Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
high octane

krav for å få 160-kode på førerkortet sitt.(utrykningskjøretøy)

Rate this topic

Recommended Posts

Hei.

Lurer på hvilke krav som stilles for å kunne kjøre utrykningskjøretøy jeg.

-Alder?

-krav til vandel?

-melde seg inn i røde-kors hjelpekorps?

-hvordan er det hvis man har mistet førerkortet en gang?(ikke spesiellt grov overtredelse)

 

Kunne tenkt meg å kjørt litt ambulanse eller noe sånnt på hobbybasis egentlig.

Eller egentlig bare ha det for å ha det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alder er vel kanskje et krav ja, uten at jeg skal si meg for sikker. Vandelen skal være plettfri. Man MÅ ikke melde seg inn i røde kors, men man skal ha utdannelse el.l. All denne infoen har eg trøkt ut av en kompis av meg som er sykepleier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opptaksvilkår:

Kandidaten må oppfylle helsekrav til førerkortklasse D.

Kandidaten må ha fylt 20 år og innehatt førerkort klasse B i minst 2 år. Dette

før kursstart, teori.

Kandidaten må ikke ha fylt 60 år ved oppkjøring.

 

Står ingenting om plettfri vandel, men meget god vandel er vel en fordel.(ikke det at det omhandler meg spesiellt mye. Bare blitt tatt for fart to ganger)

 

Mulig jeg finner på å kjøre ambulanse om noen år, hvis det er mulig.

Man gjør som følgende at man verver seg for røde-kors, og er med som ufaglært, og får et visst antall timer praksis i faget, i tilleg til kursing i ambulansemedisin, og avlegger en eksamen.

 

Er noe jeg faktisk vurderer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Følgende krav er aktuelle:

1) Du må ha fylt 20 år

2) Du må ha hatt førerrett for klasse B sammenehengende i minst 2 år (har du mista lappen og tatt ny oppkjøring i det siste må du altså vente litt, Skurk)

3) Tilfredsstille medisinske krav for førerkort klasse D (buss)

4) Gjennomføre fastsatt opplæring og bestå tilhørende prøve (teori og oppkjøring)

 

Det er intet krav til plettfri vandel.

 

Drit i Røde Kors, ta heller kontakt med f.eks. Norsk Utrykningsforum eller Norsk Luftambulanse, de holder kurs i utrykningskjøring hele tida.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sånn basic behandling av pasienter, ser jeg ikke på som noe stort problem.

Regner med at jeg ikke skal drive med hjernekirurgi akkurat da.

 

Vandelen er også helt "ok" vil jeg tro.

 

Vet jeg blir nødt til å vente noen år ja.

Er så smått inn i medisinbransjen nå også, og syns det virker helt greit.

 

Greit å ha noe å falle tilbake på, hvis jeg finner ut om 20 år, at jeg vil ha en noe mer variert hverdag...

Er bare en tanke, men har fått svar på det jeg lurte på nå da.

 

Er nettop fyllt 19 jeg, og det er vel ganske nøyaktig 2 år til jeg kan kjøre opp på kode 160.:coplight

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det koster mye penger. Regn med 16-19.000 kroner. etter min lommebok, litt for mye for å bare "ha det i førerkortet"

 

-Skal du begynne som ambulansearbeider, så er du lærling i 2 år. Du må regne med at du må sitte baki med pasienten og får trolig ikke kjøre noe spes blått i det hele tatt. Kansje ut til pasienten noen ganger.

 

Er ikke bare å kjøre litt ambulanse på "hobbybasis" som du sier. Dette krever trening og gode medisinske kunnskaper for å ikke drite deg ut.

 

Veit røde kors har avtale om kjøring på grønne turer noen steder. Trenger ikke 160 lappen for å kjøre disse, ettersom jeg veit. Bare hvis du skal kjøre blått.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sånn basic behandling av pasienter, ser jeg ikke på som noe stort problem.

Regner med at jeg ikke skal drive med hjernekirurgi akkurat da.

 

Vandelen er også helt "ok" vil jeg tro.

 

Vet jeg blir nødt til å vente noen år ja.

Er så smått inn i medisinbransjen nå også, og syns det virker helt greit.

 

Greit å ha noe å falle tilbake på, hvis jeg finner ut om 20 år, at jeg vil ha en noe mer variert hverdag...

Er bare en tanke, men har fått svar på det jeg lurte på nå da.

 

Er nettop fyllt 19 jeg, og det er vel ganske nøyaktig 2 år til jeg kan kjøre opp på kode 160.:coplight

 

Hvis du har tenkt å bruke det om 20 år, må du huske å fornye det med ny legeattest for kl D hvert tiende år.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sånn basic behandling av pasienter, ser jeg ikke på som noe stort problem.

Regner med at jeg ikke skal drive med hjernekirurgi akkurat da.

 

Vandelen er også helt "ok" vil jeg tro.

 

Vet jeg blir nødt til å vente noen år ja.

Er så smått inn i medisinbransjen nå også, og syns det virker helt greit.

 

Greit å ha noe å falle tilbake på, hvis jeg finner ut om 20 år, at jeg vil ha en noe mer variert hverdag...

Er bare en tanke, men har fått svar på det jeg lurte på nå da.

 

Er nettop fyllt 19 jeg, og det er vel ganske nøyaktig 2 år til jeg kan kjøre opp på kode 160.:coplight

Variert hverdag? Kompis av meg jobba i ett år etter at han ble utdanna så flyttet han til trondheim for å studere noe bygg/ vei ingentinggjør... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ikke helt kontroll på dette, men jeg ser for meg at du har følgende tre muligheter:

 

1) Gå VGS på nytt.

 

2) Ta fagene på privatskole (litt mer intensivt enn VGS), dersom dette tilbys for det faget du vil bli lærling i.

 

3) Bli ufaglært lærling på dagen, da må du muligens gå som lærling i fire år før du kan ta fagbrev.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alternativ 2 så ikke så idiotisk ut da.

 

Hva som er så spesiellt med 160-koden egentlig?

 

Kan ikke være så mye som skal til hvertfall.

Militærpoliti som stopper mopeder, og sjekker at ungdommer som kjøper øl på rema er gamle nok er vel ikke helt i samråd med norsk tjenestemannslov?

 

Regner med at de har 160-kode ettersom de brukte blålys på offentlig vei.

Jævla klovner!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.