Gå til innhold

Bilpleie for dummies.......

Ranger emnet


truhaa

Anbefalte innlegg

Ok det kommer mange spørsmål ang skal vaske el skal polere bilen, hva trenger jeg, hva gjør jeg?

 

Dette er ikke noe ondt ment mht de som har postet slike poster, alle starter et sted, det er masse å lese her under bilpleie etterhvert, og det er ikke like lett å skjønne alt.

 

Poenget med DENNE posten er at det meste som blir anbefalt han med hvit 79 mod golf funker på 99,99% av andre biler også, så om bilen er sølv, rød el sort spiller ingen trille.

 

Følgende under er en klipp og lim fra meg selv modda noe.

 

Trekker frem merker her som jeg personlig kjenner, da jeg ikke anbefaler noe jeg selv ikke har prøvd. ALT finnes i butikker i Norge.

 

Dette er "the basics" ang en god pleie av bilen med et bra resultat uten å svi av 3 dager.

 

HERE WE GO

 

Det første først:

 

VASK

 

Høytrykks vasker er å anbefale. ellers vil du trenger feks:

 

Meguiars NXT gen wash (sterk såpe)

eller

Meguiars Gold Class shampo (mildere) greit å bruke etter du eventuelt har polert bilen, da møkka ikke sitter så godt.

 

Wash Mitt, en god vaskehanske er å foretrekke fremfor svampen gjerne en i chenille, god og tykk. Meguiars sin chenille mitt, dvs den tykkeste de har er prima vare mht waskehanske, masse vann, godt og tykk og slipper møkka greit når den er i bøtta

 

2 stk bøtter om du virkelig skal være skånsom mht lakken din

 

Watermagnet er gull mht å tørke bilen, den trekker til seg masse vann, og ert mye mer skånsom mht lakken di en vanlige pusseskinn.

 

IMG_2689.jpg

 

FREMGANGSMÅTE

 

1:

Du starter da med å spyle bilen for møkk, helst med høytrykk da den fjerner MYE mer en hageslangen. Du finner høytrykksvaskere til under 1000,- som duger i krig, så pris er egentlig ikke noe unnskyldning, bruk gjerne litt tid på dette, og er bilen extra ille er det ofte en ide å bruke avfetting, men hold deg til en som er ment til bil samt er en grønn type (vannbassert) ikke motorvask ol som er ALT for sterk, Avfetting kan også tynnes vil jeg mene.

Norsk Prol har en avfetting kalt Prickbort, og denne er en god avfetting, denne inneholder dog alcohol (smaker dog dritt) Hvor mye voks denne fjerner er jeg ikke sikker på, men den tar nok noen typer voks.

 

2:

2 Bøtter + vaskehanske (wash mitt) + Bilshampo

1 bøtte med rent vann og 1 bøtte med såpe+vann. fyll såpebøtta opp 2/3 først med vann, ha i såpa og fyll opp resten så slipper du å ende opp med bare såpeskumm

 

Start på toppen først, og jobbe deg rundt bilen slik at de laveste panelene blir tatt til slutt. Dupp vaskehansken i såpebøtta og vask, dupp den deretter i bøtta med rent vann og skyll godt, dupp den deretter i såpebøtta og vask igjen, dette gjentar du til bilen er ferdig.

 

Bruk hageslange til å skylle dørterskler, under dører, tanklokk og alle "drenerings" steder på bilen før du vasker over dem, anbefaler en egen mitt disse stedene på bilen, samme gjelder kanaler og "under" bakfanger osv, dette er viktige steder å holde rene og pene da det samler seg masse dritt her og er ofte oversett og er de stedene det dukker opp rust først.

 

IMG_2635.jpg

 

IMG_2641.jpg

 

TIPS 1 det kan lønne seg og spyle panelene med hageslange etter du er ferdig med de, dvs du vasker taket ferdig for deretter å spyle det så ikke såperester tørker.

 

TIPS 2 Ikke vask i sola, stå i skyggen, er det ikke mulig mht skygge er det VELDIG viktig mht TIPS 1.

 

FELGER/DEKK/HJULBRØNN

Her er det ofte ikke noe valg, og felgrens må til. Meguiars all wheel cleaner er en god felg rens, denne sammen med en felgbørste og en gammel washmitt funker bra.

 

På med felgrens og la den virke noen min før du spyler felg/dekk. deretter er det en bøtte med såpe/washmitt/wheelbrush som skal til pers. Hvilken du bruker først spiller ingen trille, og kommer du til på baksiden av felgen med vaskehansken trenger du ikke wheelbrush (om du da ikke har mye kriker og kroker på felgene)

IMG_2543.jpg

 

IMG_2548.jpg

Den sorte runde er en wheelShMitt, men det holder med en gammel WashMitt

 

Vask også hjulbrønn, men bruk en svamp her som kan kastes etterpå. Husk bakside skjermer også, den knekken på skjermen holder mye godsaker. Bare gå ut og kjenn!!!

 

TØRKE

 

Da er vasken ferdig, og Meguiars Water Magnet hentes frem. Hvorfor water magnet? fordi den holder myyyyye mere vann en det pusseskinnet morra di altid er sur for at du har brukt på bilen din. Pusseskinn riper, ferdig med det.

 

Fjern tuten på hageslangen slik at vannet bare renner ut av den, så beveger du slangen forsiktig over bilen (tak, panser, sider) slik at du "flommer" bilen og da ligger det mye mindre vann igjen på bilen etterpå. Deretter er det frem med Water Magnet og tørke over, fra toppen og ned. Når du da er ferdig, dvs at du har vært nøye med vasken også, skal WMn være våt og så si ren..... om ikke......skjerpings..

 

La bilen stå litt for så å ha på Meguiars dekkglans.

 

TIPS 1 ArmorAll tire foam funker bra i hjulbrønn, den "sveller" litt og gir gir naturlig gloss. Den er det bare å spraye på og la virke.

IMG_3339.jpg

Hjulbrønn UTEN behandling er ikke lekkert

ArmorAlltirefoam13.jpg

NB bilde fra i vinter, bilen er IKKE vasket her.....så dere ikke tror jeg slurver, he he

 

 

 

 

oppsummering:

 

Alt fra Meguiars

 

Nxt gen Wash el gold class

Chenile Wash mitt

2 x bøtte (samme hva merke) et alt er GritGuard

watermagnet (gjerne 2 stk)

 

Felger har du:

 

Alt fra Meguiars

 

all wheel cleaner +

Felgbørste

Gammel WashMitt

 

CLAY

 

HVORFOR CLAY

 

Fordi UANSETT hvor mye du vasker klarer du aldri å fjerne alt av møkk på bilen din, dette finner du bevis på hvis du prøver clay (til og med på ny bil) på bilen etter en GRUNDIG vask, vil det altid være møkk på clay baren.

 

Clay fjerner alle de nuppene du kjenner på bilen på en skånsom måte (uten å ripe) så lenge du følger visse kritterier.

 

Clay bør benyttes FØR du skal polere bilen din, da de nuppene du kjenner med handa/fingrene fort kan løses opp av polish, og bli med på en heisatur rundt omkring på lakken din under polerings paden og lage mange flotte små sirkler.

 

HVORDAN

 

Bare clay funker ikke, du MÅ ha smøring (clay lube) for at clayen skal bevege seg over lakken din uten motstand, dette følger ofte med i "kit" som er det greieste å kjøpe/bruke for 95% av oss.

 

1. bilen SKAL vaskes OG tørkes først

 

2.

-Pakk claybaren ut av plasten (om du ikke vil dele den)

 

-Del den gjerne i 2, da det ofte holder på "normal" nuppete bil, del den da MED plast på og ikke legg den på hobbybenken med møkk for deling, men del den inne på en ren kjøkkenbenk

 

-kast et blikk på clayen så det ikke er noe bøss ol på den

 

-Sprut clay lube (smøre middel) på clayen og på panelet du skal claye, start på toppen/taket. Fortsett å sprute smøremiddel der du clayer, du merker clayen henger litt om du bruker for lite (du kan aldri bruke FOR MYE smøremiddel men du trenger ikke overdrive, i og med at det koster penger)

 

-Ikke press, men la clayen gli forsiktig frem og tilbake (ikke rundt) over lakken og du kjenner at den "jobber" hold på til clayen beveger seg uten motstand, kjenn med fingre om panelet er glatt hvis ja, gratulerer, og beveg deg videre til neste panel, men sjekk clayen først og brett den en gang om den ble veldig stygg eller form den om ved å kna den i handa. SÅ fortsett til du er ferdig med bilen

 

-Spyl bilen med vann, vask el tørk den og du er ferdig.

 

 

 

JEG LOVER Å

 

-Ikke slippe clayen i bakken (dvs rett i søppla)

-Ikke claye når det er for kaldt (+12 til 15c og oppover er bra) Du vil kjenne at claybaren blir hard, da kan den ripe.

-Vaske bilen først

-Sjekke clayen ofte for bøss/stein

-Ikke prøve å claye uten smøremiddel

 

LAGRING

 

Sprut litt smøremiddel på clayen og legg den i en liten plast pose (brød pose feks) Kjenn på den neste gang den skal brukes så den ikke har blitt hard/sprø. oppbevares IKKE i garasjen om vinteren.......

 

Meguiars Quik Clay kit (1 clay bar + smøremiddel)

IMG_2653.jpg

 

Så er det over til Rens/polish/beskyttelse

 

 

POLERING

 

Tar for meg de produktene det er mest prat om og som jeg får mest PM om, samt som jeg kjenner greit. Dette er grei fremgangsmåte mht rens/polish/beskyttelse, det er faktisk mindre avansert en å vaske bilen etter min mening.

 

Første du gjør etter vask og clay er å sjekke etter riper, Meguiars ScratchX fjerner mye av det du har av riper på bilen, men den er ikke noe "mirakel" middel, den tar mye, men ikke alt, men absolut å anbefale. En tommelfinger regel er ofte at om du kjenner ripa med en negl, er den for dyp til å fjernes. Du må også ofte gå over flere ganger for a det skal bli bra. Den kan brukes flekkvis på bilen eller over hele (som tar litt tid)

 

ScratchX, da gjør du slik:

-Litt på en pad

-Jobb godt inn til produktet er nesten borte.

-tørk av med microfiber, denne skal ikke tørke

-innspiser og gjenta om den ikke er borte.

 

Så er det over til rens/polish/beskytt

 

IMG_2657.jpg

 

1.

Lakkrens med Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner

For å fjerne død lakk og fjerne "små" riper, samt å gjøre at de neste stegene har god heft.

 

-påfør litt med en poleringspad,

-jobb den inn i lakken godt, frem og tilbake liker jeg best personlig, men jobb i sirkler om det er ønskelig, til den nesten er borte

-fjernes med en gang dvs den skal ikke tørke

-Fjern med Meguiars Microfiber, det er det enkleste

 

2.

Meguiars Deep Crystal Polish

Henter opp glansen på lakken og gir den en dybde som ikke kompisen din har.

-Påfør litt med en poleringspad

-Jobb til nesten borte, frem og tilbake

-fjernes med en gang, dvs ikke tørke

-fjern med Meguars Microfiber

 

Når det sies "ikke tørke" vil det si at det må jobbes med på ett og ett panel om gangen, ikke smør på hele bilen og tro dere rekker å tørke av før det er tørt.

 

3.

Beskytt med Meguiars NXT generatin tech WAX

Den er er en AIO, dvs den har litt rens i seg, men det er veldig lite. Denne er rosinen i pølsa, og beskytter lakken, samt gjør bilen mye enklere å vaske de neste gangene du svinger mitten.

-påfør hele bilen

-la tørke godt

-fjern med Meguiars Microfiber

 

Det er samme fremgangsmåten mht alle sealere (siste du legger på) Er Sealeren helt uten rens kan du gjerne legge på flere lag, men noe mer en 2 er ofte uten mening, samt at hvert lag av sealer (step 3) skal herde i minimum 12 timer, anbefalt er 24 timer før du vasker eller legger på neste lag.

 

HUSK: underside dører, drenerings steder, dørterskler, bakside tanklokk, skjermbuer. ALLE steder det kommer vann bør beskyttes

 

Hvor lenge NXTn holder er avhengig av flere faktorer (vær, vaskemiddel, salt, avfetting osv)

 

TIPS 1

legg på TYNT, t-y-n-t, mye produkt gir deg IKKE blankere bil bare mere jobb.

 

TIPS 2

Sjekk pad innimellom for møkk, og ikke slipp den i bakken, da MÅ du bytte den ut.

 

TIPS 3

Du trenger IKKE lakkrens/polish FØR hver gang du legger på feks NXT gen tech wax, det holder ofte med rens 1 gang i året. NXTn/beskyttelsen kan du gjerne legge på hver tredje månde i og med at den tar deg 30-60 min å legge på/fjerne

 

TIPS 4

Om du ikke ønsker å gjenomføre alle tre stegene, kan du droppe 1 og 2 og bare legge på NXTn, men du skal ikke gjøre 1 eller 2 og droppe 3, da forsvinner polishen fort, og lakken blir ubeskyttet

 

les bak på flaskene om det er noe annet en de overstående. du benytter.

 

Så her er et før og etter bilde:

 

Fra dette:

IMG_1627.jpg

 

Til dette:

evo_81.jpg

Helt sant!!!!!!!

 

Vel, vel, Lykke til, og er det noe jeg har glemt, eller dere vil ha mere innføring i/ikke skjønner send meg en PM så retter/fyller på jeg denne posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 246
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bra jobbet truhaa, absolutt sticky. Hvis du gidder å skrive en med Mg-serien også + maskin, så burde alle spørsmål være besvart en god stund. Hehe! :)Selve vaskeprosessen er jo den samme, så blir jo bare det du hiver på padden. Du får se om du gidder en dag! :D

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ventet på at du skulle gjøre, truhaa. Tror det blir litt enklere for deg å surfe på dette forumet nå, hvis folk leser denne først. Du har jo selv skrevet at du ikke klarer å skrive kortfattet, så i teorien skal du jo få litt mer tid til deg selv nå :P Du er en ekte ildsjel!

 

EDIT: Denne kvalifiserer som sticky, da dette er en step-by-step guide som gir svar på det sikkert 5-15 stykker starter tråder om i løpet av ei uke.

- '11 Lexus CT 200h
- '99 Lexus IS220 Sport[sOLGT]
- '99 Lexus IS200 Sport[sOLGT]
- '84 Toyota Corolla [Kondemnert]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår