og til en mildere straffeart. Det betyr at du kan få lavere straff (færre dager bak muren, færre kroner å betale) eller en mildere straffeart (f eks betinget istedenfor ubetinget, bot/forelegg istedenfor betinget).

 

Har ikke sett at akkurat dette har blitt diskutert her tidligere, så det kan jo være artig å vite hva folk mener om det.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med 3 ukers regelen kommer vel helt ann på..

 

hvis du har driti på draget, f.eks att politiet har måling på deg e.l, så er det jo bare å samtykke. blir du derimot anmeldt av noen andre enn politiet, så samtykker du jo så klart ikke. det skjer vel ikke att slike saker når frem grunnet mangel på bevis, og dette vet nok politiet selv meget godt også, så da får du igjen lappen etter 3 uker.

 

har det forresten skjedd att folk har mistet lappen grunnet grisekjøring/høy hastighet der de har blitt anmeldt av vanlige folk? uten att politiet har sett det eller ingen måling er tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, kan jo ikke gå det. med mindre det finnes video som viser både fart (tid og avstand mellom to kjente punk) og som samtidig viser reg.nr. og kan identifisere fører.

 

blir litt ord mot ord.

 

men ver klar over at kjører du gris til jobben, 0645 hver dag så vil folk legge merke til det og politiet får en lett jobb.

 

flere på jobb som har blitt tatt med laser, men ingen andre. politiet sa bare at "ja det var deg vi venta på"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er vitsen med å anmelde da egentlig? men har også hørt, att selv om kjøringa blir filma, så skal det mye til for att man blir tatt.?

 

Er vel det at notoriske grisekjørere som ofte er blitt anmeldt vil få det vanskeligere den dagen de eventuelt blir tatt for nettopp grisekjøring. Har du ti anmeldelser på deg vil jeg tro politiet er svært tilbakeholdne med eventuell strafferabatt...

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med 3 ukers regelen kommer vel helt ann på..

 

hvis du har driti på draget, f.eks att politiet har måling på deg e.l, så er det jo bare å samtykke. blir du derimot anmeldt av noen andre enn politiet, så samtykker du jo så klart ikke. det skjer vel ikke att slike saker når frem grunnet mangel på bevis, og dette vet nok politiet selv meget godt også, så da får du igjen lappen etter 3 uker.

 

har det forresten skjedd att folk har mistet lappen grunnet grisekjøring/høy hastighet der de har blitt anmeldt av vanlige folk? uten att politiet har sett det eller ingen måling er tatt?

 

Det går fint an... Men det stilles jo krav til bevis. Er det for eksempel to andre som forklarer seg sammenfallende mot deg, stiller du dårlig. Hvis man i tillegg har spor etter at du f.eks. har skrenset 80 meter sidelengs i ei 30-sone, trenger man ikke å være noe geni for å fatte at du har kjørt uaktsomt. Dette skjer imidlertid særdeles sjelden, både fordi det er vanskelig å bevise og fordi politiet ikke har ressurser.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta en kjapp oppsummering av saken her;

 

- Fredag 13. Juli 21:00 ble jeg stoppet i Kristiansand ved en forbikjøring. Ble tatt målt til 125 km/t i 70-sone. Mistet førerkortet og fikk midlertidig førertillatelse.

- Fredag 13. Juli, ca. 23:45, dvs. under 3 timer senere ble jeg på nytt stoppet ved en forbikjøring. Her ble det foretatt gjennomsnittsmåling av en sivilbil til 130 km/t i 80-sone. Videobevis!

 

Stygg sak ja, og unektelig helt på trynet dumt av meg. Men sånn er det når man vil hjem.

Dette er jo nå snart tre måneder siden, og jeg har ikke hørt noe som helst.

 

Spørsmål; Bør jeg trekke tilbake mitt samtykke?

La oss si jeg trekker det tilbake, og innen tre uker dumper det et forelegg i posten der det står om jeg vil vedta forelegget samt en beslagstid på førerkortet. Om jeg vedtar dette, vil jeg da slippe å møte i retten og betale saksomkostninger?

 

Jeg mener, politiet har jo besviser så det holder! Så å trekke tilbake samtykket vil jeg bare være i håp om at de ikke lager en sak på det innen tre uker. Men jeg er lite lysten på å møte i retten, og betale saksomkostninger om nødvendig. Og at jeg skal gå seirende ut av en rettsak her er jo ikke snakk om.

 

Jeg vurderte å sende to slike brev, et til Agder og et til Vestfold politidistrikt:

 

Angående førerkortbeslag 13.07.2007

 

Fredag 13.07.2007 ble jeg stoppet i en laserkontroll på E-18 fra Mandal i retning Kristiansand.

Grunnen til dette var at jeg hadde blitt målt til 125 km/t i 70 sonen.

Jeg fikk mitt førerkort beslaglagt, og skrev under på at jeg samtykket i beslag.

 

Jeg vil med dette trekke tilbake mitt samtykke til førerkortbeslag.

 

Jeg vil nå forklare min side av saken som jeg ble bedt om av UP-konstabelen.

 

Jeg kjører alene i bilen i retning Kristiansand fra Mandal. Det er en rekke biler som kjører der jeg ligger bakerst av alle bilene.

Bilen forran meg, en bobil, kjører sakte i en oppoverbakke der det blir 2 felt i min kjøreretning og jeg benytter sjansen til å kjøre forbi.

I det jeg passerer bobilen ligger bilene forran såpass tett at jeg velger å passere hele kolonnen med biler for en trygg forbikjøring da bilene

øker farten etterhvert oppover bakken. På dette tidspunkt ligger jeg over en halv bil-lengde foran bilen som opprinnelig ble forbikjørt.

Jeg så at jeg hadde god tid til å komme forbi, da jeg på slutten av forbikjøringen blinket inn ved flette-skiltet, og sperrelinjen kom en stund etter det.

 

Henviser til instruks GP-4027 hvor det heter

"Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20 - 30%).

Departementet har imidlertid i sin praksis ikke vektlagt det som formildende når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er

påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring. Det samme gjelder dersom den motorvogn som blir forbikjørt har holdt høyere hastighet enn tillatt"

 

Jeg vil påstå at forbikjøringen var ellers aktsom, og den høye farten kom av jeg mente det ville vært uaktsomt å

avbryte forbikjøringen når den var kommet så langt som den var.

 

 

 

 

 

Vennlig hilsen

Lars Erik Nilsen

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår