Gå til innhold

Shell V-Power gjir bedre ytelse?

Ranger emnet


maxhp

Anbefalte innlegg

Det er stort sett bare sprøyt. Jeg tviler på at man på vitenskapelig vis klarer å måle seg frem til om denne bensinen eventuelt har et høyere energiinnhold per masse enn vanlig bensin, så da er det eventuelt bare tilsetningsstoffene som gjør forskjellen; hvis det nå ér noen forskjell.

 

Drivstoff med høyere energiinnhold "brenner bedre" enn vanlig bensin (tenk nitromethan), skaper et høyere sylindertrykk og dermed mere effekt. Mere oktan kan gi høyere effekt, forutsatt at motoren er bygget opp- og mappet på en slik måte at den er avhening av vanskeligere antennbar bensin for å holde tenningsbank/detonasjon unna (tenk høykompresjons sugemotor med for høyt kompresjonsforhold eller turboladede motorer under for høyt ladetrykk, hvor man må stille tilbake tenningstidspunktet fra optimalen for å kontrollére tenningsbank/detonasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll 98oktan, ha i en dert Aceton, mye bedre..

 

Jeg har en liten dert totaktsolje sammen med bensinen, ble anbefalt det av forgasserverkstedet, ga smøring til pakninger osv.

 

Ble også advart mot å bruke kondensfjerner, legger visst igjen en hinne i rør, dyser osv..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på bilen. Finnes ingen fasit.

Husker ikke hvilket magasin som testet diverse bensiner men det er hvertfall bevist at VPower bensinen er mer enn bare PR.

Trur det var på en Impreza WRX de kjørte målinger. Altså på en sprek turbobil, og de målte en liten effektøkning.

Du får nok neppe noen eksplosjon av krefter ved å fylle Vpower, er ikke sikkert du merker noen ting en gang.

Men det er ikke så vanskelig å prøve, det er faktisk bare å fylle opp tanken (,og så prøve ikke inbilde seg rare ting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på bilen. Finnes ingen fasit.

Husker ikke hvilket magasin som testet diverse bensiner men det er hvertfall bevist at VPower bensinen er mer enn bare PR.

Trur det var på en Impreza WRX de kjørte målinger. Altså på en sprek turbobil, og de målte en liten effektøkning.

Du får nok neppe noen eksplosjon av krefter ved å fylle Vpower, er ikke sikkert du merker noen ting en gang.

Men det er ikke så vanskelig å prøve, det er faktisk bare å fylle opp tanken (,og så prøve ikke inbilde seg rare ting).

Trur testen du tenker på var forksjell mellom 95 og 98. kan ikkje hugse å ha sett ein test med vpower. Testen vart utført med tre bilar og ein av dei var ein WRX, ein 1.6 liter og ein litt større motor eg ikkje kjem på. Var kun på WRXen at forksjellen mellom 95 og 98 kom fram i nokenlunde brukbare tall som var rundt 15hk viss eg hugsar rett, men er dog ei stund sida eg har lest dette. så 95 er the way to go viss du ikkje har turbolada bil :)

\___\____________/___/

[OO]\_____Y_____/[OO]

\===\__|__|__|__/===/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll 98oktan, ha i en dert Aceton, mye bedre..

 

Jeg har en liten dert totaktsolje sammen med bensinen, ble anbefalt det av forgasserverkstedet, ga smøring til pakninger osv.

 

Ble også advart mot å bruke kondensfjerner, legger visst igjen en hinne i rør, dyser osv..

 

Vil du merke forskjell ved å ha i en "dert" med Aceton?

Opel Rekord B 1966 1700 2 dørs sedan

Opel Kadett B 2 1971 1100 2 dørs

Range Rover 3,5

Toyota Carina Stasjonsvogn(hugges snart)

Bmw 520 24 ventiler(Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du merke forskjell ved å ha i en "dert" med Aceton?

 

En tråd for ikke lenge siden om emnet...

 

Aceton på tanken

 

95 oktan på sugemotorer?

vel, er det en high-tuned N\A motor så er nok 98 hakket bedre, racefuel er det absolutt beste.

 

Mange biler skal bruke 98oktan orginalt.

F,eks skal Golfen min bruke 98, blyfri vel og merke.

Samme er det på mange biler fra midt på 80 tallet og oppover..

 

Hvis jeg fyller 95oktan så får jeg lett tenningsbank ved motstand, bruker faktisk mer bensin og tomgangen blir mer urolig.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange biler skal bruke 98oktan orginalt.

F,eks skal Golfen min bruke 98, blyfri vel og merke.

Samme er det på mange biler fra midt på 80 tallet og oppover..

 

Hvis jeg fyller 95oktan så får jeg lett tenningsbank ved motstand, bruker faktisk mer bensin og tomgangen blir mer urolig.

Forbruket går da opp fordi detonasjonene gjør at motoren jobber mer imot seg selv og det er mindre trykk igjen oppå stemplet når det kommer seg i en vinkel hvor det overfører trykket til veiva.. :) Hvilket fører til at du ubevisst gasser mer,siden bilen ikke går bra... og da har man en vond sirkel gående.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shell V-Power skal være vanlig 95 oktan med tilsetningsstoffer som skal rense rør, forgasser/innsprøyting, dyser og slikt.

 

På en helt ny bil vil du sansynligvis ikke merke noe forskjell, men litt eldre biler vil du muligens etter 3-4 tanker merke forskjell. Det var den informasjonen jeg fikk da jeg jobbet på shell.

 

Har selv erfart at etter noen tanker gikk motoren litt roligere og penere. Dette var på en sierra is som nermet seg 300000 km.

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shell V-Power skal være vanlig 95 oktan med tilsetningsstoffer som skal rense rør, forgasser/innsprøyting, dyser og slikt.

 

På en helt ny bil vil du sansynligvis ikke merke noe forskjell, men litt eldre biler vil du muligens etter 3-4 tanker merke forskjell. Det var den informasjonen jeg fikk da jeg jobbet på shell.

 

Har selv erfart at etter noen tanker gikk motoren litt roligere og penere. Dette var på en sierra is som nermet seg 300000 km.

 

Har erfart noe av det samme. Kjørte fra Horten til Tromsø i min 94 Primera med 197k på telleren, og fylte kun V-Power på turen (4 tanker tror jeg det gikk med). Synes motoren gikk litt roligere i en periode etter at jeg kom hjem til Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår