Gå til innhold

Ambulanse tatt av UP under hasteoppdrag

Ranger emnet


CoilOver

Anbefalte innlegg

I ambulansen har vi 3 kjørekoder.

-Grønn: Helt vanlige kjøreoppdrag. f.eks hjemkjøring fra sykehus.

-Gul (haster): Dette er som skrevet, kjøreoppdrag som haster, men ikke er akutt.

-Rød (Akutt): Hjertestans, overdose, besvimelse osv... Her blir det krevet fri vei ved bruk av blålys, Og sirener ved behov. Som juristen over her skrevet. Skal vi fortsatt følge paragrafene som omhandler å kjøre varsomt hensynsfullt og aktpågivende.

 

Hvis det hastet med pasienten, og de måtte komme fort fram. Så skal de oppgradere kjørekoden, og kan kreve fri vei.

 

Selv om politimannen virket litt teit, så hadde han faktisk retten på sin side til å stoppe de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rett til å stoppe de JA det hadde han. Rett til å holde de igjen når han ble forklart situasjonen NEI det hadde han ikke.

 

For å ha de på det reine, så er jeg enig i at det er teit å stoppe en ambulanse på oppdrag. Spesielt om det bare er 7 km over grensa.

 

Tror nok han har lov til å holde igjen altså. Er det liv å helse som står på spill, så kommer blålysa rimelig fort på skjønner du.

Derhen tolker jeg det derfor at det ikke var en akuttur... Du skjønner poenget mitt!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi konkluderer litt her, for å unngå at vi gjentar hverandre 240923409109109283 ganger.

 

Alle er enige om at ambulansen kjørte for fort, uten å bruke varslingsutstyr.

 

Alle er enige om at politimannen hadde hjemmel til å stoppe ambulansen, utrykning eller ikke, jfr Vegtrafikkloven § 10.

 

Alle er enige om at det var en dårlig vurdering av politimannen å holde igjen ambulansen når han fikk høre at de hadde en pasient i bilen, SELV OM han strengt tatt hadde hjemmel til det også.

 

Alle er enige om at dersom ambulansen hadde brukt varslingsutstyr, hadde den trolig (høyst sannsynlig) ikke blitt stoppa.

 

Skal vi si oss fornøyd nå? :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener ganske bestemt poltiet gikk ut i media med at de skulle ta rå kjørerene og ikke de som lå noen km over i 60 sona.. detta var da forrigje uka mener jeg..

 

har du ikke skjønt det enda? alt over 45 ER råkjøring i en stor del av norges befolknings øyner.. og hvertfall en stor prosent andel av de med 10-30 års erfaring fra politi, politikk eller andre slike statlige bedrifter! og det uansett hva den egentlige fartsgrensen er på stedet.. hehe!

 

De er så glupe ja.

Satt på med en uniformert politibil for ikke så lenge siden, han kjørte i 90 i en 50 sone uten bruk av hverken sirene eller blålys.

Angrer på at jeg ikke sa noe.

 

hvordan var det med belte og mobil bruken på den turen da?? så du noen handsfree og belter som strammet rundt livet?? hehe..

btw, hvorfor satt du på egentlig?? hyggetur? hehe:hide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel.

 

Har vel en 4 - 5 episoder der politiet regel rett har brutt loven. Da har jeg selv vært til stede.

 

Men møter jo så klart mange orntlig politi folk også.

 

På søndagen hadde jeg inbrudd i bilen. Drar ned på kamre for å få litt hjelp. Kommer inn døren og der er det ingen ved skranken. Hører fra bakrommet at det er fotball på tven. Joda. Der sitter alle gutta og glaner fotball.. Hhehe..

 

Får beskjed å fylle ut en anmeldelse. De ser ikke på bilen en gang. Han bare så igjennom ruta at min bil rute var knust.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår