Gå til innhold

Hvordan kjøre fort rundt Rudskogen

Ranger emnet


Naits

Anbefalte innlegg

Gjør dette for å "redde" artikkelen :)

 

 

Ønsker du å senke rundetidene dine på Rudskogen? Her har du en komplett, illustrert guide til hver enkelt sving på den 1901 meter lange banen.

 

Banen på Rudskogen har blitt veldig populær blant en rekke treffarrangører, og i sommerhalvåret går det knapt en uke uten at det er minst ett treff der man kan komme med privatbilen sin for å kjøre på bane.

 

 

 

Selv om Rudskogen er en relativt enkel bane å lære seg, så tar det fort litt tid å lære seg det optimale sporet på egenhånd. For selv om man føler at man kjører riktig så er det først når man tar frem stoppeklokken at man ser hva som er raskest.

 

Men siden jeg allerede har kjørt et par tusen runder rundt denne banen med stoppeklokke er det jo ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt. Derfor har jeg laget denne guiden som forklarer i detalj hvordan man kommer seg raskest mulig rundt Rudskogen.

 

Håper noen av dere ivrige banekjørere (og aktive racerførere for den saks skyld) kan ha glede av denne guiden. Dersom det er ønske om det, er det ikke umulig at det kommer tilsvarende guider for Vålerbanen og ACR. Men først ut er altså Rudskogen Motorsenter i Rakkestad.

 

 

 

SVING 1

Den første svingen etter langsiden er egentlig en lang 180° delt i to 90° med litt avstand i mellom. Svingen starter i en slak oppoverbakke som øker midt i svingen. Du kan derfor ta med mye fart inn i svingen, og gå inn relativt tidlig. På vei ut er det viktig å ha med mye fart, og gjerne bruke litt av asfalten til rallycrossbanen for å holde buen videre inn i sving 2. Over toppen bør du gå av gassen og bremse mykt for å styre bilen pent inn i sving 2. Banemarkeringen på innsiden av sving 1 er ikke spesielt voldsom, men prøv å unngå den om du kan, da den kan gi deg ubalanse i bilen.

 

 

 

 

SVING 2

Sving 2 skal helst være en fortsettelse av sving 1. Dersom du klarer å beholde trykket på ytterhjulene i en jevn bue vil bilen være mye mer stabil i inngangen til sving 2, noe som er nødvendig for å klare denne på en god måte. Svingen er vanskelig ved at inngangen er i nedoverbakke og i tillegg feildosert. Her er det fort gjort å gå inn for fort og havne ut i grusen. På vei ut av sving 2 kan man akselerere en kort stund og la bilen drifte helt ut til venstresiden av banen og holde den der! Banemarkeringen på innsiden av sving 2 er høy og hard, og må for all del unngås!

 

 

 

SVING 3

Sving 3 er en av de svingene som bare er i veien. Svingen ofres for å få god fart igjennom neste sving! Det har ingen hensikt å optimalisere denne, ettersom farten du evt. vil kunne få med deg ut vil gjøre at du kommer feil inn i sving 4. Den beste måten å ta sving 3 på er å bremse hardt og sent, og angripe fra venstre side av banen. Kryp rundt svingen langs banemarkeringen uten å være nær og konsentrer deg om å få en god, men sen inngang til sving 4.

 

SVING 4

Sving 4 er en viktig sving ettersom den leder ut på en langside. Dersom inngangen blir bra kan du akselerere tidlig å ta med mye fart ut. Banemarkeringen i innerkant er høy, og banemarkeringen på vei ut bør også unngås.

 

 

 

 

SVING 5

Sving 5, "Slakter’n", er svingen som tar deg opp mot depotet igjen. På vei inn mot svingen ser det ut som en 90° , men i virkeligheten er svingen ca 160°, dette synsbedraget har lurt mange førere ut i sandfella! Inngangen er noenlunde flat, men så begynner den å klatre mot høyre. På vei ut er den lite dosert, og det er fort gjort å ha for stor fart inn i denne. Trickset er å heller gå inn sent og med lite fart, slik at du kan få snudd bilen og starte akselerasjonen tidlig. I og med at det er en bratt oppoverbakke er det viktig å ha så høy utgangshastighet som mulig for å ta med farten over kulen. Banemarkeringen i innersving er skummelt høy så hold deg unna! På vei ut er de flate og fine, men slutter brått og med et lite hull.

 

 

 

 

SVING 6

Sving 6 er en slak kombinasjon av en venstresving som er blind og en høyresving som går over i bremsesonen til sving 7. Venstresvingen kan i de fleste tilfeller kjøres uten å slippe gassen. I inngangen holder det om du legger deg midt i banen. Unngå banemarkeringen ettersom denne er på en bakketopp og fort kan gi deg kast på bilen. Denne kombinasjonen kan være meget vanskelig å få til og krever ofte mye trening da bilen har stor variasjon i vektfordeling pga. man går fra akselerasjon til maks brems samtidig som man går fra venstre til høyresving!

 

 

 

 

SVING 7

Sving 7 er en meget krapp venstresving med en ubehagelig bremsesone. Inngangen svinger slakt til høyre noe som gjør at du må starte bremsingen mens bilen er i sving. Begynn derfor nedbremsingen mykt og øk trykket etter hvert som bilen retter seg opp. Pass på at du ikke går inn for tidlig, noe som er fort gjort ettersom utgangen skjules av pitmuren. Banemarkeringen i innersving har tippet biler rundt på taket ved flere anledninger så unngå disse. På vei ut derimot er banemarkeringen flat og fin, og nærmest en selvfølge å utnytte.

 

 

 

 

SVING 8

Sving 8 er en rask venstresving som leder inn i den lange svingen før langsiden. Det som er litt ekkelt med denne er at den er ganske flat i inngangen og blir feildosert mot utgangen. Utgangshastigheten av denne svingen betyr lite, ettersom du skal rett inn i langsvingen. Derfor er det mest effektive å bare komme seg igjennom så fort som mulig. Gå inn ganske tidlig og raskt, og la bilen drifte ut slik at langsvingen nærmest redder deg fra å kjøre av. Du vil da tangere på høyresiden i det langsvingen begynner. Banemarkeringen i innersving er det best å unngå, men på vei ut kan du bruke banemarkeringen på høyresiden til å hjelpe deg med å svinge bilen inn i langsvingen. Imidlertid fungerer det best med en myk bil. Er bilen for stiv vil banemarkeringen kaste deg utover i svingen, noe som ikke alltid er ønskelig.

 

 

 

 

SVING 9

Sving 9 er langsvingen på Rudskogen. Det finnes mange måter å ta den på, men det mest effektive er å drifte litt ut etter at du har tangert første gang. Ca. 1-1,5 meter er passe. Ligg der en stund, for så å krype innover igjen samtidig som du starter akselerasjonen. Dersom du treffer riktig skal du ikke behøve å korrigere noe mer med gasspedalen på vei ut. Svingen er en tålmodighetsprøve, men husk at det er farten ut av svingen som teller. Du har en lang langside foran deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår