Gå til innhold

GUIDE: Feilkodeavlesing uten VAG-COM

Ranger emnet


Quattro73

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har fått den nye på eBay nå.. Har montert den, og da kjørte jeg med ca 95 grader på måleren. Det virket som mer naturlig måling. Men da jeg lar den stå litt på tomgang, så går den over 100...er ikke det mye? Kjøleviftene går som normalt...

 

DSC02551.jpg

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått den nye på eBay nå.. Har montert den, og da kjørte jeg med ca 95 grader på måleren. Det virket som mer naturlig måling. Men da jeg lar den stå litt på tomgang, så går den over 100...er ikke det mye? Kjøleviftene går som normalt...

Når motoren går på tomgang (og bilen står i ro) så er det helt normalt at temperaturen stiger og viftene slår inn.

Har du fått all luft ut av kjølesystemet?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når motoren går på tomgang (og bilen står i ro) så er det helt normalt at temperaturen stiger og viftene slår inn.

Har du fått all luft ut av kjølesystemet?

 

Jeg vet ikke..hvordan frigjør man systemet enkelt for luft da? Fylle opp ekspansjonstanken og klemme til det bare kommer væske?

 

For når jeg byttet MFTS, og satte på øvre radiatorslange igjen, så tror jeg det er litt luft der..eller?!

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt håpløst konstruert da det ikke er noen lufteskrue på de toppene, all luft kan derfor være vanskelig å få ut. Jeg fyller kjølevesken via flensen framme på toppen, samt øvre radiatorslange til det er fullt. Setter slangen på og fyller opp siste rest via ekspansjonstanken.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har litt rare målinger på oljetrykk og batt.spenning.

 

Ang. oljetrykk; når jeg lager et kast på rattet til venstre, så halveres oljetrykket ett sekund, fra 4 til ca 2 bar, for så å gå opp til 4 igjen med en gang. Også hvis jeg kjører i nedoverbakke og bremser relativt hardt, så synker det like mye, men rett opp igjen. Og på 1. og 2. gir, når jeg kommer opp på turtall, så synker det plutselig, men stiger straks jeg clutcher... Hva er det med måleren? Oljenivået ligger midt på pinnen...men det virker som det er noe med oljemengden/nivået (?)

 

Ang. spenningsmåleren, så viser den riktig når jeg starter bilen. Men når jeg setter på klimaanlegget, så synker det til 12 volt. Slår jeg av anlegget, så stiger det til ca 13. Må jeg ha ny dynamo? Har byttet batt.

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. oljetrykk; når jeg lager et kast på rattet til venstre, så halveres oljetrykket ett sekund, fra 4 til ca 2 bar, for så å gå opp til 4 igjen med en gang. Også hvis jeg kjører i nedoverbakke og bremser relativt hardt, så synker det like mye, men rett opp igjen. Og på 1. og 2. gir, når jeg kommer opp på turtall, så synker det plutselig, men stiger straks jeg clutcher... Hva er det med måleren? Oljenivået ligger midt på pinnen...men det virker som det er noe med oljemengden/nivået (?)

 

Min første tanke er dårlig kontakt ett eller annet sted mellom trykkgiveren og instrumentet (eller i selve instrumentet).

 

Ang. spenningsmåleren, så viser den riktig når jeg starter bilen. Men når jeg setter på klimaanlegget, så synker det til 12 volt. Slår jeg av anlegget, så stiger det til ca 13. Må jeg ha ny dynamo? Har byttet batt.

 

Dette er nok normalt da spenningsmålingen ikke utføres direkte på batteriet, men på det integrerte ledningsnettet i bilen. Det meste av spenningsfallet du ser er nok spenningstap i ledningene :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er dårlig kontakt ett eller annet sted mellom trykkgiveren og instrumentet (eller i selve instrumentet).

 

 

 

Dette er nok normalt da spenningsmålingen ikke utføres direkte på batteriet, men på det integrerte ledningsnettet i bilen. Det meste av spenningsfallet du ser er nok spenningstap i ledningene :)

 

Okey, takk for det :)

Mulig du har rett ang. trykkmåler..fordi det begynte sånn etter at jeg hadde demontert instrumentpanelet og byttet instrumentskiver. Er det bare og se over kontakter, evt. bytte instrumentmåer for oljetrykk?

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Om noen vurderer å handle seg en håndholdt diagnosescanner så kan jeg anbefale Autel sin VAG 405. Den fungerer alltid :)

Får opp feilkoder i klartekst, ikke kryptiske tallkoder som på¨de billigere modellene. Fungerer på flere bilmerker, men har spesialfunksjoner for VAG.

 

HeadUnit.jpg

 

Selges bl.a. HER. og HER.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ikke meningen å bringe dette opp igjen, men har nettopp byttet temp føler til den jeg kjøpte på eBay.. ;) Sliter veldig med varm motor, den sank ikke en gang ved kjøring i 50-60km/t.. Hvordan lufter jeg?

Dette bildet tok jeg sekunder før jeg åpnet ekspansjonstanken for å prøve på å få litt luft ut, og måten jeg gjorde det på var å skru opp korken på ekspansonstanken.. Masse luft og kjølevæske kom ut, (brun kjøkevæske, liknet på bestemors 13år gamle barksuppe eller rett og slett rust..).. Så klemte jeg på øvre radiatorslange (den som tempsensoren er festet til) slik at all luften ble presset ut igjen.. Har ikke sjekket siden ettersom det ble sent. ;) Var det sånn ca riktig prosedyre for lufting?

Her er bildet forresten:

58505_475273215914_542635914_7102292_4436005_n.jpg

 

JAJAJA! Jeg skal snart spyle systemet og få tak i ny kjølevæske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hei!

Ikke meningen å bringe dette opp igjen, men har nettopp byttet temp føler til den jeg kjøpte på eBay.. ;) Sliter veldig med varm motor, den sank ikke en gang ved kjøring i 50-60km/t.. Hvordan lufter jeg?

Dette bildet tok jeg sekunder før jeg åpnet ekspansjonstanken for å prøve på å få litt luft ut, og måten jeg gjorde det på var å skru opp korken på ekspansonstanken.. Masse luft og kjølevæske kom ut, (brun kjøkevæske, liknet på bestemors 13år gamle barksuppe eller rett og slett rust..).. Så klemte jeg på øvre radiatorslange (den som tempsensoren er festet til) slik at all luften ble presset ut igjen.. Har ikke sjekket siden ettersom det ble sent. ;) Var det sånn ca riktig prosedyre for lufting?

 

Det er vel strengt tatt ingen klar prosedyre for lufting av kjølesystemet på denne. På din motor er det ingen skrue man kan åpne for å få ut "fanget" luft i toppen. Når motoren holder driftstemperatur, stå i en bratt oppoverbakke et par minutter med motoren i gang. Gjerne en bakke med helling mot høyre slik at vannflensen framme på toppen blir det høyeste punktet. Husk full åpning på varmeapparatet. Dette vil muligens kunne hjelpe noe.

 

Om temp.måleren i bilen din stemmer så skal kjølevifta gå ved den temperaturen (ref. bildet ditt). Om vifta fungerer og ikke starter før instrumentet ditt nærmer seg ~120 grader så viser nok instrumentet ditt feil (for mye) :) Med andre ord har ikke den giveren på ebay helt korrekt ohmsk verdi kontra temperatur.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Måtte handle meg en ny multitemp.giver idag, den gamle fungerer akkurat når det passer den selv.

Kostet kr 230,- inkl frakt. Selve sensoren kostet ~175, slipper da fortollingsgebyr og moms :)

 

Om noen skulle trenge ny så selges de HER. Selger sender til Norge.

 

034919369c.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Quattro73 unpinned og featured this emne

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår