Gå til innhold

krav for å få 160-kode på førerkortet sitt.(utrykningskjøretøy)

Ranger emnet


high octane

Anbefalte innlegg

Alternativ 2 så ikke så idiotisk ut da.

 

Hva som er så spesiellt med 160-koden egentlig?

 

Kan ikke være så mye som skal til hvertfall.

Militærpoliti som stopper mopeder, og sjekker at ungdommer som kjøper øl på rema er gamle nok er vel ikke helt i samråd med norsk tjenestemannslov?

 

Regner med at de har 160-kode ettersom de brukte blålys på offentlig vei.

Jævla klovner!

 

Hva som er så spesielt med den? Jeg skjønner ikke helt hva du spør om, prøv igjen.

 

Militærpoliti som stopper mopeder og sjekker at ungdom som kjøper øl på Rema er gamle nok høres helt patetisk ut, og jeg tviler ikke på at det har skjedd. Har du avtjent førstegangstjeneste i Bardufoss eller? :-) Der holder de på sånn, de jævla idiotene. Men det har INGENTING med tjenestemannsloven å gjøre, hvor fikk du det fra?

 

Du kan ta deg en god faen på at de ikke hadde 160, men at de var gitt militær funksjonsrettet opplæring i utrykningskjøring av Forsvarets kompetansesenter for vognførerutdanning eller et firma de hadde leid inn (enten NUF eller NLA). Forsvaret har mulighet til å gjøre dette med personell i førstegangstjeneste, se Forskrift om opplæring og kompetansebevis for fører av utrykningskjøretøy, § 1, litra 3.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva som er så spesielt med den? Jeg skjønner ikke helt hva du spør om, prøv igjen.

 

Militærpoliti som stopper mopeder og sjekker at ungdom som kjøper øl på Rema er gamle nok høres helt patetisk ut, og jeg tviler ikke på at det har skjedd. Har du avtjent førstegangstjeneste i Bardufoss eller? :-) Der holder de på sånn, de jævla idiotene. Men det har INGENTING med tjenestemannsloven å gjøre, hvor fikk du det fra?

 

Du kan ta deg en god faen på at de ikke hadde 160, men at de var gitt militær funksjonsrettet opplæring i utrykningskjøring av Forsvarets kompetansesenter for vognførerutdanning eller et firma de hadde leid inn (enten NUF eller NLA). Forsvaret har mulighet til å gjøre dette med personell i førstegangstjeneste, se Forskrift om opplæring og kompetansebevis for fører av utrykningskjøretøy, § 1, litra 3.

 

Husker ikke hvilken paragraf det var, men politiet hadde mulighet for å benytte militæret som ordensvakter/hjelpemann(whatever) under spesielle anledninger.

Var kun under oppsyn av politimann da.

Sto i en sånn hvit bok merket NTL `06.

 

Har ikke tjenestegjort i Bardufoss nei, men har sett dem i fri dresur i en sølvfarga opel astra på Ørlandet.

Tror det var i fjor sommer at det kom 3 sånn idioter bort til meg en lørdagkveld i fjor.

Var å handla meg burger, og parkerte bilen rett utenfor døra.

Sto å snakket i telefonen mens jeg ventet.

De lurte på om det var noe bråk.

De fikk til svar at det hadde de ikke noe med, men det gikk visst ikke inn.

En av dem stilte seg forran bildøra og blokkerte for meg også.

Han fikk til svar at vi var ferdig med fremmed invasjon her på Ørlandet.

Tiden med gestapo var over, og hvis de skulle leke Heinrich Himmler, og Rudolf Hõss, så kunne gå et annet sted, for den slags ufyselig og umotivert sjikane ville jeg ha meg frabedt.

 

Jada, snakket med sikkerhetsoffiseren og det ble rolige gutter kan man si.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvilken paragraf det var, men politiet hadde mulighet for å benytte militæret som ordensvakter/hjelpemann(whatever) under spesielle anledninger.

Var kun under oppsyn av politimann da.

Sto i en sånn hvit bok merket NTL `06.

 

Har ikke tjenestegjort i Bardufoss nei, men har sett dem i fri dresur i en sølvfarga opel astra på Ørlandet.

Tror det var i fjor sommer at det kom 3 sånn idioter bort til meg en lørdagkveld i fjor.

Var å handla meg burger, og parkerte bilen rett utenfor døra.

Sto å snakket i telefonen mens jeg ventet.

De lurte på om det var noe bråk.

De fikk til svar at det hadde de ikke noe med, men det gikk visst ikke inn.

En av dem stilte seg forran bildøra og blokkerte for meg også.

Han fikk til svar at vi var ferdig med fremmed invasjon her på Ørlandet.

Tiden med gestapo var over, og hvis de skulle leke Heinrich Himmler, og Rudolf Hõss, så kunne gå et annet sted, for den slags ufyselig og umotivert sjikane ville jeg ha meg frabedt.

 

Jada, snakket med sikkerhetsoffiseren og det ble rolige gutter kan man si.

 

Hehe... Festlig :-) Vet at de er håpløse i Bardufoss, men var ikke klar over at det er like patetisk på Ørland.

 

Men men, de mener vel ikke noe vondt med det, de har bare misforstått sin plass i verden.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo ikke BARE BARE å søke om å kjøre ambulanse mann! du må først og fremst ha utdannelse i helse.

 

dvs. du må mer eller mindre ha gått medisink fag. f.eks for å bli lege ellerno drit for at du i det heletatt skal få blimed.

 

du er ikke BARE sjåfør.. du er trosalt ambulanse personell.. det er ingen fast sjåfør og fast lege. begge 2 deler på oppgavene..

 

så med mindre du har satt av deg 2-3 år til å sitte på ræva på VG eller gå no ufattelig dyre medisinke kurs. så er ikke dette verdt å satse på!

 

Prøv deg heller som brannmann!

Det er noe jeg kunne tenke meg å bli med på til neste sommer

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo ikke BARE BARE å søke om å kjøre ambulanse mann! du må først og fremst ha utdannelse i helse.

 

dvs. du må mer eller mindre ha gått medisink fag. f.eks for å bli lege ellerno drit for at du i det heletatt skal få blimed.

 

du er ikke BARE sjåfør.. du er trosalt ambulanse personell.. det er ingen fast sjåfør og fast lege. begge 2 deler på oppgavene..

 

så med mindre du har satt av deg 2-3 år til å sitte på ræva på VG eller gå no ufattelig dyre medisinke kurs. så er ikke dette verdt å satse på!

 

Prøv deg heller som brannmann!

Det er noe jeg kunne tenke meg å bli med på til neste sommer

 

Da bør du først skaffe deg lappen på (lett) lastebil, og det er heller ikke gratis.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugekopp/Robert er vel såvidt jeg vet yrkessjåfør.

Kjører en blå Scania,2 aksla plattbil med kran.(tror jeg)

 

Sugekopp: vet jeg er nødt til å ta noen fag ja.

Har seg sånn at jeg jobber innen medisin, og har generell studiekompetanse, så det er ikke så mye som skal til.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugekopp/Robert er vel såvidt jeg vet yrkessjåfør.

Kjører en blå Scania,2 aksla plattbil med kran.(tror jeg)

 

Sugekopp: vet jeg er nødt til å ta noen fag ja.

Har seg sånn at jeg jobber innen medisin, og har generell studiekompetanse, så det er ikke så mye som skal til.

 

Hva for noe rart innen medisin er det du jobber med da? :) Nå er jeg virkelig spent.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugekopp/Robert er vel såvidt jeg vet yrkessjåfør.

Kjører en blå Scania,2 aksla plattbil med kran.(tror jeg)

 

Sugekopp: vet jeg er nødt til å ta noen fag ja.

Har seg sånn at jeg jobber innen medisin, og har generell studiekompetanse, så det er ikke så mye som skal til.

Å jobbe innen medisin er noe helt annet.

Kan du forklare/utføre ABCDE?

Foreta en enkel pasient-undersøkelse?

Kan du bruke ett backboard eller sette på en nakkekrave?

 

Ikke for å drepe drømmen din helt, men jeg tro VG utdanning er veien å gå om du skal kjøre ambulanse som yrke. Da som GK Helse/sosial og VK1 Ambulansefag. To år som lærling.

 

Er ikke sikker på om det blir ansatt så mange som ikke er faglærte lenger, er jo noe å skjekke ut før du spyr ut 20.000 :)

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"innen medisin" er et vidt spekter da, men nok om det.

 

Skal ikke se bort i fra at jeg hiver meg på videregående igjen om noen år.

Trenger bare de praktiske fagene når man innehar generell studiekompetanse fra før.

Tar jeg ikke skammelig feil, så er det 8 timer i uka.

 

privatgymnas er vel et alternativ i mitt tilfelle.

Går litt fortere, og er ikke fullt så "skoleaktig".

Heter vel bare -helse og sosialfag- nå.

Ut i fra det jeg vet, så tar det 2 år + 2 år læretid.(i forhold til 3 år på vanlig videregående(?) )

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan og ta det som privatist. 1 år intensivt og 4 år læretid.

Det har skjedd en del innen reglene for nyutdannede ambulansepersonell.

Det blir vanskeligere og vanskeligere å komme inn å få læretid utenom vanlig 2 årig skolegang først.

Det er uansett opp til det enkelte helseforetak å bestemme om du tilfredstiller deres krav innfor de normer de har satt. (tro det eller ei)

Har du NOU 76-2 kan du komme inn ved at helseforetaket gir deg et par tillegskurs. (Ofte PHTLS og andre grunnleggende kurs)

 

Sjekk rundt hva du kan ta på privaten av NLA, RKHK og andre organisasjoner. Hjertestarter, 160, Grunnutdanning for ambulansepersonnel, medisinske kurs o.l

 

Kontakt studieveilederen ved en av ambulanseskolene i landet. (Det er 2)

 

Jeg har jobbet som brannkonstabel og ambulansepersonell i nesten 10 år nå og har tatt nesten alt på privat basis fra ambulanseskolen til brannteknisk høyskole.

Men du må være målrettet. Folk som bare gjesteopptrer for å se om de liker dette yrket blir silt ut ved første tegn til dette.

 

Skal du innom brannyrket som det ble nevnt her MÅ du være annsatt i brannvesen da det bare er disse som får kursplasser på Norges Brannskole.

 

Lykke til.

Du er hva du vil være.

Lotus 3.6 Twin turbo Commodore B Coupé

Motor #1 100% original Lotus Omega C36GET

Motor #2 Lotus Omega Metanol Monster C36GET

 

Mercedes ML 230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ambulansefag mye for å få litt action/kjøre fort. Kan si det sånn, jeg angret ganske greit når jeg innså hvor omfattende dette yrket var og at det faktisk var kjipt å få utrykninger der personer var skadet/døde.

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ambulansefag mye for å få litt action/kjøre fort. Kan si det sånn, jeg angret ganske greit når jeg innså hvor omfattende dette yrket var og at det faktisk var kjipt å få utrykninger der personer var skadet/døde.

 

Det faktum at du må håndtere syke/skadde og døde personer når du jobber som ambulansepersonell, bør ikke komme som en overraskelse...

 

Til alle dere som tror at det å kjøre utrykning er actionfylt: den oppfatningen er helt feil. Enkelt og greit :) De aller, aller første minuttene første gang man prøver er litt spennende, men etter fem minutter har man fullt fokus på trafikkbildet og på å komme trygt og effektivt frem.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal love dere at det ikke er gøy å kjøre utrykning!!

Koster mange måneder uten lappen det hvis man blir tatt.

 

Jaja, men fra spøk til hagle her.

Er ikke selve kjøringen jeg er ute etter, men det å junne hjelpe folk uten surre rundt i et hus fullt av syke folk, så kan man heller jobbe ute i felten og kanskje være en avgjørende faktor i folks hverdag.

Ser faktisk opp til ambulansepersonell jeg, og synes samtlige som jeg har sett gjør en fabelaktig innsats.

 

Kan tenke meg at det ikke er morro å vite at din kjøring kanskje er helt avgjørende for den eventuellt skadde personens liv.

Du må komme deg frem på et kanskje ukjent sted på dårlig føre så fort som det forsvarlig lar seg gjøre.

Det som møter deg der, er helt ukjent og du skal da ta kontroll over situasjonen, og de du kommer til stoler på deg.

Actionfyllt og spennende er vel ikke de rette ordet om yrket nei.

Interessangt, utfordrende, meningsfyllt og aknskje til og med vanskelig er vel de rette ordene.

 

Har stor respekt for ambulansepersonell, og redningstjenesten i det heletatt.(har hatt en del flytimer i SeaKing-helikopter for å si det sånn..de folka der er gale!)

Politiet har jeg nada respekt for!

 

Fikk tilbake førerkortet mitt igjen på mandag...hvorfor har jeg 150 på førerkortet mitt?

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår