Gå til innhold

Kobling av kondensator, hjelp!

Ranger emnet


Burny

Anbefalte innlegg

Hvilken av metodene skal jeg koble på?

 

Kondensatoren har 1 - pol, og 1 + pol, akkurat som et batteri.

 

Jeg skal koble 2 forsterkere på den..

 

Det jeg egentlig lurer på er om strømen fra batteriet skal gå rett til forsterkeren, også videre til kondesatoren, eller kondesatoren først også videre til forsterkeren?

 

Utennavn.jpg

- Vw Golf IV GTI

- X Vw MK2 VR6

- X Golf IV 1.6 Highline

- X Audi A4 1.8TQ

- X Min Badass Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensatoren skal stå i paralell mellom batteri og forsterker.

HUGS for all del å lade kondensatoren sakte opp før påkobling!!!

Les og lær før du gjør noe. En kondensator av denne størrelsen lett kan ta fra deg en finger eller 2.

http://bilradiospesialisten.no/index.php?aID=102&ids=artID

 

Hvordan lader jeg den opp da? Hva mener de med motstand?

- Vw Golf IV GTI

- X Vw MK2 VR6

- X Golf IV 1.6 Highline

- X Audi A4 1.8TQ

- X Min Badass Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koble alt sammen, kondis og forsterkere og sett en 12v / 10-20w lyspære mellom batteriet og strømkabel til pæren sløkkes... da er kondensator (og faktisk forsterkerene også) laddet og da kan du koble strømkabel til batteri..

 

skal jorde, -/minus, frå kondensator på et godt egnet sted, +/pluss frå kondensator skal bare inn på strømkabelen til forsterker så nærme forsterker som mulig..

hvordan det kan gjøres kommer an på hva du har av fordelings-blokker eller slikt.

bare husk at alt som har med kabel og strøm å gjøre, skal gjøres kortest mulig..

 

en kondensator skal ikke eksplodere, men har sjøl (med vilje) fått en 0.5F Phoenix G. til å gi fra seg et ganske saftig puff og smell.

men uten ladding kan den evnt brenne av innvendig.

 

-stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
koble alt sammen, kondis og forsterkere og sett en 12v / 10-20w lyspære mellom batteriet og strømkabel til pæren sløkkes... da er kondensator (og faktisk forsterkerene også) laddet og da kan du koble strømkabel til batteri..

 

skal jorde, -/minus, frå kondensator på et godt egnet sted, +/pluss frå kondensator skal bare inn på strømkabelen til forsterker så nærme forsterker som mulig..

hvordan det kan gjøres kommer an på hva du har av fordelings-blokker eller slikt.

bare husk at alt som har med kabel og strøm å gjøre, skal gjøres kortest mulig..

 

en kondensator skal ikke eksplodere, men har sjøl (med vilje) fått en 0.5F Phoenix G. til å gi fra seg et ganske saftig puff og smell.

men uten ladding kan den evnt brenne av innvendig.

 

-stig

 

rett å slett kjøre ledningen igjennom en lyspære... er dette for og att lyspæra skal stjele litt strøm, eller skal den bare vise om ladinga er ferdig eller ikke? hvor lang tid tar det ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dette for og att lyspæra skal stjele litt strøm, eller skal den bare vise om ladinga er ferdig eller ikke? hvor lang tid tar det ca?

 

når kondisen er utladdet så har den en meget lav indre motstand -rundt 0,02 ohm- som tilsvarer ren kortslutning i en meget kort tid ved tilkobling til batteriet derfor gnisterer det så kraftig og de fleste "amatører" tror det er en håndgranat de håndterer.... grinchy når du setter en lyspære eller motstand ei serie vil spenningen ligge over lyspæaren -siden kondisen har nærmere 0 ohm motstand ifølge ohms lov vil nesten maks spenning være over pærern som vil lyse maksimalt for etterhver som kondisen ladder seg opp vil total strømmen gjennom minke ergo spenningsfall over lyspæren bli lavere og lavere spenning gir mindre lys og når kondisen er helt oppladdet vil praktisk talt gå 0 strømm gjennom og da slutter den å lyse og... capichi?? :)

 

tiden det tar kan du regne ut ifra motstanden i lyspæren (den er ikke linæar forresten ;)) ellers går fortest å ladde den opptil 60% av kapasiteten men den resterende 39,9% tar lengre tid men den når aldri 100%....

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe problem, bare å koble på. Den vil verken sprenge eller noe, bare noe gnistring på polene. Men kobler du feil (altså pluss på minus og motsatt) så vil du kanskje mangle en finger eller to, eller få syre skader. ikke pent, tro meg.

 

Kondisen tar ikke skadet av dette, har tatt opp dette og testet dette mange mange ganger på vk1 elektronikk. Ikke noe problem.

NÅ-BMW E61 07 520DT

x -Toyota Yaris 05 TS Turbo

x -Ford Escort 16 V STV 98

x -Mazda FD3S 94 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vil ikke "mangle en finger eller 2" om du feilkobler på polariteten heller.... grinchy da alle elektrolytt kondensatorer har en overtrykks sikkerhets ventil som åpner seg når elektrolytten "koker over"... skal det bokstavelig talt explodere må den utsettes for mange ganger den maximale påtrykt spenning som kondisen tåler da vil elektrolytten koke så extrem fort at overtrykks ventilen vil ikke åpne seg fort nok... :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår