Gå til innhold

Bilpleie for dummies.......

Ranger emnet


truhaa

Anbefalte innlegg

Bremse caliptere blir vasket enten med dekk/felg på bilen (felgbørste), eller om det skal tas nøye blir felger tatt av. skiver får ikke noe spes behandling annet en den såpen som kommer på de v/vask, men jeg benytter en felgrens som ikke gjør skivene så "rustene" når det er ferdig (selv om det også kan komme av vannet)

 

hvis det var det du siktet til da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 246
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Beklager hvis dette er å anse som oftopic av trådstarter, men jeg må nesten spørre de som kan litt her.

 

Er meguiars unikt? Overalt hvor jeg snur og vender meg står det en erfaren med et meguiarsprodukt i hånda. Jeg har en holdning og tanke om at det dyreste ikke alltid er det beste, og i verstefall, så er det som er mye billigere ikke så veldig mye dårligere.

 

Jeg spør rett og slett fordi jeg har tilgang på f.eks AutoGlym produkter til en meget hyggelig pris.

 

Nå krysser jeg fingerene for at noen ærlige mennesker kan gi meg svaret på noe jeg har lurt på lenge :D

 

Personlig har jeg aldri prøvd meguiars, men er forsåvidt meget fornøyd med mange av AutoGlyms produkter.

 

Mvh.

Mercedes W210 - Vw Golf MK2 TD "ShabbyLooker" - Opel Record C Caravan V8 Prosjekt - Dodge Dart 4d til 2dHT ombygging

(x)Audi Coupe 1993 - (x)Vw Jetta 1983 - (x)Vw Golf "Loppa" MK1 - (x)Audi Coupe 2.8V6Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Meguiars er ikke unikt på noe måte annet en at det er bra saker det de lager, men det er flust av andre merker der ute som er bra også.

 

Hva du trenger og hvilken resultat/jobb du vil ha avgjør ofte hva som blir valgt av produkter. Autoglym er helt ok, benyttet det selv før (til jeg fant Meguiars;) og det ga et bra "nok" resultat da syntes jeg, men etter at du har testet andre merker etter hvert merker du en vis forskjell på de, samt at forbruker serien til autoglym ikke har noe korrigerings polisher,(ikke forbruker serien til Meguiars heller, unntatt ScratchX) Autoglyms Ultra deep shine ahr fillers i seg, som skjuler små riper, mens paint renovator har noe alu slipe saker i seg for lett korrigering, men den tar ikke mye..

 

Polish er litt smak og behag når det gjelder "forbruker" produkter fra div levrandører..Men når det kommer til proff saker er det større forskjell på produktene, men her er det også smak og behag som styrer mye. Både autoglym, Meguiars har en proff serie som er bra..

 

Duragloss feks er ikke dyrt i det hele tatt, men er i mine øyne noe av det dessidert enklesste jeg har jobbet med samt at det renser/beskytter veldig bra..blankt blir det også.

 

Pass på å legge på Extra Gloss protection til slutt på bilen da denne er noe enkelte ikke benytter, og det er denne som er sealeren til Autoglym..

 

Paint renovator el Ultra deep shine først etterfulgt av Super resin polish og så Extra gloss protection funker sikkert gull..Sistnevnte trenger litt herde tid vil jeg mene, så ikke vask bilen rett etter du har lagt den på (24 timer) Skulle også tro det var greit å legge på Extr gloss prot 2 ganger om du ønsker det (bare vent 24t i mellom lagene)

 

Alle disse produktene er enten for hånd el med en DA maskin (IKKE roterende maskin) bare så du er obs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den liker ikke varmen som den roterende genererer, kan kladde seg, og du får fort kjørespor...

 

Kan sikkert bruke bløt pads og lav hastighet, men det er ikke noe jeg personlig hadde vurdert/giddi å gjøre...For meg er roterende maskine en korrigerings maskin, alt av rens/polish/sealer går på med enten DA maskin el for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Meguiars er ikke unikt på noe måte annet en at det er bra saker det de lager, men det er flust av andre merker der ute som er bra også.

 

Hva du trenger og hvilken resultat/jobb du vil ha avgjør ofte hva som blir valgt av produkter. Autoglym er helt ok, benyttet det selv før (til jeg fant Meguiars;) og det ga et bra "nok" resultat da syntes jeg, men etter at du har testet andre merker etter hvert merker du en vis forskjell på de, samt at forbruker serien til autoglym ikke har noe korrigerings polisher,(ikke forbruker serien til Meguiars heller, unntatt ScratchX) Autoglyms Ultra deep shine ahr fillers i seg, som skjuler små riper, mens paint renovator har noe alu slipe saker i seg for lett korrigering, men den tar ikke mye..

 

Polish er litt smak og behag når det gjelder "forbruker" produkter fra div levrandører..Men når det kommer til proff saker er det større forskjell på produktene, men her er det også smak og behag som styrer mye. Både autoglym, Meguiars har en proff serie som er bra..

 

Duragloss feks er ikke dyrt i det hele tatt, men er i mine øyne noe av det dessidert enklesste jeg har jobbet med samt at det renser/beskytter veldig bra..blankt blir det også.

 

Pass på å legge på Extra Gloss protection til slutt på bilen da denne er noe enkelte ikke benytter, og det er denne som er sealeren til Autoglym..

 

Paint renovator el Ultra deep shine først etterfulgt av Super resin polish og så Extra gloss protection funker sikkert gull..Sistnevnte trenger litt herde tid vil jeg mene, så ikke vask bilen rett etter du har lagt den på (24 timer) Skulle også tro det var greit å legge på Extr gloss prot 2 ganger om du ønsker det (bare vent 24t i mellom lagene)

 

Alle disse produktene er enten for hånd el med en DA maskin (IKKE roterende maskin) bare så du er obs..

 

Jeg tror det er som du sier; at med mequiars så VET man at det er bra saker, men med andre merker kan man fort finne produkter som ikke duger (hvertfall sånn jeg ser det).

 

Jeg er ingen bilpleie guru, så derfor kommer jeg nok til å holde meg til forbrukerserien av AutoGlym da jeg er klar over dens muligheter og begrensninger (og da lommeboka mi prioriterer andre ting :D ).

 

Mulig jeg er helt på jordet nå men jeg mener å huske at rekkefølgen blir slik: 1. Paint Renovator 2. Super reshin ELLER Ultra Deep Shine 3. Extra Gloss.

Med tanke på at SRP og UDS har samme bruksområde, forskjellen ligger i at man bruker UDS på mørke farger (som i utgangspunktet er blanke) og SRP på klare og lyse farger (som er litt mer "skitne" da det er mer rens i denne).

 

Har selv dratt den runden der et par ganger. Både på nye biler og en boble som hadde stått på låven i 15 år :D Bruker da poleringsmaskin med roterende hode (Best Tools vinkelsliper utgave til 299,- :D ) og synes det fungerer bra. Ser liksom ikke helt årsaken til at en DA maskin skal gjøre en mye bedre jobb. Forklar gjerne hvordan disse maskinene fungerer og hvorfor det er bedre.

 

Sikkert mange bilpleie guruer som sitter å rister på hodet nå, men det får heller være :D

 

Jeg spør ikke om dette fordi jeg må jobbe overtid på McDonalds for å kjøpe meg en dorull, men jeg utfordrer Meguiars litt fordi jeg er lei av folk som sverger til Meguiars allerede før de har polert sin første bil :D Utfordrer deg også litt for å gi håp til de som ikke vil ta seg råd til Meguiars da det i følge mange er "det eneste som duger" :D

 

Tusen takk for alt så lang. Som du sikkert skjønner er dette noe jeg har hatt på hjertet lenge, og da er det godt å konfrontere noen som kan sakene sine.

Mercedes W210 - Vw Golf MK2 TD "ShabbyLooker" - Opel Record C Caravan V8 Prosjekt - Dodge Dart 4d til 2dHT ombygging

(x)Audi Coupe 1993 - (x)Vw Jetta 1983 - (x)Vw Golf "Loppa" MK1 - (x)Audi Coupe 2.8V6Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er som du sier; at med mequiars så VET man at det er bra saker, men med andre merker kan man fort finne produkter som ikke duger (hvertfall sånn jeg ser det).

 

Jeg er ingen bilpleie guru, så derfor kommer jeg nok til å holde meg til forbrukerserien av AutoGlym da jeg er klar over dens muligheter og begrensninger (og da lommeboka mi prioriterer andre ting :D ).

 

I og med at du får dette billig fra noen skjønner jeg det, men for andre som ikke får det, er det ikke så store forskjellen mht pris på Megs og Autoglym, Autoglym er sikkert ikke sååå mye dårligere en feks Meguiars, men jeg har heller aldri sett noe poeng å bruke 10 timer på en bil som er tilbake til start etter 2-3 vask det er for meg sløsing med penger OG tid, derfor vil jeg selv heller legge noen kr extra i potten slik at jeg får en beskyttelse som holder (ikke rettet mot Autoglym men andre "billige" produkter) Hvis du kunne kjøpe mailng til huset til 200,- for 10 liter og du måtte male om etter 3 år el du kunne kjøpe mailing til 800,- 10 litern som holdt i 12 år, hva hadde du valgt? mulig "litt" extremt exempel, men poenget kommer jo frem.. Det er litt tanken minmht å benytte noe som er bra isteden for å benytte noe som er greit nok.

 

Mulig jeg er helt på jordet nå men jeg mener å huske at rekkefølgen blir slik: 1. Paint Renovator 2. Super reshin ELLER Ultra Deep Shine 3. Extra Gloss.

Med tanke på at SRP og UDS har samme bruksområde, forskjellen ligger i at man bruker UDS på mørke farger (som i utgangspunktet er blanke) og SRP på klare og lyse farger (som er litt mer "skitne" da det er mer rens i denne).

 

Mulig du har HELT rett der Laksen, kjenner ikke til UDS så godt da den er kommet på markedet etter jeg benyttet Autoglym sist, mente bare at UDS var samme type som SRP noe som ikke var elt riktig (sorry)...

Samme hvilken farge bilen har i mine øyne mht rens, om bilen er sort el grå trenger også denne den beste rensen, da all pleie av bil starter med at det gjøres bra/riktig fra starten av for å få det resultatet du ønsker til slutt. Bruker selkv den samme rensen på alle biler uansett sort, hvit, grå rød osv, og padsen blir akkurat likke svart uansett farge på bilen..

 

Har selv dratt den runden der et par ganger. Både på nye biler og en boble som hadde stått på låven i 15 år :D Bruker da poleringsmaskin med roterende hode (Best Tools vinkelsliper utgave til 299,- :D ) og synes det fungerer bra. Ser liksom ikke helt årsaken til at en DA maskin skal gjøre en mye bedre jobb. Forklar gjerne hvordan disse maskinene fungerer og hvorfor det er bedre.

 

Dette står i en post jeg har her på forumet ang forskjellen på disse 2, saken er at det for det første er lettere å gjøre skade på bilen/lakken med en Roterende en en DA maskin pga varmen som den roterende utvikler, har fått noen PMs her ang dette noen ganger mht kjøreriper, samt at jeg har opplevd å få det selv. "hånd" polisher er utviklet for den varmen/friksjonen du oppnår med dine håndbevegelser, og er derfor laget for dette, en polish til en roternde er utviklet til den med at det er oljer ol som ikke tørker ut med en gang når den benyttes, samt at mange polisher har diminishing abrasives (sånn ca) som brytes ned når du polerer og korrigerer lakken slik at den er riperfri når den er brutt ned, noen pads er såpass grove at de selv gjør lakken matt, og det klarer ikke en "hånd" polish å korrigere bort...Kjørespor ser du ofte i sola el under halogen lampe, og mange har dette i lakken uten at de ser det selv. Roterende og hånd polisher "kan" sikkert benyttes, men det er ofte ikke noe poeng å skyte spurv med en kanon, holder med luftgevær da... Derfor anbefaler jeg det ikke, mange sier det går helt fint, mend et skal ikke ha kommet fra meg når de sender meg PM om at de har kjørespor i/brent lakken

 

Sikkert mange bilpleie guruer som sitter å rister på hodet nå, men det får heller være :D

 

Tror ikke det er så mange som ler her inne, alle "starter" et sted å lære og ALLE utvikler seg. Dessuten har jeg fått mange PMs jeg om mye rart....he he

 

Jeg spør ikke om dette fordi jeg må jobbe overtid på McDonalds for å kjøpe meg en dorull, men jeg utfordrer Meguiars litt fordi jeg er lei av folk som sverger til Meguiars allerede før de har polert sin første bil :D Utfordrer deg også litt for å gi håp til de som ikke vil ta seg råd til Meguiars da det i følge mange er "det eneste som duger" :D

 

Som sagt Meguiars er ikke SÅ dyrt, grunnen til at mange sverger til meguiars er fordi de får bra tilbakemeldinger på de aller aller fleste forumer, sef er det ikke alle som liker de, noe syntes de bla støver litt (proff serien)

 

Pris messig ligger Super resin Polish på ca 145-175,- og det "samme" produkter fra Meguiars, Deep crystal polish koster 166,-

 

Her er to steder som hvert merke selges, så kan du selv se selv hva som skiller de (ikke ta hensyn til at du får Autoglym rimligere, det er det jo ikke alle som får)

 

Autoglym:

http://www.xtremecar.no/shop/index.php?cPath=321&osCsid=c5516abbfd0547b9ece63d44c1a0f2fe

 

Meguiars:

http://www.bildeleksperten.no/shop/default.asp?PCID=28&expd=0&arrpos=79

Samt at Jegard.no er vel enda rimligere på dette...

 

 

Men du sier jo selv du ikke har prøvd Meguiars og det blir litt det samme som de som du sier "sverger til Meguiars før de har prøvd det" du sier det sikkert IKKE mye/noe bedre en feks Autoglym uten å ha prøv Meguiars, de sier det er bedre en autoglym uten å ha prøvd det, blir fra samme ståsted da..og da er det litt fristende å også si "da vet du ikke hva du går glipp av" ;)

 

Tusen takk for alt så lang. Som du sikkert skjønner er dette noe jeg har hatt på hjertet lenge, og da er det godt å konfrontere noen som kan sakene sine.

 

Kan og kan fru blom, du kunne noe jeg ikke var klar over også så alle lærer så lenge de lever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er kanskje ikke den helt store prisforskjellen. Jeg er veldig enig i det du sier. Er viktig at resultatet blir skikkelig og varig når man gjør dette, så du har overbevist meg. Jeg lover herved å prøve Meguiars før jeg kritiserer noe mer :D Bilen skal til lakkering i løpet av vinteren, så da får man vel gi Meguiars et forsøk til neste sommer.

 

Har du noen forslag til et nettsted for handel av meguiars. Gjerne utlandet hvis det er rimeligere ved litt handel!

 

I den sammenheng lurer jeg på hvilke meguiarsprodukter som "tilsvarer" de produktene jeg har brukt før. Kom gjerne med tips på konkrete produkter jeg "trenger" for å opnå et resultat som gjør at jeg som person blir overbevist om at meguiars er verdt pengene. Ikke vær redd for å anbefalte produkter som krever mye jobb, da jeg ikke er helt grønn og er vandt med autoglym :D

 

Kom gjerne med forslag til noen DA-maskiner i forskjellige prisklasser. Kjøpe fra statene?

 

Føler jeg blir inspirert til å gå ut i garasjen ;)

 

Takk :)

Mercedes W210 - Vw Golf MK2 TD "ShabbyLooker" - Opel Record C Caravan V8 Prosjekt - Dodge Dart 4d til 2dHT ombygging

(x)Audi Coupe 1993 - (x)Vw Jetta 1983 - (x)Vw Golf "Loppa" MK1 - (x)Audi Coupe 2.8V6Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser på førsten i denne posten er det satt opp en Megs pakke som funker godt, og er noe ala den serien som er nevnt mht Autoglym..

 

Mye snadder på Autogeek i mine øyne, ellers har jeg handlet litt fra ccs i england og noe fra cleanyourcar også i england..

 

Om du skal shoppe fra utlandet kan du like gjerne teste ut Duragloss etter min mening..

 

Duragloss 101, Duragloss 105 og Duragloss 111 er en "killer" kombo i mine øyne, disse er veldig lette å jobbe med, gir bra glans og holder lenge mht beskyttelse. Samt at de ikke koste skjorta heller..

 

Duragloss finner du både hos Autogeek i USA og c.c.s i england og begge stedene har det vært enkelt og greit å bestille fra..

 

Meguiars kan du sikkert kjøpe fra jegard.no el bilxtra her hjemme, ellers finner du det også på Autogeek (dog litt forskjellig utvalg)

 

Av DA maskiner har du en fra biltema til 299,- med to hoder som er helt grei, bare bytt ut padsene med noen fra cyclo el sonax, da har du en super maskin å jobbe med, UDM fra Autogeek er på 110w så den trenger du en omformer til som må kjøpes separat, men sistnevnte er vel den jeg hadde valgt selv om kr ikke var temaet. (kommer i 220w utg i 2008 mener jeg) Meguiars har også en DA maskin på trappene, men om denne kommer med 220v aner jeg ikke..

 

Nett adr til de overnevnte nettsidene finner du som sticky her under bilpleie også..Så er det bare å slenge seg ut i det med begge bena og fortvile over alle kronene som blir brent av etter hvert....he he

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Noen som tar slike jobber her? Jeg elsker bilen min men er det en ting jeg hater er det å polere å alt som er nevnt tidligere. Vet jeg er en stor synder som ikke gjør dette selv, å det har heller ikke noe med at jeg driter penger å velger å sette det bort til andre for jeg har ikke no mer penger en andre her, jeg blir bare rett å slett aldrig fornøyd når jeg prøver selv.

jeg har prøvd gang på gang på de bilenen jeg har hatt å har kommet dit at jeg ikke gidder å prøve mer. Tror nok det kommer av at jeg ikke tar meg tid nok.

Hehe å med tanke på grunkene som jeg ikke har mer en andre av så er jeg nok den litt gjerrige typen som kjøper billige produkter å i tilegg bruker dem feil.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du hater å polere kan være avhengig av at du har benyttet feil produkter når du polerer...

 

Duragloss 101, 105 alt Meguiars NXT gen WAX er på/av saker som er lette å jobbe med, spe på med et par microfiberkluter fra Meguiars så er det ikke noe stor jobb å legge på litt beskyttelse på bilen..

 

Om du skal fjerne riper, oxidasjon ol er det en annen sak, men L200n din ser jo bra ny ut den så det er sikkert nok med litt "light" pleie av den..

 

-Vask

-Clay

-Rens

-beskytt

Ferdig....

 

Så er du SÅ stolt av deg selv og alle sier du er flink, egoet vokser og snart er du hekta...hekta, hekta...he he

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du hater å polere kan være avhengig av at du har benyttet feil produkter når du polerer...

 

Duragloss 101, 105 alt Meguiars NXT gen WAX er på/av saker som er lette å jobbe med, spe på med et par microfiberkluter fra Meguiars så er det ikke noe stor jobb å legge på litt beskyttelse på bilen..

 

Om du skal fjerne riper, oxidasjon ol er det en annen sak, men L200n din ser jo bra ny ut den så det er sikkert nok med litt "light" pleie av den..

 

-Vask

-Clay

-Rens

-beskytt

Ferdig....

 

Så er du SÅ stolt av deg selv og alle sier du er flink, egoet vokser og snart er du hekta...hekta, hekta...he he

 

;)

 

ja er det med noen riper da skjønner du. naboen her har noen jævla busker som stikker godt ut i veien å her om dagen møtte jeg en bil som kom i litt bra fart rundt svingen her så måtte vrenge inn i buskene hans, må le litt for de blei pløyd ned så nå er de ikke no problem lenger, så har en del riper på skjermbredderen + sånne vanlige bløte riper på dene ene siden. har fått bort det meste som kom på fangeren men gadd ikke begynne på bilen og skjermbredderen.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår