Gå til innhold

Bilpleie for dummies.......

Ranger emnet


truhaa

Anbefalte innlegg

Finnes vel rimeligere enn det, sendte nettopp en forespørsel til Flex i tyskland.. Hva er forskjellen på DA maskiner og roterende?:s

 

DA-maskiner oscillerer, og er greit å bruke for "amatører."

Roterende maskin brukes for større korrigering av lakk, og krever at du vet noenlunde hva du gjør før du fyrer igang maskinen på lakken din.

 

Du får ikke kjøpt direkte av Flex, de sender deg videre til forhandler i Norge, som regel dyrere enn Scandicshine.

 

Bl.a TESS pleier å ha Metabo polermaskin, koster ca 2700 + mva i pakketilbud om dagen. Dette er en sinnsykt god maskin.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 246
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

DA-maskiner oscillerer, og er greit å bruke for "amatører."

Roterende maskin brukes for større korrigering av lakk, og krever at du vet noenlunde hva du gjør før du fyrer igang maskinen på lakken din.

 

Du får ikke kjøpt direkte av Flex, de sender deg videre til forhandler i Norge, som regel dyrere enn Scandicshine.

 

Bl.a TESS pleier å ha Metabo polermaskin, koster ca 2700 + mva i pakketilbud om dagen. Dette er en sinnsykt god maskin.

 

Åja, nei jeg skal ikke ha DA maskin. Begynte i går på bilpleiesenter så jeg går for noe skikkelig..

 

Har tess en hjemme side det går ann å bestille i fra e.l?

Syntes den flexen var kjempe god å bruke, synd den er så dyr..

 

Noen som har erfaring med:

Flex XC3401VRG Polisher?

Motor Amps 7.5

Rotary RPM: 160-480

Orbital OPM: 3200-9600

Recommended pad size 6.5" - 7.5"

6 inch Velcro® backing plate included (not changeable)

Weight 5.75 lbs

Warranty 1 year

 

Er dette evt noe bra greier:)?

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørespor får man lettest med roterende, med ullpad eller pad med mye cut. (Eventuelt en dårlig pad.)

Polerer du etter metode (f.eks Zenith) og ikke bruker mer press enn nødvendig, får du mindre kjørespor.

Men uansett; etter at du har korrigert lakk med ull eller pad med mye cut, lønner det seg å gå over med en polish med lavt cut og en polishing pad for å jevne ut. Jeg pleier å kjøre med MG80 på gul polish-pad.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Vil det være feil å bruke Meguiars NXT Tech Wax etter først å ha lagt på DeepCrystal Polish? Blir noe av DC polish'en fjernet av polish'en som finnes i NXT'en?

 

Jeg har sett demonstrasjonsvideoer på meguiars.com der de faktisk kjørte DC Paint Cleaner, DC Polish og så NXT Tech Wax, så det funker nok helt fint.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Etter jeg har rubbet bilen med rubbingpute fra scandicshine, hvordan kan jeg vaske de rene??

 

Du kan bruke denne: http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=10&products_id=67&zenid=6258c260df85f38de2f866f93fd92f4e

Men eg er litt usikker kva du meiner med rubbingpute.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg handlet inn diverse meguiars i tillegg til det jeg allerede har så jeg har noen spørsmål.

Har stående NXT Tech Wash, men kjøpte også no Gold Class Shampo. Kan denne eventuelt brukes senere uten å fjerne voksen?

Har også bestilt Clay og Clay Lube som jeg venter på. Blir det da avfetting, høytrykk, Clay, Shampo?

Tenkte jeg også skulle teste Scratch X for å se om jeg får vekk noen lettere riper på ett par plasser.

Jeg kjøpte også Deep Crystal Paint Cleaner, Deep Crystal Polish og NXT Generation Tech Wax.

Kan jeg fulleføre med lakkrensen, gå rett på polering, rett på voksen så må voksen herde?

 

Jeg bruker bilen man-fre ca 20 min hver vei til og fra jobb så om det regner eller er vått på bakken blir bilen veldig fort skitten. Nå i vinter har jeg hatt ganske kjapp vask av bilen hver helg. De neste gangen jeg vasker bilen etter dette, bør jeg da bare skylle, Gold Class shampo og tørke?

Om været er ok i påsken vurderer jeg å ta det da siden jeg har planer om å ta meg helt fri. Så håper jeg været kan holde seg litt!

 

Rekkefølgen er:

Avfetting

Vask

Clay

Lakkrens

(scratch x)

polering

voks

 

Voksen kan du sikkert ta av etter 30 minutter, (når den er tørka) men herdetiden er rundt 24t. Dvs at den bruker ca 24t på å få rett hardheit for å beskytte lakken. I herdetiden er den var for fuktigheit osv. (forkorter beskyttelsestiden) Du skal og vente i 24t viss du vil ha eit nytt lag med voks på bilen. (du kan f.eks. ta på eit lag med voks etter neste vask)

 

Voksen tåler nok såpe. Skal og tåle eit par ganger med avfetting. Når vannet på biler ikkje perler (beader) noke særligt, er det på tide med meir voks.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

eg kjøpte et par med gule poleringsputer, og et par med de orange putene fra scandicshine..er det bare til å vaske de me varmt vann under springen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg kjøpte et par med gule poleringsputer, og et par med de orange putene fra scandicshine..er det bare til å vaske de me varmt vann under springen??

 

Det er greit med litt såpe og for å få vekk restene av lakkrens/polering/lakkforsegling/voks

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår