Gå til innhold

Salgspant i motorvogn

Ranger emnet


hanseeei

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på å kjøpe meg bil, men det er nesten 240000 i salgspant på den..

Hva skjer hvis jeg kjøper denne bilen, sitter jeg da med eget lån, pluss salgspanten som følger bilen?

Spør kanskje litt dumt, men best å være sikker på fremgangsmåte så jeg ikke plutselig har en halv mill i gjeld:P

På forhånd takk for svar:)

 

-Hansi-

- 97 Eclipse GS-T Spyder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Når han selger bilen, så går pengene som du gir for bilen, automatisk til lånet til tidl. eier. Får han ikke dekt hele lånet, sitter han igjen med rest lån. Men kan uansett være lurt å ta dette opp med selger. Salgspant betyr at selger måtte ta billån da han kjøpte den. (Banken har pant i bilen).

 

Har slik selv.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger har tatt opp lån med pant i bilen, og han skal ha 230000 for bilen, å på brønnøysund sine sider står det at han har salgspant på 238000 i bilen. Så hvis jeg betaler han 230000 for bilen, så går pengene direkte til banken som sletter deler av lånet, og han sitter igjen med 8000 i gjeld hos banken? Har hørt at panten som er i bilen følger bilen å ikke selger? Stemmer dette?

Litt forvirret, å ønsker ikke å sitte igjen med masse gjeld utenom det som er nødvendig..

- 97 Eclipse GS-T Spyder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra hvilken dato står den salgspanten? jeg Tror at salgspanten kan følger bilen jeg. får er jo mange som har brent seg på det å ikke sjekket opp med brønnøysundregistre før di kjøper biler.

 

når jeg solgte min så avtalte vi at han som skulle kjøpe bilen fikk hans bank til å årdne opp i den salgspanten som sto på bilen min, så når han overtok bilen var panten overført på han å slettet fra meg:)

- Vw Caddy 2006

+ Audi A3 1999 (solgt)

+ Audi A3 2004 (solgt)

+ Mazda 323F 1990 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det pant i bilen så risikerer du å stå ansvarlig (siden om selger slutter å betale på lånet så kommer banken å henter bilen). Kjøper du bilen med pant, kjøper du vel bilen + resterende lånesum.

Dette skremmer mange, men er nada problem om det ordnes riktig. Det letteste er å kontakte banken som har lånet, få tak i betalingsinformasjon og resterende sum (sum på BRREG er startsummen, den minker ikke før det er i 0 mener jeg), og deretter betale kjøpssummen direkte til banken (og evt resterende til selger).

 

Om du overfører alt til selger, så er det ingen automatikk i at pengene blir videreført til banken. De går til selgers konto og blir værendes der til han frivillig sender dem videre til banken, noe de av og til ikke gidder. :P

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Okei, dette var en gang i 05, så er jo for all del mulig at han har mindre salgspant at det som stod. Satser hvertfall på det. Skal kontakte han over helgen, å snakke med banken.

Takk for svar:)

 

Salgspanten følger bilen;men hvis lånet på bilen ble tatt i 05 og fyren har betalt på lånet så er nok den reelle salgspanten lavere.Da det er opprinelig salgspant(Lånesum på bilen )som står oppført i Brønnøysund reg,og denne summen blir ikke oppdatert underveis som lånet nedbetales

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panten følger i utgangspunktet bilen. Dvs at vist ingenting avtales, så risikerer du og sitte med lånet hans.. Mangen av de tilfellene der:)

 

Vist du har sjangs og hente bilen i bankens åpningstider så reiser du og selger dit, så får du kviteringer på at han har slettet panten og har banken som vitne. I dette tilfellet vil det være lurt og bruke en bankremiss..

 

 

Jeg kjøpte nettopp bilen min og dette måtte skje på kveldstid en fredag, da kjøpte jeg lånet han og. Dvs. jeg fikk vite restbeløpet på lånet gjennom banken hans, så fikk han resterende 23.000 kr i en bankremiss.

Så får du låne nummret hans og sletter lånet hans via din bank.

 

Egentlig veldig greit, sikkert for begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår