Gå til innhold

DEFA alarm CAN/G og Golf IV

Ranger emnet


unik42

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg måtte registrere meg her og prøve å legge ut problemet mitt her siden ingen på Amotor kunne hjelpe. Kopierer derfor porblemet mitt over:

 

Jeg har kjøpt og montert en alarm til min Golf 2000 modell. Jeg har komfortline modellen.

 

Jeg fikk med tegninger til alarmen, men problemet med dem var at de var beregnet til bil med egen fjernkontroll, så den fjernstyrte sentrallåsen virket ikke. Etter litt roting på nett kom jeg over Defa sine egne tegninger: http://www.defa.com/uig_a.php3?lang=1&ndid=

 

og fant rette tegninger for min modell. Det viser seg at CAN bussen ikke virker på sentrallåsen så der måtte jeg koble til to ekstra ledninger, på hhv. grønn/rød og gul/blå, til sentrallåsenheten (pin 4 og pin 24). Dette gjorde jeg og funksjonstestet. Jeg klarer å låse opp dørene med fjernkontrollen når jeg deaktiverer alarmen, men når jeg aktiverer den så låser ikke sentrallåsen. Jeg byttet om på ledningene for å teste og da låste bilen seg hvis jeg deaktiverte alarmen, så det må jo være rett ledninger jeg har brukt?

 

Noen som har vært borti det samme. Alarmen virker ellers kjempebra.

 

Original post

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du programert alarmen til riktig valg for låsing? I DEFA-installasjonsmanualen er det vel bare listet opp 10-12 forskjellige valg, mens for min bil var det vel valg 18 som var korrekt, altså et udokumentert valg. Er godt mulig det er slik til din også. Fikk du tak i Defas bilspesifikke installasjonsmanual? Hvis ikke er det nok folk her på forumet som har login hos defa og kan hente rett dokument til deg.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at du har valgt rett ledninger ja.

Men som thklinge skriver, må nok finne rette innstilling på dette. Har ikke montert defa selv, men en annen type fjernstyrt sentrallås, og denne gir nagativ puls for at dette skal fungere.

mulig din gir positiv puls?

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk med 2 ark fra butikken der jeg kjøpte alarmen. De tegningene viste hvor de forskjellige delene skulle monteres på bilen min, og koblingsskjema. Tegningen viser 2 tilkoblinger til blinklys og 2 tilkoblinger til CAN bus. Da vi koblet dette til virket alt, bortsett fra fjernstyrt sentrallås. I følge monteringsanvisningen til alarmen trenger noen biler analog styring av sentrallås, og jeg fulgte tegningsanvisning fra overnevnte tegninger, og nå kan jeg låse opp bilen med fjernkontrollen, men ikke låse den igjen.

 

Slik jeg ser av koblingskjema til sentrallåsen så skal både låsing og opplåsing ha samme potensiale, så dermed skal det vel være negativ puls til begge? Monteringsanvisningen til alarmen er ikke så veldig tydelig på det med programmering. Skal den programmeres til hver enkelt biltype? Noen som vet hvilke innstillinger som er korrekte på min bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den bruker negativ puls er greit, men spørs om den sender noen spesielle pulser på can-bussen? Min bil gjør det, er bare to ledinger som er tilkobla, men avhengig av hvordan pulser som sendes så låses bilen opp hhv igjen.

 

Men er vel noen DEFA-spesialister her på forumet som har mer peiling på hvordan dette skal funke. Vil tro Golf 4 er en ganske kurant bil å installere i.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei.

Tenkte jeg skulle prøve dette en gang til, ett år etter forrige gang. Etter jeg ikke klarte å fikse det ga jeg egentlig f.... i hele greia og prøvde å leve med det misfosteret av en alarm\fj.st.sentrallås.

 

Så, for ikke så veldig lenge siden tenkte jeg at jeg skulle gå inn i menyen til alarmen og skifte "ringetone" og slik. Plutselig, helt ut av det blå, kunne jeg låse bilen med fjernkontrollen. Problemet nå, er at jeg ikke kan låse den opp igjen! Utrolig! Hadde forresten bilen også på verksted for å reparere bakluka, og fikk de til å sjekke bilen med sitt diagnoseapparat eller hva det nå heter og de kunne konstatere at sentrallåsen ga fra seg noen forstyrrelser, men ingenting som skulle påvirke alarmen. Det ble forresten gjort hos Møller i Haugesund.

 

Hadde vært kjekt å fått dette fikset, så hvis noen har noen ideer så lytter (leser) jeg eder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Prøver denne en gang til jeg.

 

Prøvde å leke meg litt med alarminstillingene i går.

 

Her er det jeg fant ut:

DEFA CAN alarmen har to instillinger for sentrallås, en CAN instilling og en 0,5s. negativ puls til sentrallåsen. CAN instillingen virker ikke på min bil.

 

Når jeg tilbakestiller alarmen til fabrikkinstillinger kan jeg, ved bruk av B knappen, låse opp sentrallåsen samtidig som alarmen deaktiveres. Alarmen kan aktiveres med A knappen, men setrallåsen låser seg ikke, og sensorene på dørene virker ikke, så alarmen kan ikke ule uansett. Dette antar jeg er "normalt" på min bil ved fabrikkinstillinger, for hvis jeg forandrer menyinstillingene på alarmen til kvitteringsblink:JA, så virker alarmen 80%, dvs at bilen låses ved aktivering og alle sensorer fungerer, men når jeg bruker knapp B for å deaktivere alarmen og låse opp bilen, så nekter den å låse opp. Hvis dørene allerede er opplåste, så låser den dem, ved DEaktivering. I tillegg til det, så låser alarmen sentrallåsen tre ganger hver gang jeg aktiverer alarmen. Dvs. at du kan høre at sentrallåsen først låser dørene, før den prøver to ganger til. Det kan da ikke være bra for sentrallåsen?

 

Det er to ledninger fra alarmen som skal til to ledninger som går til sentrallåsen. I hht. tegninger,CAN-X(M)G-VW-Golf-IV-600618-98, fra DEFA skal svart blå og hvit blå kobles til sentrallåsledningene, pin 4 og pin 24. Det er ikke de samme som står i monteringsanvisningen. Der står det at låseledningene er hhv. brun\gul og brun hvit, Monteringsvejledning fra Defa.

 

Er det noe i det hele tatt jeg har oversett? Har hørt at opplåsing skal ha dobbeltpulsadapter for å virke, men uten kvitteringsblink så virker jo opplåsing.

 

Kan det være at firmwaren i hovedenheten må flashes for å virke med min Golf? Er det noen i Haugesund som gjør det?

 

Håper noen kan svare da dette rett og slett plager meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet har vart lenge ser jeg :D Men er den alarmen beregnet for canbus? Hvis du har golf 4 så har ikke den canbus...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Har gjort akkurat det samme min golf, så har litt peiling på dette.

Det første jeg ville gjort er å måle om pinne 4 og 24 på sentrållås-styreenheten får signal når du låser/låser opp bilen. Alarmen kopler pinne 4/24 til minus (karosseri)når du gir impuls til alarmen. Mål med ohm meter mellom pinnene og jord for å finne ut om du får impuls både for lås og lås opp.

 

Hvis du kortslutter pinne 4 eller 24 til karosseri skal sentrallåsen låse/ låse opp. Husker ikke hvilken av de som er lås eller lås opp, men det finner du ut av hvis du tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår