Gå til innhold

Problem med støtdempingen


tomhel

Anbefalte innlegg

Hvordan skifta du dem, var det vanskelig? Måtte du "lufte" systemet eller noe lignende? Du har en 94 model, er det hydractive suspension på den? Er ikke det på min og det er en 93 modell. Min synker ned igjen etter noen få minutter etter at motoren er slått av. Med hydractive suspension så synker den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var enkelt å skifte dem. Jeg vil anbefale deg å låne en garasje på løftebukk som du kjører opp på. Du klarer det sikkert hjemme i garasjen også, men da bør du løsne(men bare såvidt)på kulene mens bilen er det høyeste nivå, dette er altså før du åpner lufteskruen på høyderegulatoren"regulator release screw". Deretter må du sette bilen på laveste nivå og så åpne lufteskruen en omdreining, du vil høre at den slipper ut luft i ett/to sekund. Det vanskligste var kulene bak på begge sider. Det vil garantert bli en del søl så ha det friskt i minne om du skal gjøre dette hjemme( speielt bak). Kulene foran er veldig enkle å skifte. Husk å sette den nye gummipakningen i festet før du skrur på plass kulene. SJekk nivået i behloderen, etterfyll om nødvendig. Etter det jeg har forstått så lufter du systemet ved å sette bilen på laveste nivå med motoren i gang og lar den gå en stund.

Kjøpte en stoooor polygriptang(rørtang), den gjorde jobben.

Bremsene og styring fungerte som det skulle med en gang jeg hadde skiftet kulene, så jeg tror ikke det er nødvendig med noen spesiell lufting.

Det er ikke hydractiv på min, men med antisinkkule i midten bak så skal bilen ikke synke med en gang(tror jeg).

 

Ikke fult så enkelt å forklare:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Jeg kjøpte for noen mnd'er siden en xantia 1.8 for en billig penge. Når jeg starter den opp etter at den har stått stille en del timer (over natten eller tilsvarende), så lyser stopp- og bremselampen i displayet. Etter at bilen har gått på tomgang 20-30 sek slokner de og alt ser ut til å fungere som normalt. Kjører jeg før de har sloknet, fungerer ikke bremsene før jeg har pumpet noen ganger. Den er også ganske kjapp med å sige ned når jeg stopper bilen, og noen ganger når jeg stanser i f.eks. et lyskryss, kjenner jeg at den løfter på bakenden.

.....Bremsene og styring fungerte som det skulle med en gang jeg hadde skiftet kulene, så jeg tror ikke det er nødvendig med noen spesiell lufting.

Det er ikke hydractiv på min, men med antisinkkule i midten bak så skal bilen ikke synke med en gang(tror jeg).

 

Ikke fult så enkelt å forklare:-)

 

Utifra det tomhel nevner over, så tolker jeg det som at gasskulene mine kan være problemet. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Har også en lysende abs-lampe, men det er visstnok en absføler bak som vanligvis er forårsaker (i følge merkeforhandler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Citroen Xantia 1.8i 1993.

Skifta gasskuler bak for en tid tilbake pga. stiv fjæring bak. Det funka helt glimrende. Etterhvert har det blitt litt problemer med fjæringa igjen. Når jeg står stille, feks i et lyskryss har fjæringa bak en tendens til å synke helt ned når jeg slipper bremsepedalen. Den hever seg igjen etter ca 30m kjøring. Av og til så hever bakenden seg i samme situasjon for så å senke seg til normalen etter ca. 30m. Regna med at det var hydraulikk olja som var dårlig og mye rusk i systemet. Skifta derfor ut olja med hydroflush olje som classicparts.org anbefaler. Detta funka delvis. Bilen hever seg raskere ved oppstart og den "tikke" lyden har blitt mindre, men samme problemet ved nevnte lyskryss er fremdeles gjeldende. Virker som den bygger opp / dumper trykk når bremsepedalen er tråkt inn. Noen som har en idee om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Jeg har akkurat kjøpt en Xantia 2L sedan fra 1994. Når jeg kjører over selv små dumper så vugger(veldig stutt/hardt)hele bilen. Virker litt som om det er når bakparten av bilen kommer over dumpen. Heving og senking fungerer bra. Hadde dette ikke vært en Citroen hadde jeg sagt at støtdemperene er gåen. Men siden dette er min første Citroen tenkte jeg at noen her i Forumet kunne gi meg noen tips. Jeg har sett litt på bilen og lurer på om det er hydralikk-pumpen det kan være noe galt med.(men som sagt så fungerer heve/senkingen)

Kan det være gasskulene?

Det skal jo være veldig god støtdemping på denne bilen?

 

Min datters nyinnkjøpte -94 Xantia har fått de samme symptomene. Men i tillegg har bremsekraften blitt tilnærmet lik Null. Bilen går fortsatt å heve/ senke, men jeg synes den reagerer veldig tregt. Noen ganger er det også slik at bilen senker seg framme, men blir stående på maks høyde bak. Fjæringen er helt borte.

Kan dette også skyldes disse kulene, eller kan det være andre årsaker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår