Gå til innhold

Bilpleie for dummies.......

Ranger emnet


truhaa

Anbefalte innlegg

Skal NXT Techwax herde? Hvor lenge evnt? Er vel ikke noe wipe on wipe off produkt dette kanskje...

 

Den skal "dobbelherde," dvs la den sitte på 30-60min før du polerer av, og et døgn eller to før du eventuelt legger noe over.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 246
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den skal "dobbelherde," dvs la den sitte på 30-60min før du polerer av, og et døgn eller to før du eventuelt legger noe over.

 

Okå. :) Den er en AIO ikke sant? Tenkte å bruke clay og lakkrens først, skader sikkert ikke det? Bruke mye trykk når man polerer med NXT`n?

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okå. :) Den er en AIO ikke sant?

Jepp :)

 

Tenkte å bruke clay og lakkrens først, skader sikkert ikke det?

Ikke dumt.. avfetting -> clay -> lakkrens.

 

Bruke mye trykk når man polerer med NXT`n?

Når du allerede har renset lakken er det ikke noe poeng å bruke noe trykk. Det viktigste er at trykket er noenlunde jevnt, da kan det være tips å bruke en EvenCoat-pad, de er lettere å legge jevnt med og unngå skjolder når man kjører lakkrens for hånd.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du allerede har renset lakken er det ikke noe poeng å bruke noe trykk. Det viktigste er at trykket er noenlunde jevnt, da kan det være tips å bruke en EvenCoat-pad, de er lettere å legge jevnt med og unngå skjolder når man kjører lakkrens for hånd.

 

Har skumpads fra Meguiars fra før, er even coat applicator mye bedre da?

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skumpads fra Meguiars fra før, er even coat applicator mye bedre da?

 

Er vel kanskje en smakssak, men jeg har inntrykk av at alle som har begynt å bruke dem holder seg til det.. man får også en mye bedre kontroll-følelse.

De er dog endel dyrere i innkjøp, men mine har i alle fall tålt ganske så mange vask,...

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kanskje en smakssak, men jeg har inntrykk av at alle som har begynt å bruke dem holder seg til det.. man får også en mye bedre kontroll-følelse.

De er dog endel dyrere i innkjøp, men mine har i alle fall tålt ganske så mange vask,...

 

Oki. :) Da må jeg prøve den! Litt uvant å bruke en pad med "pels" til dette men. Kan brukes til påføring av lakkrens, polering og voks. Samt fjerning av dette også?

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare påføring, ikke fjerning.

 

Var innom BilXtra, Mekonomen og Bilvarehuset Anker idag. Ingen av dem hadde den inne. :/ De fant forresten denne paden under båtserien hos Meguiars. Er det der den er ment til å brukes?

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom BilXtra, Mekonomen og Bilvarehuset Anker idag. Ingen av dem hadde den inne. :/ De fant forresten denne paden under båtserien hos Meguiars. Er det der den er ment til å brukes?

 

Den finnes både i bil-og båtserien, men den til båt er en god del større. Kun godkjemi.com som har denne hertillands såvidt jeg vet.

Har selv brukt den store båtpad'en (gammel type, firkantet) på bil og det går egentlig greit, men den lille runde til bil passer bedre i hånden ettersom denne ikke er veldig mye større enn de vanlige skumpad'ene.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den finnes både i bil-og båtserien, men den til båt er en god del større. Kun godkjemi.com som har denne hertillands såvidt jeg vet.

Har selv brukt den store båtpad'en (gammel type, firkantet) på bil og det går egentlig greit, men den lille runde til bil passer bedre i hånden ettersom denne ikke er veldig mye større enn de vanlige skumpad'ene.

 

Oki. Da bestiller jeg fra godkjemi! :) Bra du sa det, var akkurat på veg ned til BilXtra å bestille den store utgaven. :P

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar tidligere! Har de OK plastfornyer til lister o.l på Statoil? Funker Voksen du kjøper der også?

 

Er noen år siden sist bilen min har blitt polert, så skal gjøre det grundig nå :) Kjøre på med avfetting - Avspyling med høytrykk - Bilshampo og svamp - La bilen tørke - Polering? er helt ny på poleringsområde, og vill ikke gjøre noe feil!

 

Men det viktigste er at bilen er helt ren og tørr før en polerer?

Aprilia / Carina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen må være helt rein og tørr før du begynner ja.

 

Ville ikke kjøpt statoil produkter selv, du finner mye snax på nettet, det koster ikke så mye for en liten pakke og det holder mye lenger mener jeg + at det ser bedre ut.

 

Si hva du er ute etter så setter jeg, eller noen andre raske forumtroll opp en pakke.

1996 Omega B 3,2 Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar tidligere! Har de OK plastfornyer til lister o.l på Statoil? Funker Voksen du kjøper der også?

 

Er noen år siden sist bilen min har blitt polert, så skal gjøre det grundig nå :) Kjøre på med avfetting - Avspyling med høytrykk - Bilshampo og svamp - La bilen tørke - Polering? er helt ny på poleringsområde, og vill ikke gjøre noe feil!

 

Men det viktigste er at bilen er helt ren og tørr før en polerer?

 

1. Ikke bruk svamp! Den slipper ikke møkka fra seg i bøtta slik som en skikkelig vaskevott gjør. Det fører bare til riper og swirls i søkk og kav!

 

2. Ikke la bilen tørke av seg selv. Med en gang den har blitt vasket må du tørke av med en mikrofiberklut. Et hett tips er Meguiars Water Magnet. Den trenger du ikke vri opp i løpet av en bil.

 

3. Etter avfetting og vask kjører du på med clay fra Meguiars eller annet fabrikat.

 

4. Hvis det er mange småriper og swirls blir polerjobben lettere med Scratch-X fra Meguiars.

 

5. For å få bort swirls og riper helt MÅ du bruke maskin. For riktig bruk av maskin les litt rundt på forumet. Mange glupinger her som har mye peiling på dette.

 

6. Post gjerne noen før- og etterbilder i en egen tråd når du er ferdig

 

7. Lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ikke bruk svamp! Den slipper ikke møkka fra seg i bøtta slik som en skikkelig vaskevott gjør. Det fører bare til riper og swirls i søkk og kav!

 

2. Ikke la bilen tørke av seg selv. Med en gang den har blitt vasket må du tørke av med en mikrofiberklut. Et hett tips er Meguiars Water Magnet. Den trenger du ikke vri opp i løpet av en bil.

 

3. Etter avfetting og vask kjører du på med clay fra Meguiars eller annet fabrikat.

 

4. Hvis det er mange småriper og swirls blir polerjobben lettere med Scratch-X fra Meguiars.

5. For å få bort swirls og riper helt MÅ du bruke maskin. For riktig bruk av maskin les litt rundt på forumet. Mange glupinger her som har mye peiling på dette.

 

6. Post gjerne noen før- og etterbilder i en egen tråd når du er ferdig

 

7. Lykke til =)

Du sier at man MÅ bruke maskin for å bli kvitt swirls og riper. Hvorfor det? Fungerer det ikke å gjøre det for hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår