Gå til innhold

Hvordan kjøre fort rundt Rudskogen

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

Noen som kan utdype det med tangering/tangeringspunkt litt for meg?

 

"Ofisielt" har jeg ikke kjørt på på bane enda, men kommer garantert til å prøve meg på rudskogen til våren.

Mista lappen før banesesongen begynte.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan utdype det med tangering/tangeringspunkt litt for meg?

 

"Ofisielt" har jeg ikke kjørt på på bane enda, men kommer garantert til å prøve meg på rudskogen til våren.

Mista lappen før banesesongen begynte.

 

:drive2 tangeringspunktet er det skarpeste punktet(delen)av svingen.det er gjerne her du har lavest fart og skal begynne på fartsøkningen ut av svingen.bommer du på tangeringspunktet har du som regel rota det til for neste sving også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra artikkel.

Fint å vite at man kjører "riktig".

Jeg har eksperimentert en del på hvor langt man skal vente med å tangere i sving 4. og funnet ut at det varierer fra bil til bil.

Med den forrige MX5en min med skikkelig understell og foringer + ToyoR888 kunne jeg tangere mye senere enn med den jeg har nå og på den måten ha mye høyere fart ut fra svingen. Tok igjen mange biler på denne måten. Det hjalp faktisk å ikke ha diffsperre (i denne svingen...) også da bilen fortsatt holdt seg stabil når innerhjulet slapp og bilen driftet ut mot curbsen i enden. Jeg måler hvor effektivt jeg klarer denne svingen ved å merke meg turtallet jeg har på enden av curbsen. Når alt satt traff jeg akkurat sperra ( med org. 3.9:1 diff og 5girs kassa om andre MX5 eiere luerer).

Med org understellet på nye bilen er det ikke mulig å holde et så sent tangeringspunkt da bilen mister bakenden i samme hastighet pga. den bråe svingen som må til når man krysser over fra sving 3 til 4.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra artikkel.

Fint å vite at man kjører "riktig".

Jeg har eksperimentert en del på hvor langt man skal vente med å tangere i sving 4. og funnet ut at det varierer fra bil til bil.

Med den forrige MX5en min med skikkelig understell og foringer + ToyoR888 kunne jeg tangere mye senere enn med den jeg har nå og på den måten ha mye høyere fart ut fra svingen. Tok igjen mange biler på denne måten. Det hjalp faktisk å ikke ha diffsperre (i denne svingen...) også da bilen fortsatt holdt seg stabil når innerhjulet slapp og bilen driftet ut mot curbsen i enden. Jeg måler hvor effektivt jeg klarer denne svingen ved å merke meg turtallet jeg har på enden av curbsen. Når alt satt traff jeg akkurat sperra ( med org. 3.9:1 diff og 5girs kassa om andre MX5 eiere luerer).

Med org understellet på nye bilen er det ikke mulig å holde et så sent tangeringspunkt da bilen mister bakenden i samme hastighet pga. den bråe svingen som må til når man krysser over fra sving 3 til 4.

 

Veldig riktig det du sier der. Oppsett og type bil har naturlig nok innvirkning på idealsporet. Slakteren er også et typisk eksempel på dette...

 

Det er heller ikke alltid forskjellige spor gir utslag på rundetider, men det kan allikevel ha stor betydning når man kjemper om plasseringer i et løp.

 

Idealspor er jo også bare en liten del av det å kjøre fort :)

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? har du fulgt med eller? fredrik har vel kjørt ca 1000 runder på skogen i sin tid.

 

De siste årene.. det var bare en liten funny det så ut som FSR tok :)

 

Ellers setter jeg veldig pris på artikkelen, kommer godt med når jeg skal bevege meg ut på bane. Når det er sagt, er det noen forskjeller jeg bør tenke spesielt på i forbindelse med artikkelen da jeg kjører fwd kontra rwd?

 

Satser på å bli kjent med bilen, for å så få med en erfaren sjåfør som kan rette på meg :)

 

Btw, i signaturen din, så skrives det friction :)

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår