Gå til innhold

Førerkortløs i 7 mndr for 86 i 50-sone (forbikjøring). Skal i retten, trenger råd!

Ranger emnet


rollerboy

Anbefalte innlegg

En kamerat fikk 2 uker pallespikring å ble fratatt lappen i 2 år, han hadde 120 i 80 sonen.

 

Hvordan i guds navn går DET ann? 120 kmt i 80 sona er 4 kilometer over den berømte lappgrensa, og det tilsier ca 3-6 inndragningstid og bot. Ikke fengsel.

 

Sikker på det var en 80 sone? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ellers forsvarlig forbikjøring kan (merk: kan) 20% av farten trekkes fra målingen. Det er ikke lov å kjøre for fort ved forbikjøring, så derfor er ikke dette en fast regel. Hver sak vurderes for seg.

 

Vet at bl.a. Weezel her på forumet slapp unna med dette. Men så ser jeg nå at du lå i 86 i 50-sonen og ikke 60-en, så spørs om du får avslag siden du ligger 10 km/h over grensen for beslag. Likevel er det verdt et forsøk, om du får 20% avslag på farten havner du på 68,8 km/h og da får du lappen igjen. "Regelen" eller hva det kalles heter GP-4027.

 

Om den siste av bobilene du kjørte forbi kanskje har aksellerert mens du var på siden av de så du måtte øke farten litt ekstra, så kan forbikjøringen fortsatt regnes som forsvarlig. Dvs det var for seint å trekke seg.

 

Hvor var det 50-sonen din lå? Høres ut som et vestlandsfenomen med 50-soner som minner om høyere.. Kanskje noen kan svare på om skiltet faktisk er der..

 

Alle kan gjøre feil, og det er jævli å gå uten lappen i 7 mnd..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regelen for at lappen blir inndratt er mer enn +50% av fartsgrensen på stedet kjøringen ble foretatt.

 

Ditt tilfelle, 50 km/t fartsgrense, lapper blir inndratt fra og med 75 km/t.

 

Men som Morten sa så finnes det feilmålinger og 20% av 86 km/t er 17,2 km/t. Dvs at du "kunne" ha kjørt i 69 km/t mtp feil måling.

 

Skaff deg en skikkelig god advokat, så kan det hende at du faktisk klarer å beholde lappen din. ;)

 

Angående advokat, sjekk alt fra gulesider osv. Sjekk med de kriminelle. :P

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. jeg kjørte i en beregning utifra politiets målinger av spor.. 120 km/t i 80 sona. Jeg skrensa ut av veien og rulla rundt på et jorde med trafikk både bak og foran meg. Var kun min egen bil som ble innblanda i ulykka, og jeg var helt uskadet, og alene i bilen. Fikk 6000 i bot og 4 måneder uten lappen. Grensa for å miste lappen er 116 km/t. tror dere jeg har en sjangs til å få lappen fortere tilbake, i jobbsammenheng? dessuten kan måling av spor være feilmargin på. bilen skled sidelengs hele veien ut.

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du foreta forbikjøring skal man ikke passere fartsgrensen på stedet.

Dvs. Kjørte bilen foran deg i 45kmt har du lov til å kjøre i 50kmt forbi han.

Kjører du forbi på uansvarlige steder kan du få bot for uansvarlig kjøring. Kjører du effektivt og fint forbi denne karen i 65kmt feks er du en råkjører som blir bøtlagt.

 

Snilen i trafikken kjører pent og pyntelig videre.

Norge på topp ;)

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips til deg og svar til dingo84

 

Du kan få igjen lappen fortere eller på dagen vist du kan bevise at du trenger den i jobbsammenheng

 

DETTE vil ikke si å kjøre fra eller til jobb (Har jobben din intresse for å beholde deg så skaffer de skyss i form av at noen henter deg eller at de aksepterer at du kommer sener PGA du må vente på buss), men at du må kjøre en del på jobben.

 

Jeg skulle egentlig miste lappen i 6 månder for en stund siden PGA grisekjøring

Jeg driver som maskinreperatør / maskinfører og trenger absolut lappen for å komme meg fra annlegsområde til annlegsområde og for å kunne kjøre litt større maskiner etter vei.

 

dette fikk jeg bevist både skriftelig og muntlig fra både sjefene mine (Har 3 stk) og han som har ansvar for HMS.

 

Vist jeg ble uten lappen så måtte de finne en ny fyr til jobben som har førerkortet på Gravlaster, hjullaster, gravemaskin og dumper.. åja ikke minst BIL

også må fyren helst ha grunnlegendes utdanning innen et av bilmekanikkerfaga eller annlegsmekanikker. ikke krav til fagbrev her tror jeg (Jeg har det ikke enda)

 

dette fikk de også bevist at var vanskelig å finne

 

Så derfor, vist jeg da ble uten lappen så ville effektiviteten på arbeidsplassene synke (Det er jeg som frakter diesel, verktøy, deler osv..), jobben ville få dårlig rykte og det ville gå dårlig for dem vist de ikke fant en erstatter fort som faen.

 

Dette endte med at på dagen 2 uker etter dette skjedde så fikk jeg rekomandert brev + en bot på 4000,-

 

Lite sitat fra bota for at dere skal få et inblikk i hvordan det kunne ha gått:

"...Kjørte han en mazda personbil med kjennemerke ** ***** uten å være tilstrekkelig hensynfull, aktpågivende og varsom, i det han spant og/eller la bilen ut i sladd og/eller rundet hjørner på bygninger i høy hastighet, noe som medførte fare for trafikkuhell med personelle og/eller uten materielle skader."

 

Ja jeg har lært noe av dette, nestegang blir det åpen parkeringsplass!

 

 

(PS; Må bare få sagt dette: Her så nekta jeg ikke på en dritt, jeg inså at det jeg gjorde var galt og aksepterte at de dro inn førerkorter, SÅ til dere som sier Nekt på alt uansett situasjonen; Føkk dere, dere har mest sansynligvis enda ikke stått i den situasjonen der blåmann kjefter på deg og viser full intresse til å ta lappen din!)

 

 

Men tilbake til tråden,

 

Møtte han som ferska meg den dagen dette skjedde og slo av en prat.

 

Fikk vite noen intresange fakta da:

blant annet at jeg skulle få en bot på mellom 2000 og 3000 kr og og være lapplaus i 6 måneder.

 

Men som han sa; "Du har en utrolig god grunn til å få igjen lappen, spesielt når sjefene dine legger så mye arbeid i det. Og ikke minst! Du oppførte deg eksemplarisk i forhold til situasjonen når du ble tatt"

 

Boten min gikk opp mellom 1000 og 2000 kr, men jeg slapp å være lapplaus..

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du foreta forbikjøring skal man ikke passere fartsgrensen på stedet.

Dvs. Kjørte bilen foran deg i 45kmt har du lov til å kjøre i 50kmt forbi han.

Kjører du forbi på uansvarlige steder kan du få bot for uansvarlig kjøring. Kjører du effektivt og fint forbi denne karen i 65kmt feks er du en råkjører som blir bøtlagt.

 

Snilen i trafikken kjører pent og pyntelig videre.

Norge på topp ;)

 

Som jeg skrev over, så er det du sier regelen, men likevel kan du få trukket fra 20% av farten ved en ellers forsvarlig forbikjøring. Men da skal forbikjøringen være forsvarlig, ikke bare "det gikk jo fint å kjøre forbi i 30 over grensen". Kalles GP-4027

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gullhår kalles det. :) ikke mange som klarer å ordne seg så bra i jobbsammenheng.

 

njaa.. litt flaks var det vell, men når så mange engasjerer seg for at en gutt på 18 skal få beholde lappen pga han trenger den innen jobb så gikk det nok mer på insatsvilja og kunnskap på oppset av bøter og straff ;)

Japp, sjefene mine har også vært ute på noe lignendes så dette var erfaring

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regelen for at lappen blir inndratt er mer enn +50% av fartsgrensen på stedet kjøringen ble foretatt.

 

Ditt tilfelle, 50 km/t fartsgrense, lapper blir inndratt fra og med 75 km/t.

 

 

 

Det finn ingen regel som sier at lappen blir inndratt i + 50%.

 

I 50 eller lavere ryker lappen i 26 km/t over fartsgrensen, og i 60 og høyere 36 km/t over. Noe om vil si at lappen ikke ryker før 56 i 30 sonen som er nesten 100% over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble oppringt av politijuristen i går. de ønsker ikke å gå til retten med dette og foreslo 6 månder og 12.000 som jeg godtok.

 

takk for all støtte og alle råd.

 

til de som anbefalte meg å godta 9 månder, som var det opprinnelige forelegget før jeg kontaktet advokat, kan jeg bare si at jeg er glad for at jeg ikke fulgte dette råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble oppringt av politijuristen i går. de ønsker ikke å gå til retten med dette og foreslo 6 månder og 12.000 som jeg godtok.

 

takk for all støtte og alle råd.

 

til de som anbefalte meg å godta 9 månder, som var det opprinnelige forelegget før jeg kontaktet advokat, kan jeg bare si at jeg er glad for at jeg ikke fulgte dette råd.

 

Hadde vært morsomt å vite hvorfor de ikke ville gå til retten. De vet kanskje noe du ikke vet, og er derfor redde for en rettssak?

Minner litt om bad cop/good cop dette her. Først tar de deg litt ekstra, sier du ble målt i litt høyere hastighet etc, også prøver de å være "snille" og si at du kan slippe billigere unna ved å være snill eller ikke kjøre ting for retten. I virkeligheten har de tatt litt hardt i i starten, for så å "normalisere" straffen etter 2. gang...

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regelen for at lappen blir inndratt er mer enn +50% av fartsgrensen på stedet kjøringen ble foretatt.

 

Det der er bare piss.

 

I fartsgrenser opp til og med 60 km/t, ryker lappen ved 26 km/t over gjeldende fartsgrense. I fartsgrenser fra og med 70 km/t, ryker lappen ved 36 km/t over gjeldende fartsgrense.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår